دنیای اقتصاد: افت ۴۳ واحدی روز گذشته شاخص کل بورس تهران در شرایطی با اثرگذاری بالا و البته ریزشی نماد فارس به ثبت رسید که بازار برخلاف روند گذشته آن در فضایی دوقطبی به‌سر برد. بر این اساس موقعیت‌های مثبت از جمله در نمادهایی از گروه‌های خودرویی، لیزینگی‌ها، مخابرات و نسبتا در بانک‌ها در کنار گروه‌های منفی مانند پتروشیمی‌ها، موقعیت‌های خرید و فروش این بازار را رقم زدند. کارشناسان این شرایط را نشانه‌ای از رونق معاملات و منطقی شدن آن می‌دانند. «فارس» یک‌تنه شاخص را منفی کرد

فضای دوقطبی در بورس تهـران

گروه بورس - حمید محمدی: شاخص کل بورس دیروز با ۴۳ واحد نزول نتوانست وارد کانال ۷۲ هزار واحدی شود و در رقم ۷۱۹۱۶ واحدی ساکن شد. دیروز نمادهای فارس با ۱۶۴ واحد و شبندر با ۶۴ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بر جای گذاشتند. در مقابل نماد شرکت‌های همراه با ۴۲ واحد و اخابر با ۲۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذاشتند.

معاملات روز دوشنبه در بازار سهام کشور منفی آغاز شد و در ادامه از میزان شدت منفی‌ها کاسته شد. پس از گذشت یک ساعت روند معاملات به کلی تغییر کرد و شاهد تشکیل صف‌‌های خرید در گروه‌‌های پیشتاز این روزهای بازار مانند گروه خودرو بودیم که تا پایان کار نیز این صف‌‌های خرید عرضه نشد. در اخبار مهم حواشی بازار سرمایه می‌توان به افزایش قیمت خودروها پس از یک سال و نیم کش و قوس بین شورای رقابت و خودرو‌سازان اشاره کرد. قیمت خودروها که به‌طور میانگین ۵/۵ درصد افزایش یافته توانست رضایت خودروسازان را به همراه داشته باشد و تحلیلگران بورس را از نوشتن سناریوهای متفاوت برای خودروسازان فارغ کرد. گویا دولت پس از کنترل تورم و نقدینگی سرگردان جامعه قصد حرکت به سمت آزادسازی قیمت‌ها و حمایت از تولیدات داخلی را دارد. افزایش قیمت مواد لبنی، خودروها، سیمان، محصولات پتروشیمی و دیگر گروه‌ها می‌تواند باعث حمایت از بازار و کاهش ابهامات شود. در این شرایط رفع ابهام از پالایشگاه‌ها نیز می‌تواند شرایط این گروه را مشخص کرده و از روند آتی بازار سرمایه رفع ابهام کند.

از مذاکرات هسته‌ای نیز امیدواری‌ها و نظرات مثبت همچنان ادامه دارد. مذاکرات این دور که از ۱۱ تیر آغاز شده است امیدواری‌ها به کسب نتیجه مثبت را در دل فعالان اقتصادی زنده نگه داشته است.

در این خصوص مدیر‌عامل کارگزاری بهگزین در‌خصوص روند آتی بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» گفت: اکنون در شرایط ابهام قرار داریم و پیش بینی روند آتی بازار سرمایه دشوار است. بازار سرمایه کشور در حال حاضر تحت تاثیر چند عامل مهم قرار دارد:

مهم‌ترین‌‌ عاملی که می‌تواند روند حرکت بورس را تحت تاثیر قرار دهد مذاکرات هسته‌ای است که اگر مذاکرات به توافقی با گروه ۱+۵ منجر شود، می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی را روانه بازار سرمایه کشور کند. محمد‌مهدی ناسوتی‌فر در‌خصوص عملی بودن ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران بیان کرد: البته برخی تصمیمات مجلس، عدم ثبات شرایط و ریسک‌‌های بالای سرمایه‌گذاری کشور در کنار نداشتن زبان گزارشگری مالی یکسان با سایر نقاط جهان می‌تواند روند ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به بورس تهران کُند نماید، اما از آن جلوگیری نخواهد کرد. بازار سرمایه کشور هنوز جا برای رشد فراوان دارد که با ورود نقدینگی حاصل از سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند این مهم انجام شود. وی ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران در جهان بخشی از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری‌های

پر ریسک اختصاص می‌دهند و به‌دلیل ارزش بالای سبدها و صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم شاهد ورود حجم قابل توجهی نقدینگی به بازار سرمایه باشیم.

این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهایی چون روسیه در حال بحران، ژاپن پس از جنگ جهانی و ویتنام انجام شده‌ است که باعث رشد بورس و اقتصاد این دست کشورها شد، این روند می‌تواند در ایران نیز انجام شود.

