گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز همچنان رو به کاهش بود، جایی که شاخص کل هر چند اندک اما به میزان ۴۵واحد دیگر عقب نشست. با این افت شاخص برای سومین روز پیاپی در هفته جاری کارنامه‌ای منفی به جای گذاشت. شاخص دیروز در ۷۳هزار و ۹۰۶واحد به کار خود پایان داد تا نگاه‌ها به معاملات امروز و چهارشنبه باشد؛ جایی که انتظار می‌رود کاهش قیمت‌ها فرصت بازگشتی محدود را در بازار ایجاد کند.

در بازار دیروز همچنان شرکت‌های کوچک صدر بازار را در دست داشتند. این در حالی بود که شرکت‌های بزرگ همچنان در انتظار نقدینگی قابل ملاحظه برای غلبه بر عرضه‌های موجود هستند.

دیروز در تحولات مهم معامله‌گران شاهد تقویت احتمال راه‌اندازی بازار برتر در بورس بودند در این بازار شرکت‌ها از محدودیت‌هایی نظیر حجم مبنا و دامنه نوسان ۴درصدی رها شده و احتمال ارائه قراردادهای آپشن و آتی در مورد آنها وجود دارد. انتظار می‌رود این بازار بتواند معضل صف خرید و صف فروش در نمادهای عمده را تا حد زیادی کاهش دهد.

در بازار دیروز در تحولات کلان بحث در مورد رشد نقدینگی و تورم آن مورد توجه بود، با آنکه دولت مهار نقدینگی را در دستور کار قرار داده و رشد ۳۰درصدی نقدینگی در سه ماه نخست امسال پرسش‌هایی را ایجاد کرده است. در این رابطه ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکیدات فراوان شما و مجموعه مدیریتی بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد امسال به ۷/۳۰ درصد (۲/۲۷درصد بدون احتساب آمار موسسات جدید پولی) رسیده است و آیا این پدیده هدف کنترل تورم را مخدوش نخواهد کرد، اظهار کرد: تمام تلاش بانک مرکزی این است که یک حرکت منطقی و متعادل در کنترل نقدینگی و سایر متغیرهای پولی پیش بگیرد و دچار افراط و تفریط نشود.

در گروه خودرویی دیروز رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه کمیته بازنگری قیمت خودرو هنوز اطلاعات مورد نیاز خود را از خودروسازان دریافت نکرده است، گفت: خودروسازان برای ارسال اطلاعات به کمیته بازنگری خودرو فقط این هفته فرصت دارند.

در گروه بانکی دیروز همچنان ضعف عمومی بر این گروه حاکم بود. دیروز اعلام شد: شرکت تامین سرمایه امین در نظر دارد ۶۷.۱ میلیون سهم معادل ۶۷/۱ درصد از سهام بانک حکمت ایرانیان را به قیمت پایه هر سهم معادل قیمت بسته شدن سهام در روز قبل از عرضه به اضافه ۱۵ درصد واگذار کند.

این بلوک متعلق به سبد سرمایه‌گذاری بانک گردشگری تحت مدیریت شرکت تامین سرمایه امین بوده و سه شنبه ۲۸ مرداد در بازار پایه به فروش می‌رود.

همچنین در این روز شرکت کارگزاری امین آوید ۶۷.۵ میلیون سهم معادل ۶۸/۱درصد از سهام بانک حکمت ایرانیان را با شرایط و قیمت پایه مشابه روی میز فروش می‌گذارد. این بلوک به سبد تامین سرمایه امین تحت مدیریت شرکت کارگزاری امین آوید تعلق دارد. این گزارش می‌افزاید: در روز شنبه ۸ شهریور نیز ۵۸.۲ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین به ارزش ۱۳۳.۸ میلیارد ریال و به قیمت پایه هر سهم ۲۳۰۰ ریال در بازار پایه به فروش می‌رود؛ بلوک ۲۷/۷ درصدی سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین توسط شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و با شرایط یکجا و نقد طبق رویه جاری تسویه پایاپای عرضه و شرکت کارگزاری تدبیر‌گر سرمایه هم به‌عنوان کارگزار عرضه‌کننده محسوب می‌شود.

بلوک سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین در صورت فروش می‌تواند ۱۴۰ریال به سود و «ساخت» اضافه کند. در گروه شیمیایی براساس آخرین اطلاعات مندرج در سایت کدال، درآمد هر سهم شرکت نیروکلر برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه سال ۹۳ به میزان ۲۸۰ ریال برآورد شده این در حالی است که درآمد هر سهم براساس عملکرد واقعی ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه سال جاری به میزان ۱۴۱ ریال بوده و در نتیجه «شکلر» توانسته ۵۰ درصد بودجه خود را طی این مدت پوشش دهد.

در گروه دارویی اعلام افزایش قیمت قریب‌الوقوع داروها موجب تقویت معاملات این گروه شد. در گروه فولادی معاون امور معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: از این پس واردات شمش فولاد فقط با ارز متقاضی انجام می‌شود.

به گزارش «ایرنا» از شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران، جعفر سرقینی با بیان اینکه به منظور تقویت زنجیره ارزش افزوده در صنعت فولاد از این پس واردات شمش و مقاطع فولادی با ارز متقاضی امکان‌پذیر است، گفت: واردات ورق فولادی از این موضوع استثنا شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی ایران همچنین اظهار کرد: واردات آهن قراضه و گندله سنگ‌آهن با ارز مبادله‌ای انجام می‌پذیرد. این امر فشار نقدینگی بیشتری را به شرکت‌های فولادی وارد خواهد ساخت. در گروه سیمانی صادرات سیمان پورتلند (بجز سیمان سفید) در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است. به گزارش «ایسنا»، در چهار ماهه نخست امسال سه میلیون و ۹۲۱ هزار تن سیمان پورتلند به‌جز سیمان سفید به ارزش ۲۲۳ میلیون دلار از کشور صادر شده است. بر‌اساس این گزارش، صادرات این محصول بیش از ۲ درصد از کل صادرات کشور را شامل می‌شود که براین‌اساس قیمت متوسط هر کیلو سیمان

۰.۱ دلار ارزیابی می‌شود و در صورتی که قیمت متوسط دلار در این مدت ۳۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود، قیمت هر کیسه سیمان پورتلند صادراتی برابر ۱۶ هزار تومان است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته چهار میلیون و ۷۰۳ هزار تن سیمان به ارزش ۳۶۲ میلیون دلار از کشور صادر شد مقایسه آمار گمرک حاکی از آن است که صادرات این نوع سیمان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۸ درصد به لحاظ ارزش کاهش داشته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و کم فروغ بود که در آن ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس به ۲۳۷میلیارد تومان بالغ شد.