گروه بورس، حمید محمدی: شاخص کل بورس تهران دیروز، برای دومین روز متوالی در این هفته رشد کرد و این بار ۱۱۵ واحد، معادل ۱۶/۰ درصد بر قامت این معیار بورسی افزوده شد و به رقم ۷۱۹۳۰ واحدی رسید. نمادهای «پارسان»، «فولاد» و «تاپیکو» با ۴۹، ۴۱ و ۲۲ واحد تاثیر مثبت، موثرترین نمادها بر صعود شاخص کل در روز سه‌شنبه بودند. در مقابل نمادهای «وپاسار»، «کگل» و «کچاد» به ترتیب با ۱۵، ۱۱ و ۷ واحد تاثیر منفی از صعود پر‌رنگ‌تر شاخص کل جلوگیری کردند. مجموع ارزش معاملات در بورس و فرابورس به رقم ۲۰۲ میلیارد تومان رسید که اگر چه به نسبت مجموع ارزش معاملات در روز دوشنبه رشد ۷۴ درصدی داشت، اما در مقایسه با ارزش معاملات در یک روز معمولی در سال گذشته افت محسوسی داشته است. «تاپیکو» با ۶۷، «وصندوق» با ۶۳ و «سهگمت» با ۶۱ میلیارد ریال بیشترین ارزش را در معاملات روز سه شنبه به نام خود ثبت کردند.

P/E بازار سرمایه پایین‌تر از متوسط ۱۷ ساله

افت بازار سرمایه، از نیمه دی ماه تا دیروز به ۶/۱۹ درصد رسید. افتی که در مقایسه با تنزل قیمتی در سهام شرکت‌ها بسیار پایین تر است. طی هشت ماه اخیر در حالی بازار سرمایه نسبت به بازار پول از حیث بازدهی عقب افتاده است که بازدهی بازار پول در این مدت به حدود ۱۵ درصد می‌رسد.

البته در شرایط اوج شاخص کل، بسیاری از کارشناسان به اصلاح قیمتی در بسیاری از نمادها معتقد بودند اما طی هشت ماه اخیر قیمت‌ها به قدری نازل شده است که در برخی نمادها به نصف قیمت خود در زمان اوج شاخص رسیده‌اند.

در حال حاضر P/E بازار سرمایه کشور ۵/۵ است که در مقایسه با متوسط P/E ۱۷ساله که ۶ است، در نقطه پایین تری قرار دارد.

در این شرایط به نظر می‌رسد بعد از متورم شدن قیمت‌ها به‌صورت هیجانی در سال گذشته، اکنون با اصلاح قیمت‌ها مواجه هستیم. اصلاحی که در بسیاری از نمادها بیش از حد انتظار انجام شده است.

با نگاه به حجم و ارزش معاملات طی هفته‌های اخیر متوجه یک موضوع مشخص در معاملات می‌شویم؛ خرید یا به تعبیری جمع آوری سهام شرکت‌ها به وسیله اشخاص حقوقی.

در واقع با نزول‌های سلسله‌وار بورس در ماه‌های اخیر بسیاری از فعالان که از بورس تهران امید بریده‌اند، سهام خود را به وجه نقد تبدیل کرده‌اند و کسانی که مانده‌اند به ناچار اهداف زمانی بلندتری را دنبال می‌کنند، اشخاص حقوقی نیز که در بسیاری از شرکت‌ها، سهامدار عمده هستند در هفته‌های اخیر در حد بضاعت به حمایت سهام خود پرداختند که اغلب در کف قیمت‌های روزانه انجام شده است.

پول و نقدینگی به اجبار وارد بازار سرمایه نمی‌شود

مطمئنا با افزایش جذابیت در بورس تهران، سهامداران خود به سرمایه‌گذاری در بورس تهران ترغیب خواهند شد. حال که بعد از ۸ روز معاملاتی منفی، شاخص کل ۲ روز معاملاتی مثبت را با رشد ۲۶۵ واحد پشت سر گذاشته است ارتقای ۲۶۵ واحدی شاخص کل، در روزهایی انجام می‌شود که ارزش و حجم معاملات در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.

قدم‌های لرزان شاخص کل به سمت کانال‌های بالاتر در حالی برداشته می‌شود که به نظر نمی‌رسد بدون انجام اتفاق بنیادی خاص، بورس تهران توان صعودهای بدون نقص را داشته باشد.

در چنین شرایطی، شاهد فعال شدن سفته‌بازان در سهام شرکت‌های کوچک با حجم مبنای پایین هستیم.

در بازار چه گذشت

در گروه دارویی‌ها: در حالی دارویی‌ها دیروز یکدست سبز‌پوش بودند که چند شایعه درموردشان شنیده می‌شود؛ شنیده‌ها حاکی از امکان توافق وزارت بهداشت و بانک مرکزی بابت تخصیص ۲ میلیارد دلار به شرکت‌های دارویی است. شنیده‌های دیگری در این گروه وجود دارد که مبنی بر افزایش قیمت چند قلم دارو در آینده نزدیک است. بیشترین تقاضا برای خرید در این گروه با ۱.۵ میلیون تقاضا برای سرمایه‌گذاری البرز در نماد «والبر» به ثبت رسید. «تیپیکو» با ارزش معاملات ۱.۸ میلیارد تومانی در روز سه‌شنبه، پرارزش‌ترین معاملات را در گروه دارویی به نام خود ثبت کرد.

در گروه سیمانی: در خبرها داشتیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط خاص آب و هوایی در مناطق مختلف کشور خواستار طرح جایگزینی بتن به جای آسفالت قیر شد. باید دید این طرح تا چه میزان می‌تواند اجرایی باشد هرچند گروه سیمان به این خبر چندان واکنش مثبتی نشان نداد. در این گروه سیمان هگمتان در نماد «سهگمت» با ارزش قابل توجه ۶.۱ میلیارد تومانی خود، پرارزش ترین نماد این گروه بود. سیمان کارون در نماد «سکارون»، با افزایش بیش از ۳ درصدی، بیشترین افزایش قیمت در گروه سیمان را داشت. «سکارون» با صف خرید، معاملات دیروز را به پایان رساند.

در استخراج کانه‌های فلزی: به دنبال انتشار آمار ضعیف از اقتصاد چین، قیمت جهانی سنگ آهن نیز افت کرده است و به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون رسیده است. تمامی نمادها به جز «کمنگنز» در درصدهای منفی معامله شدند.

در گروه انبوه‌سازی: «ثرود» که برای ششمین روز روی تابلوی معاملات رفت حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم معامله شد و عنوان پر‌ارزش‌ترین معاملات را در گروه انبوه‌سازی به نام خود کرد. صف خرید «ثرود» طی معاملات روز سه شنبه چند بار عرضه شد، اما در پایان این نماد با صف خرید بسته شد. «ثرود» طی ۶ روز معاملاتی اخیر بیش از ۳۰ درصد بازدهی را عاید سهامدارانش کرده است.

تسهیلات مسکن طی معاملات دیروز به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید.

در گروه خودرو و ساخت قطعات، اغلب نمادها در درصدهای منفی معامله شدند، در این گروه «خاهن» با ۵ میلیارد تومان، پر‌ارزش‌ترین معاملات را در این گروه داشت.

تداوم صعود لرزان در بورس تهران