سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه (قابل معامله) را صادر کرد. در صندوق‌های شاخصی انتظار می‌رود حجم معاملات و هزینه‌های ناشی از انجام معاملات کمتر از سایر صندوق‌‌های اوراق بهادار بوده و انجام هرگونه معامله بر اساس رویه‌‌ای که رویه تشکیل و بازبینی پرتفوی صندوق نامیده می‌شود، انجام پذیرد.

سیاوش پرویزی‌نژاد کارشناس اداره امور نهادهای مالی افزود: این صندوق در سهام و در اندازه بزرگ و قابل معامله است. منظور از قابل معامله بودن این است که پذیره‌نویسی، خرید و فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها از طریق سامانه شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، یا شرکت فرابورس ایران انجام می­‌شود.

وی ادامه داد: این صندوق بر اساس امیدنامه خود قرار است در سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های تشکیل‌دهنده شاخص ۳۰ شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری کند.

پرویزی‌نژاد خاطرنشان کرد: سایر اطلاعات تکمیلی در تارنمای صندوق به آدرس iranetf.ir در دسترس عموم قرار داده شده است. کارشناس اداره امور نهادهای مالی درخصوص این صندوق سرمایه‌گذاری اظهار کرد: مدیر صندوق شرکت کارگزاری فیروزه آسیا، بازارگردان شرکت تامین سرمایه نوین، متولی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار و حسابرس صندوق موسسه حسابرسی بیات رایان است. بر‌اساس این گزارش، انتخاب شرکت‌ها مطابق «ضوابط محاسبه شاخص ۳۰ شرکت بزرگ» انجام می‌شود که این ضوابط می‌تواند توسط شرکت بورس یا کمیته شاخص مورد بررسی، بازنگری و اصلاح قرار گیرد. فهرست ۳۰ شرکت بزرگ، توسط شرکت بورس در دوره‌های زمانی ۳ ماه یک بار مورد بازبینی قرار می‌گیرد. بر این اساس، به دلیل برخی رویه‌‌های اجرایی، در حال حاضر این بازه زمانی در محدوده ۴ ماه یک بار اعمال می‌شود.

دوره بازبینی سبد سهام این صندوق، مطابق اعلام فهرست جدید ۳۰ شرکت بزرگ توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران خواهد بود که با توجه به اینکه فهرست شرکت‌های مذکور اعلام می‌شود، لذا به‌صورت نظری مدیر صندوق هیچ دخل و تصرفی در انتخاب شرکت‌ها در پرتفوی صندوق ندارد.