مقاومت بورس در برابر عرضه‌ها - ۲۲ تیر ۹۳

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شروع هفته شاهد مقاومت قیمت‌ها در برابر عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت بود. در بازار دیروز به‌رغم کاهش اولیه شاخص، بازار توانست در‌نهایت با رشد ۱۳۹ واحدی شاخص کل به‌کار خود پایان دهد.

امری که موجب شد شاخص در‌نهایت به رقم ۷۳هزار و ۵۵۵ واحد برسد، سطح مهمی که عبور از آن می‌تواند به‌لحاظ تکنیکی پیش‌بینی‌کننده شرایط مناسبی برای بازار باشد.

در معاملات دیروز در کنار عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت، بخشی از عرضه‌ها به‌ویژه در گروه خودرویی ناشی از سخنان سخنگوی دولت در‌مورد «تکدر خاطر رئیس جمهوری» از موضوع افزایش قیمت خودرو بود. درحالی‌که دولت خود حامل‌های انرژی را تا ۸۰درصد افزایش قیمت داده یا در‌مورد محصولات لبنی هفته گذشته تا ۳۰درصد بهای محصولات بالا رفته است، برخورد با موضوع افزایش قیمت کمتر از ۱۰درصدی خودرو نگرانی بازار سرمایه ناشی از ناهمگن بودن سیاست‌های دولت را به همراه آورده است. همین موضوع نیز دیروز به کاهش قیمت سهام خودرو‌سازان در بورس منجر شد.

در بازار دیروز در تحولات مهم دیگر معامله‌گران با‌دقت روند مذاکرات هسته‌ای وین را دنبال می‌کردند. در این زمینه عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت که در‌باره مسائل‌ اصلی محتوایی، هنوز تفاهم اصلی حاصل نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید‌عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، دیروز، روند مذاکرات را خوب توصیف کرد و گفت: بخش جدی از کارمان، روی نگارش متن است. نسبتا پیشرفت خوبی در متن داشتیم، شاید بیش از ۶۰ تا۶۵ درصد متن توافق شده است، البته به این معنا نیست که در مسائل‌ محتوایی پیشرفت کردیم.

در تحولات کلان دیگر مرتبط با بازار سرمایه، حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت، از حضور علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست علنی امروز مجلس خبر داد و گفت: رئیس سازمان بورس با حضور در مجلس گزارشی درباره آخرین وضعیت این سازمان ارائه‌ می‌کند.

در گروه شیمیایی جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت دوده صنعتی با تقسیم ۶۰۰ریال به‌کار خود پایان داد. در گروه فلزی افزایش سرمایه فولاد مبارکه به تایید بورس رسیده است.

غلامرضا ابوترابی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار، با اعلام این خبر اظهار کرد: افزایش سرمایه حدود ۳۹ درصدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان از مبلغ ۳۶ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال صورت گرفت.

وی ادامه داد: این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و از محل سود انباشته یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال محاسبه شده است که مجموع این افزایش سرمایه بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

ابوترابی خاطر‌نشان ساخت: این افزایش سرمایه به‌منظور اجرای طرح توسعه فولاد صبا و جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت‌های صورت‌گرفته در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اصلاح ساختار مالی به تصویب رسیده است.

در گروه پتروشیمی دیروز مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس عملکرد این هلدینگ را در سه ماه نخست سال جاری، تشریح‌کرد.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج‌فارس درباره میزان تولید و فروش محصولات پتروشیمی در هلدینگ خلیج‌فارس طی سه ماه نخست امسال گفت: در این دوره زمانی موفق شدیم با تلاش همکاران، ۴ میلیون و ٦١٧ هزار تن محصول روانه بازار کنیم که فروش داخل نیز ٢ میلیون و ٢٨٧ هزار تن به ارزش ٤٩٦٩٧ میلیارد ریال بود.

عادل نژاد‌سلیم افزود: این شرکت موفق شد در ٣ ماه نخست امسال، یک میلیون و ٩٩ هزار تن محصول به ارزش یک میلیارد و ١٢ میلیون دلار به خارج از کشور صادر کند و خوشبختانه، روند تولید و صادرات مطلوب است.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج‌فارس در گفت‌وگو با «شانا» اظهار کرد: ابلاغیه وزارت صنعت مبنی‌بر عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و تغییر مبنای محاسبه قیمت‌های پایه از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد و نرخ‌های جدید محصولات پلیمری و شیمیایی می‌تواند بر روند سود‌دهی شرکت‌های عضو هلدینگ تاثیر مثبت داشته باشد.

عادل نژاد‌سلیم افزود: شرکت‌های تابعه هلدینگ در پی این مصوبه سودآوری را تجربه خواهند کرد و اجرای مصوبه جدید ابلاغی سبب رونق بازار سرمایه خواهد شد.

در مجموع، بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس و فرابورس به رقم ۲۹۹میلیارد تومان بالغ شد.