این کارشناس بازار در‌خصوص دیگر عوامل تاثیر‌گذار بر بازار سرمایه کشور عنوان کرد: نوع دیدگاه مجلس و دولت به موضوع اقتصاد و بورس نیز تاثیر‌گذار است که به نظر دارای دیدگاهی مشترک نیستند و این به نفع بازار سرمایه کشور نخواهد بود. در ماه‌‌های اخیر شاهد شوک‌‌های منفی مجلس بر بورس بودیم که از آن جمله می‌توانیم به افزایش نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی‌، افزایش نرخ بهره مالکانه معادن و... اشاره کرد.

ناسوتی فر سومین عامل موثر بر بازار سرمایه کشور را نرخ سود سپرده اعلام کرد و ادامه داد: در شرایطی که کسب و کار اقتصادی سخت شده است و کسب‌و‌کار افت کرده، نرخ سود ۲۰ تا ۲۲ درصدی بدون سود بانک‌ها می‌تواند جذاب به نظر برسد و در این شرایط عامل فشاری بر بورس باشد.

طی معاملات روز دوشنبه در گروه پتروشیمی «فارس» پس از بازگشایی دیروزش در درصدهای مثبت افت قیمتی را تجربه کرد. پس از نزول دیروز فارس بود که صف‌های خرید در اغلب نمادها عرضه شد و شاخص کل تغییر مسیر داد. این در حالی است که مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس طی مصاحبه‌ای از افزایش ظرفیت تولید خبر داد و عنوان کرد: در سال ۹۳ تا‌کنون ۱۶ درصد بیش از سال ۹۲ تولید کرده‌ایم که می‌تواند خبر خوبی برای این شرکت به شمار آید. دیروز فارس با ۷/۶ میلیارد تومان بالاترین ارزش معاملات در گروه پتروشیمی‌ها را به خود اختصاص داد.

از دیگر خبرهای این گروه علاوه‌بر تعیین قیمت محصولات پتروشیمی براساس نرخ ارز آزاد در بورس کالا می‌توان به کاهش قیمت گاز مجتمع‌های پتروشیمی از ۲۶۵ به ۲۰۲ تومان اشاره کرد. در گروه خودرویی که یک ساعت ابتدای معاملات را در درصدهای مثبت معامله می‌شدند، شاهد تشکیل صف‌های میلیونی بودیم.

در این شرایط گروه بهمن در نماد «خبهمن» پس از تشکیل مجمع عمومی پایان سال بازگشایی شد «خبهمن» به ازای هر سهم ۳۵ تومان تقسیم نمود‌؛ و در تابلوی معاملات با افزایش ۵/۱۲درصدی همراه شد. تشکیل صف بیست و چند میلیونی در نماد «خودرو» پس از معاملات پر حجم دیروز می‌تواند جالب توجه باشد‌. گروه لیزینگ نیز به دنبال تشکیل صف خرید در خودروسازان با صف خرید همراه شد. در گروه حمل‌و‌نقلی نیز پس از انتشار اخباری مبنی بر رفع تحریم شرکت ملی نفتکش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های حاکمیتی نفتی ایران از لیست تحریم‌‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اکنون خبر از خروج این شرکت از لیست تحریم‌‌های اتحادیه اروپا به گوش می‌رسد؛ گویا روزهای مناسبی در انتظار این گروه بورسی است. در این شرایط شرکت پر‌سر و صدای توسعه خدمات دریایی و بندری سینا پس از تقسیم ۴۹۵ تومان به ازای هر سهم در مجمع عمومی پایان سال خود بازگشایی شد. «حسینا» که سودهرسهم خود را برای سال ۹۳‌ معادل ۴۹۸۷ ریال پیش‌بینی کرده است، بیش از ۱۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد‌.

در گروه محصولات دارویی نماد «دکیمی» با صف خریداران همراه شد و تا پایان روز معاملاتی صف خود را عرضه نکرد.

در گروه پالایشگاهی پالایشگاه نفت بندرعباس با ارزش معاملاتی ۶/۵ میلیارد تومانی خود بیش از ۲ درصد افت کرد. در این گروه جز «شنفت» که با صف خرید بسته شد معاملات متعادل دنبال شدند. در گروه ساختمانی «وساخت» به مانند روزهای معاملاتی قبل با صف خرید کار خود را به پایان رساند، این در حالی است که به‌جز «ثمسکن»‌، «ثاباد» و «وساخت» باقی نمادها در درصدهای منفی معامله می‌شدند. این گروه که بیش از ۳۰ درصد افت قیمتی را در ماه‌‌های اخیر تجربه کرده در صورت بازگشت روند صعودی می‌تواند از کاندیداهای صعود باشد. در گروه برقی «بمپنا» پس از توزیع ۹۷۵ تومانی سود به ازای هر سهم در مجمع عمومی پایان سال‌، ۵/۵ درصد رشد قیمتی یافت. در گروه فلزات اساسی نیمی از نمادها مثبت معامله شدند در این گروه «فجر» پیش بینی سود سال ۹۳ خود را ۱۱ درصد افزایش و به مبلغ ۵۰۶ ریال به ازای هر سهم ارتقا داد، «فجر» از ابتدای امسال بیش از ۱۳۰ درصد بازدهی را عاید سهامدارانش کرده است.

فضای دوقطبی در بورس تهران