اولین روز پاییز و شاخص قرمز

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار نخستین روز کاری در فصل پاییز را نیز با شاخصی قرمز به پایان برد. شاخص کل بورس دیروز با افت ۸۵ واحدی با تاثیر منفی نمادهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، بانک پاسارگاد، ایران‌خودرو، بانک صادرات، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد مبارکه اصفهان ۸۶ واحد به عقب برگشت و به ارتفاع ۷۱ هزار و ۷۰۲ واحد رسید.

دیروز معاملات در حالی آغاز شد که عدم حصول پیشرفت سریع در مذاکرات هسته‌ای باعث افزایش بهای دلار و کاهش انگیزه معامله‌گران شده بود. اکثر معامله‌گران در انتظار توافقی بیشتر در این مذاکرات بودند، هر‌چند که همچنان زمان قابل ملاحظه‌ای تا پایان دوره۴ماهه مذاکرات باقی مانده است. انتظار می‌رود تا آذر ماه توافقی در مورد مسائل هسته‌ای رخ دهد. در مورد مسائل هسته‌ای مذاکره‌کننده ارشد چین با اشاره به پایان این دور از مذاکرات هسته‌ای گفت: همه طرف‌ها بر برگزاری هر چه زودتر دور بعدی مذاکرات توافق کردند.

به گفته این مقام ارشد چین، در جریان مذاکرات تمام طرف‌ها بر اراده سیاسی‌شان برای رسیدن به یک توافق جامع در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید داشتند و درباره مسائل اصلی شامل غنی‌سازی اورانیوم به‌صورت سازنده، جدی و منعطف به منظور رفع نگرانی‌های طرف مقابل رایزنی کردند.

در بازار دیروز، نگرانی در مورد مسائل سیاسی موجب ریزش صف‌های خرید در سه صنعت پیشرو ساختمان، خودرو و دارو شد. در گروه پتروشیمی همچنان بحث در مورد وضعیت خوراک پتروشیمی‌ها و برنامه دولت برای تعیین نرخ ۱۰ ساله در میان کارشناسان در جریان است. سخنان وزیر نفت در مورد توافق با شرکت‌ها به شرطی که مجددا خلف وعده نکنند نگرانی‌هایی را در مورد سیاست‌های وزارت نفت ایجاد کرده است.

در این گروه مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: با اجرای مفارقت نامه بانک صادرات، احداث پالایشگاه بیدبلند ۲ به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد.

عادل‌نژاد سلیم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: احداث پالایشگاه بیدبلند ۲ نیاز به سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری دارد که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس توانایی این سرمایه‌گذاری را دارد. وی افزود: تاکنون ۴۰۰ میلیون یورو در این پروژه هزینه شده و با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری ما این پروژه ظرف مدت ۳ سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

نژاد‌سلیم با بیان اینکه با اجرای مفارقت نامه بانک صادرات، احداث پالایشگاه بیدبلند ۲ به هلدینگ خلیج فارس واگذار شده است، گفت: تا ۳ ماه آینده فعالیت‌های اجرایی احداث این پالایشگاه گاز آغاز خواهد شد.

در گروه بانک‌ها روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اخبار منتشره در جراید مبنی بر تبدیل موسسه اعتباری کوثر به بانک طی سال جاری، اعلام کرد که ارتقای نهاد‌های پولی و بانکی به سطوح بالاتر یا دریافت مجوز‌های خاص نظیر انجام عملیات ارزی، منوط به حصول اطمینان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به رعایت قانون و مقررات در موسسه اعتباری از یک طرف و از طرف دیگر دارا بودن زیرساخت‌های نرم افزاری، سخت‌افزاری و نیروی انسانی

کارآزموده برای انجام امور ذی‌ربط است؛ بانک مرکزی در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اعطای مجوز جدید به موسسه اعتباری کوثر ندارد؛ ضمن آنکه موسسه مذکور قبل از هر ادعایی باید بسیاری از فعالیت‌های خود را با ضوابط موجود و انتظارات بانک مرکزی منطبق سازد. در گروه غذایی باتوجه به افزایش ۲۷ درصدی نرخ چغندر کارخانه‌های تولیدی قند و شکر درخواست قیمت محصولات به همین میزان را دارند.

انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر خواهان فروش شکر با قیمتی در حدود ۲ هزار و ۵۵۰ تومان در هر کیلو است ولی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نرخ فروش شکر را کیلویی ۲ هزار و ۱۰۰ تومان پیشنهاد می‌کند.

در گروه حمل‌و‌نقل به‌رغم بهبود شرایط بین‌المللی کشتیرانی با کاهش سود‌آوری مواجه شده است. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با سرمایه ۱۶ هزار و ۳۹۳ میلیارد ریال، در اولین پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۹۴ سود هر سهم شرکت اصلی را با ۳۳ درصد کاهش نسبت به عملکرد سال مالی قبل، ۱۰۴ ریال اعلام کرد.

عمده تغییرات در پیش‌بینی درآمد هر سهم «حکشتی» افت ۱۶ درصدی درآمد خدمات و ۱۷ درصدی بهای تمام‌شده به‌علت کاهش پیش‌بینی درآمد حق توقف کانتینر است. این شرکت بورسی در پیش‌بینی هزینه‌های فروش، عمومی و اداری رشد ۱۰۲ درصدی نسبت به سال قبل درنظر گرفته که عمده این افزایش ناشی از استهلاک است.

همچنین شرکت در پیش‌بینی درآمد گروه، سود هر سهم را با ۳۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل مبلغ ۳۵۱ ریال پیش‌بینی کرده است.

در گروه ساختمانی دیروز صف‌های خرید اکثر نمادها عرضه شدند؛ در این گروه شرکت توسعه شهری توس‌گستر در اولین پیش‌بینی عملکرد حسابرسی‌شده سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۳۹۴ سود هر سهم خود را با ۳۹ درصد تعدیل مثبت مبلغ ۲۱۷ ریال اعلام کرده است.

این شرکت بورسی برای سال ۹۴، درآمد فروش را با ۲۳ درصد افزایش و بهای تمام‌شده را با۱۰ درصد کاهش پیش‌بینی کرده است که این امر منجر به افزایش ۴۴ درصدی سود ناخالص شده است.

شرکت درخصوص اراضی زکریا اعلام کرده که قرارداد اولیه با سازمان مسکن و شهرسازی به‌صورت ۷۰ درصد سهم توس‌گستر و ۳۰ درصد سهم سازمان بوده است که پس از رفع ابهامات درخصوص چگونگی سهم بری از انواع کاربری‌ها، سهم توس‌گستر از کاربری‌های صرفا مسکونی به‌طور میانگین حدود ۳۰ درصد، معادل ۱۷۶،۱۱۳ متر‌مربع است که متوسط نرخ برای هر متر مربع بین ۱.۳ و ۱.۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با افت ۸۵ واحدی به رقم ۷۱هزار و ۷۰۲ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس و فرابورس به ۱۶۳میلیارد تومان بالغ شد.