بازار متعادل - ۲ مهر ۹۳

گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد تعادل نسبی بود که در آن شاخص کل با رشد چهل واحدی همراه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد بازاری متعادل بودند که نگاه‌ها در تحولات کلان به سوی مذاکرات هسته‌ای بود؛ مذاکراتی که اینک با حضور رئیس‌جمهوری در نیویورک بر اهمیت آن افزوده شده است. در تحولات کلان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: حرفی که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده است، حرف تازه‌ای نیست و مواضع جمهوری اسلامی کاملا با آن متفاوت است.

در بازار دیروز در تحولات اقتصادی لیست شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها در بازار منتشر شد که براساس آن نزدیک ۶۰۰ شرکت در زیر مجموعه بانک‌ها قرار دارد؛ در همین حال موضوع سرنوشت این شرکت‌ها و سهام خرد موجب نگرانی بازار شده است.

در تحولات اقتصادی رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در مزایده‌ها آنچه از شناسنامه خریدار متوجه می‌شویم این است که بیش از ۹۰ درصد واگذاری‌ها با استقبال بخش خصوصی واقعی مواجه می‌شود، گفت: اما اینکه در مراحل بعدی این سهام به چه کسانی فروخته می‌شود، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، بر این اساس می‌توان گفت که خریداران سهام شرکت‌های دولتی در مرحله اول بخش خصوصی واقعی است.

عبدالله پوری حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت رد دیون گفت: با توجه به مصوباتی که از قبل وجود داشت در سال گذشته سهام شرکت‌های دولتی به رد دیون اختصاص یافت و سازمان خصوصی‌سازی مجبور به اجرای مصوبه بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امسال هیچ سهمی از شرکت‌های دولتی بابت رد دیون به‌صورت مستقیم واگذار نشده است، افزود: البته منابع حاصل از واگذاری‌ها به این بخش تعلق گرفته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد واگذاری سهام به سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد: این موضوع مورد تشویق دولت است و نیت دولت و سازمان خصوصی‌سازی از این تشویق این است که حضور سرمایه‌گذاران خارجی با خود سرمایه، دانش فنی، ماشین‌آلات، بازار خارجی، نوسازی و بازاریابی به همراه دارد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد نقش این سازمان در لایحه خروج غیرتورمی از رکود دولت عنوان کرد: به لحاظ ماهیتی و محتوایی اینکه دولت قصد دارد بدهی خود را به بانک‌ها بپردازد، نیازمند تامین مالی است که یکی از این منابع تامین مالی که در قانون بودجه امسال هم مورد تاکید قرار گرفته است، خصوصی‌سازی است.

وی اضافه کرد: بر این اساس در قانون بودجه سهمی برای سازمان در نظر گرفته شده است که باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم و صد درصد اهداف تعیین شده در بودجه را محقق کنیم.

در گروه شیمیایی دیروز اعلام شد که مجوز افزایش ۱۲درصدی نرخ فروش محصولات شوینده به جز دو محصول پودر و صابون در دستور کار شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفت.

در همین راستا، دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده ضمن بیان مطالب فوق اظهار کرد: پس از پیگیری‌های به عمل آمده سرانجام انجمن شویندگان موفق به دریافت مجوز افزایش ۱۲ درصدی نرخ فروش محصولات شوینده از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شد و این افزایش نرخ از اول مهر‌ماه در دستورکار شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفته است.

در گروه دارویی مجمع تیپیکو باتقسیم سود ۷۵ تومانی مواجه شد.در گروه پتروشیمی شرکت مادر(هلدینگ) خلیج‌فارس با سرمایه‌ای بیش از ۲ هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۳ را منتشر کرده است.«فارس» در حالی برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۱.۳۸۶ ریال سود خالص محقق کرده که این رقم نسبت به گزارش قبلی (مبلغ ۱.۴۰۶ ریال) ۵/۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین این شرکت سود هر سهم تلفیقی خود را در سال مالی مورد بررسی با رشد ۵/۸ درصدی از مبلغ ۱.۶۰۴ ریال به مبلغ ۱.۷۴۰ ریال افزایش داده است.در این گروه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان که به تازگی پایان سال مالی خود را از ۳۰ آذر به ۳۱ شهریور تغییر داده، جدیدترین گزارش‌های خود را در سامانه کدال منتشر کرده است.«پارسان» برای هر سهم در دوره ۹ ماه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۳ مبلغ ۱.۵۸۲ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده و در دوره ۶ ماهه موفق به تحقق ۴۳ درصد از این مبلغ شده است. این شرکت برای هر سهم در سال مالی ۹۴ مبلغ ۱.۶۸۰ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که با توجه به ۹ ماهه بودن دوره مالی ۹۳ قابلیت مقایسه ندارد. در ضمن در ارتباط با پیش‌بینی افزایش سرمایه، شرکت عنوان کرده است گزارش بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه از مبلغ ۱.۵۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۳.۰۰۰میلیارد تومان اخذ شده و شرکت در مرحله اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.در این گروه شرکت پتروشیمی پردیس با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان آخرین بودجه سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۴ خود را منتشر کرده است.«شپدیس» برای هر سهم در سال مالی ۹۴ مبلغ ۳.۹۵۲ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با گزارش قبل (مبلغ ۴.۰۱۷ ریال سود برای هر سهم) کاهش نزدیک به ۲ درصدی داشته است.

این اوره ساز در برآوردهای مربوط به سال مالی ۹۴ نرخ دلار برای تسعیر ارز حاصل از صادرات را ۳ هزار تومان و نرخ گاز خوراک را ۳.۴۴۵ ریال و نرخ گاز سوخت را ۱,۳۲۰ ریال به ازای هر مترمکعب در نظر گرفته است.در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که البته همچنان با حجم کم همراه بود. ارزش معاملات دیروز در بازار بورس به ۷۲میلیارد تومان رسید.