ندا بیات دانشجوی دکترای اقتصاد و کارشناس هلدینگ آتی اندیشان مس در روزهای گذشته نقد و بررسی‌های بسیاری از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی روی بسته خروج از رکود غیرتورمی ارائه شده از سوی دولت انجام شده است. در همین راستا با علم به این مطلب که هر سیاست اقتصادی سرانجام از طریق تاثیر‌گذاری بر کلیت اقتصاد بر بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نیز تاثیر خواهد گذاشت، به بررسی و طبقه‌بندی مهم‌ترین‌ بندها و سیاست‌های این بسته و تاثیر آنها بر هرکدام از صنایع بورسی به جهت اهمیت آن برای فعالان اقتصادی و بازار سرمایه پرداخته‌ایم. این بسته در چهار بخش سیاستی، اقتصاد کلان، بهبود محیط کسب‌و‌کار، تامین منابع مالی و فعالیت‌ها و محرک‌های خروج از رکود طراحی شده است. بنابراین در این گزارش نیز ما به بررسی بندهای سیاستی مهم و تاثیر‌گذار بر صنایع به تفکیک این چهار بخش پرداخته‌ایم. قابل ذکر است که در این گزارش بندهای مهم تر مورد اشاره قرار گرفته‌اند. سیاست‌های اقتصاد کلان در سه حوزه سیاست‌های پولی، ارزی و مالی طراحی شده‌اند که سیاست‌های مالی نیز خود در سه بخش مالیاتی، بودجه‌ای و راهکارهای مدیریت و تسویه بدهی‌های دولت طراحی شده است.

بعد از ثبات اقتصاد کلان، دومین حوزه مورد نظر دولت، فضای کسب و کار است که دو بند همراه درخصوص قیمت‌گذاری و ثبات بخشی محیط کلان سرمایه‌گذاری مهم ترین بندهای این بخش هستند.

سیاست‌های تامین منابع مالی دولت در دو گروه سیاست‌های بانکی و اعتباری، بازار سرمایه طراحی شده‌اند. مهم‌ترین‌ بندهای مربوط به این دو حوزه در دو جدول زیر نشان داده شده‌اند.

بخش آخر این بسته به فعالیت‌ها و محرک‌های خروج از رکود پرداخته است. بیشترین توجه در این بخش به حوزه نفت و گاز بوده است، به‌طوری‌که به تفکیک درتمام زیر بخش‌های صنعت نفت و گاز سیاست‌هایی اتخاذ گردیده است. بعد از نفت و گاز سیاست‌هایی در حوزه صادرات غیر نفتی، صنعت و معدن و مسکن طرح شده‌اند.

موشکافی آثار بسته خروج از رکود بر بورس

موشکافی آثار بسته خروج از رکود بر بورس