گروه بورس- همایون دارابی: روند منفی معاملات بورس دیروز با ثبت افت ۱۲/۱درصدی شاخص کل تشدید شد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد کاهش ۷۶۱واحدی شاخص کل بودند که افت شدید بهای نفت و نبود نقدینگی کافی در بازار سهام موجب کاهش قیمت‌ها شده است. تشکیل صف فروش برای نمادهای پتروشیمی از جمله نماد فارس و تلاش سهامداران عمده برای به تعادل رساندن این نماد موجب شد تا ۲۹میلیون سهم فارس به ارزش ۳۱میلیارد تومان خریداری شود که همین مساله نیز ۲۴۰واحد از شاخص کاست. کاهش قیمت نفت و افت بهای محصولات پتروشیمی موجب شده است تا اکثر پتروشیمی‌ها شاهد نگرانی برای برآورد سود سال آینده باشند. در همین حال دیروز شرکت‌های پالایشگاهی پس از ماه‌ها توقف شاهد انتشار گزارش‌های تولید و مقدار فروش بودند این گزارش‌ها که البته مبلغ فروش شرکت‌ها در آن نامشخص است بازار را با نگرانی بازگشایی این نمادها مواجه کرده است امری که به دلیل اصرار وزارت نفت به تحمیل شرایط کیفی‌سازی، افت بهای نفت و حاکم شدن مجدد مدیریت دولتی بر اکثر پالایشگاه‌ها می‌تواند زیانی خرد‌کننده به سهامداران حقیقی و حقوقی بازار وارد کند.

دیروز همچنین هلدینگ خلیج فارس شفاف‌سازی کرده که کاهش قیمت نفت به کاهش سودآوری سهم منجر نمی‌شود هر چند این شفاف‌سازی موضوع حفظ احتمالی حاشیه سود را به اشتباه با حفظ رقم سود برابر دانسته است. از نظر ریاضی درصد ثابت سود از دو رقم متفاوت ارقام متفاوتی است، لذا شرکتی که در نرخ مثلا صد دلار نفت با حاشیه سود ۳۰درصد فعالیت داشته در نرخ ۵۰دلار حتی با حفظ همان حاشیه سود، شاهد نصف شدن سود خواهد بود.

در بازار دیروز در کنار تحولات نماد فارس اکثر نمادهای عمده بازار صف فروش را تجربه کردند که همین امر نیز بازار را مجددا با تله حجم مبنا مواجه کرده است عدم حذف حجم مبنا فرآیند کشف قیمت‌های تعادلی در بورس را فرسایشی کرده است.

در گروه انفورماتیک دیروز خبرهای اولیه از احتمال عرضه یک بلوک دیگر از سهام فن آوا کارت زیر مجموعه گروه فن آوا حکایت داشت.این بلوک که تنها از سوی بانک‌ها قابل خریداری است به بانک‌ها اجازه مشارکت دراین شرکت ارائه خدمات کارت را می‌دهد.

در گروه سیمانی، سیمان سفید نی ریز با سرمایه ۵۰ میلیارد ریال در گزارش پیش‌بینی ۹ ماهه حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۳ سود هر سهم خود را مبلغ۱۹۱۸ ریال پیش‌بینی‌ کرده که در ۹ ماه موفق به پوشش ۷۸ درصدی آن شده است.

در گروه ساختمانی دیروز اکثر نمادها در صف فروش بودند در این گروه سرمایه‌گذاری ساختمان ۲۸دی ماه شاهد برگزاری مجمع خواهد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن اکثر نمادها با صف فروش مواجه شدند، شاخص نیز به رقم ۶۷هزار و ۴۷۱واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس و فرابورس به ۳۴۰میلیارد تومان بالغ شد.