گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته به رغم فعالیت در تنها سه روز با ثبت کارنامه ۷/۲ درصدی رشد شاخص، خیز بلندی را برای جبران افت نیمه نخست سال این بازار برداشت. در پایان هفته گذشته و به‌رغم تعطیلات دو روزه بازار سرمایه، شاهد رشد ۲ هزار و ۱۶ واحدی شاخص کل بودیم که این بازدهی فوق‌العاده، زیان بازار را در سال جاری به ۶/۳ درصد کاهش داده است. از دیدگاه کارشناسان بروز دور‌نمای توافق سیاسی در مسائل هسته‌ای، انتظار برای خروج اقتصاد از رکود، قیمت‌های بی‌سابقه ارزان سهام و رکود در بخش‌های دیگر اقتصاد که به‌صورت سنتی رقیب بازار سرمایه بوده‌اند موجب گرایش نقدینگی به سوی بازار سرمایه شده است.

از دیدگاه این کارشناسان تداوم شرایط بالا می‌تواند به رغم وضعیت نامناسب بازار جهانی به ویژه افت پیوسته بهای نفت که نفت برنت و آمریکا را به ترتیب در صبح جمعه به ۸۲.۳۱ دلار در هر بشکه و ۷۷.۵۶دلار در هر بشکه رساند، باعث شود بازار سرمایه بتواند حداقل کارنامه‌ای متعادل را در سال جاری بر جای بگذارد؛ هر‌چند افت بهای نفت و بسته بودن نمادهای پالایشگاهی پتانسیل افت قابل ملاحظه‌ای در گروه پالایشگاهی ایجاد کرده و از انتظارات سود‌آوری پتروشیمی‌ها در سه ماه سوم و چهارم امسال، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته است.

در مسائل سیاسی، آخر هفته پر از خبرهای مهم بود؛ پیروزی قابل پیش‌بینی جمهوری خواهان در انتخابات سنا آمریکا که تغییراتی در میان‌مدت برای سیاست خارجی آمریکا ایجاد خواهد کرد یکی از این اخبار است. در همین حال با نزدیکی مذاکرات مسقط سایت ایران هسته‌ای به ارائه تحلیلی از این مذاکرات پرداخته است. به گزارش این سایت طرف‌های ایرانی و آمریکایی تایید کرده‌اند که جان کری و محمد‌جواد ظریف روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان (۹ و ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴) در مسقط عمان دیدار خواهند کرد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است ویلیام برنز، وندی شرمن و جیک سالیوان، کری را در این دیدار همراهی خواهند کرد.

در کنار مسائل سیاسی در تحولات اقتصادی دکتر نوبخت انتهای هفته گذشته در سخنانی نظرات دولت را در مورد مهم‌ترین موضوعات اقتصادی کشور بیان کرد. سخنگوی دولت درخصوص مساله تک‌نرخی کردن ارز و دخالت نرخ بازار آزاد بیان کرد: در مورد سیاست تک‌نرخی کردن ارز این‌طور نیست که دولت با نرخ بازار آزاد عمل کند. دولت یک نرخ به‌صورت رسمی دارد و این همان نرخ بانک مرکزی به‌میزان ۲۶۵۰ تومان است. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا در بودجه ۹۳ کسری بودجه و متمم خواهیم داشت» اظهار کرد: می‌توانیم سال ۹۳ را به دو نیمه تقسیم کنیم؛ البته مقدار فروش همان یک میلیون بشکه نفت خام بود که ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۲۰ هزار بشکه هم در ارتباط با پالایشگاه‌های داخلی است. مجموعا منابعی که به دست می‌آید یک میلیون و

۴۲۰ هزار بشکه است. قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی در نیمه اول امسال ۱۰۴ دلار بود، در حالی که ما، در بودجه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی کرده بودیم. الآن با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، پیش‌بینی می‌کنیم که به‌طور متوسط در نیمه دوم سال ۸۲ دلار بسته شود. نوبخت افزود: در مورد این ۸۲ دلار قیمت با یکی، دوماه وقفه بر ریال خزانه تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، مجموع این ۸۲ دلار و ۱۰۴ دلار مبلغ ۱۸۶ دلار می‌شود که برای تعیین قیمت، متوسط آن را تقسیم بر ۲ می‌کنیم که به قیمت ۹۳ دلار می‌رسیم، بنابراین قیمت هر بشکه نفت خام برای ما و طبق پیش‌بینی، ۹۳ دلار خواهد بود. روز چهارشنبه بازار سهام به‌رغم عدم حضور برخی از فعالان بازار به دلیل تعطیلی میان هفته بازار همچنان با حجم مناسب به فعالیت خود ادامه داد، به گونه‌ای که ارزش معاملات در بورس به ۲۸۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۱میلیارد تومان رسید؛ هر چند که همچنان بازار به‌صورت قطبی به سوی گروه بانکی متمایل بوده و سه بانک ملت، تجارت و صادرات مجموعا ۶۱میلیارد تومان معادل ۲۲درصد ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص دادند. این قطبی بودن احساسی موجب نگرانی بازار شده است هر چند سهام بانکی در ماه‌های اخیر آنچنان افت قیمتی تجربه کرده‌اند که بازدهی نقدی سهام با فرض تحقق توافق سیاسی و بازگشت درآمدهای ارزی قابل ملاحظه است. در همین حال بازار هر چند با شرایط ورود نقدینگی مناسبی همراه است اما فروش‌های برخی از حقوقی‌ها و خارج کردن وجه فروش از بازار می‌تواند تهدید‌کننده تعادل بازار باشد.