تصمیم مجلس شورای اسلامی برای واگذاری اختیار قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها به دولت، بسیار هوشمندانه بود. به گزارش «سنا»، مرتضی عزیزی، مدیرعامل گروه گسترش نفت و گاز پارسیان درخصوص مصوبه اخیر مجلس و واگذاری قیمت خوراک به دولت اظهار کرد: این تصمیم هوشمندانه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی بود که این واگذاری را طبق فرمولی انجام داد که براساس آن عددی مشخص نشده است، در مقابل میانگین وزنی گاز مصرفی صادراتی و وارداتی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در این خصوص بیان کرد: قیمت‌هایی که قبلا اعلام می‌شد بر پایه اعداد بود؛ اما به‌دلیل مطابقت با قیمت‌های جهانی که در اثر پارامترهایی افزایش و کاهش می‌یابد قیمت این محصولات در کشور ما نیز باید به ثبات می‌رسید که با هوشمندی مجلس این کار انجام شد.

عزیزی درخصوص این مصوبه ادامه داد: مطلب قابل توجه بعدی در این مصوبه درخصوص فروش محصولات است که به این ترتیب اگر دولت جایی تکلیف کند که باید تخفیفی در محصولات داده شود باید این تخفیف را هم تقبل کند. مدیرعامل گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در ادامه بیان کرد: چنانچه عدم تحویل سوخت یا خوراک را داشته باشیم باز هم در این لایحه پیش‌نویس جبران شده است.

عزیزی گفت: حسن بعدی این مصوبه این است که بلند مدت و ۱۰ ساله دیده شده است و برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت می‌توان روی آن حساب کرد و هر سال در بودجه سنواتی عدد تغییری نمی‌کند.

وی درخصوص عوارض سالانه قیمت خوراک در مصوبه جدید عنوان کرد: مطلب بعدی قیمت خوراک است که طبق این مصوبه از شمول عوارض سالانه مستثنی شده و با توجه به اینکه یک برنامه کسب و کار باید بلند‌مدت نوشته شود طبیعتا عوارض سالانه که بر نرخ خوراک گذاشته می‌شد، نمی‌توانست در بلند‌مدت یک سرمایه‌گذار را مطمئن کند؛ اما با تصویب این مصوبه جدید امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز فراهم خواهد شد.

عزیزی ادامه داد: به هر حال چون محصولات این شرکت‌ها باید در بازارهای جهانی رقابت کنند و در بازارهای جهانی نیز عوارضی تعلق نمی‌گیرد؛ به همین دلیل بر محصولات داخلی نیز نمی‌توان عوارضی گذاشت تا رقابت‌پذیری جهانی از دست نرود.

وی درخصوص آینده صنعت پتروشیمی تصریح کرد: به تناسب این بحث‌ها و تصویب این ماده واحده، خلل و کمبودی در حوزه توسعه صنعت پتروشیمی و عملیات صنعت پتروشیمی وجود ندارد و در بحث کاهش قیمت‌های نفت هم شاهد آن هستیم که همراه با کاهش قیمت این کالا و به تناسب با آن قیمت برخی کالاها نیز با افزایش همراه شده است مثل قیمت اوره که برخلاف نفت که با کاهش رو به رو بوده است از ۲۴۰ دلار به ۳۱۰ دلار رسیده است یا قیمت آمونیاک از ۴۵۰ دلار به ۵۱۰ دلار رسیده است و این موضوع نشان می‌دهد که در بعضی محصولات که افت قیمت وجود داشته است در برخی از محصولات هم افزایش قیمت را شاهد بودیم.

عزیزی درخصوص قیمت سهام موجود در بازار سرمایه اشاره کرد: عملا امروز P/E شرکت‌ها بین ۳ تا ۵ است که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های ارزنده‌ای برای خرید سهام شرکت‌ها است از آن طرف هم شرکت‌ها عملا سال‌های گذشته به‌دلیل کمبود خوراک، با ۷۰ درصد توانایی خود کار می‌کردند که به نظر می‌رسد با راه‌اندازی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی این نقصان هم برطرف شود و از سال آینده هم مشکل کاهش خوراک نخواهیم داشت و این شرکت‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت بیشتر کار می‌کنند.

وی در پایان درخصوص مزیت این مصوبه برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت اشاره کرد: مصوبه اخیر مجلس و واگذاری قیمت‌گذاری به دولت، کمک شایانی به سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت در بازار سرمایه می‌کند. این در حالی است که کشور ما هم در این صنعت و هم در حوزه اقتصاد مقاومتی و همچنین در حوزه منابع انسانی مزیت دارد. در عین حال، با توجه به مزیت تجربه، عملا با این شکل قیمت‌گذاری خوراک، دیگر مشکلی در این صنعت وجود ندارد و امیدوارم توسعه این صنعت را شاهد باشیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح چهارشنبه خانه ملت و در جریان بررسی مواد مراعا‌‌مانده طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی، جزء ۴ بند الف ماده یک این طرح را با ۱۴۶ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.