گروه بنگاه‌های اقتصادی، مهتاب رحمتعلی: پذیره‌نویسی اوراق مرابحه هزار میلیارد ریالی مگاموتور فردا با نماد «صمگا» در فرابورس انجام می‌شود. علی تیموری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: این اوراق برای خرید مواد اولیه مصرفی موردنیاز مگاموتور از فردا ۲۲ دی‌ماه تا یکشنبه ۲۸ دی‌ماه با سود تضمینی ۲۰ درصد و مواعد پرداخت سه ماه یک بار عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سررسید این اوراق ۲ ساله خواهد بود، افزود: مدل بازارگردانی این اوراق مبتنی بر حراج است و نرخ بازدهی آنها در طول ۶ ماه حداقل ۲۳ درصد و برای خریدارانی که از زمان پذیره‌نویسی تا ۶ ماه اقدام به نگهداری اوراق کنند، ۲۵ درصد خواهد بود. وی اضافه کرد: ۲۰ درصد از بازدهی مزبور از محل سود اوراق و مازاد ۳ تا ۵ درصد نیز از طرف تامین سرمایه پارسیان به‌عنوان بازارگردان و متعهد پذیره‌نویسی تضمین شده است که در زمان بازخرید پرداخت می‌شود. به گفته وی نرخ بازده موثر اوراق در ۶ ماه اول ۵/۲۴ تا ۵/۲۶ درصد خواهد بود. تیموری اوراق مزبور را بزرگ‌ترین اوراق مرابحه منتشر شده تاکنون دانست و گفت: تاکنون تنها اوراق مرابحه بوتان و گلوکزان در بازار فعال شده و اوراق «صمگا» سومین اوراق از این نوع است و پذیره‌نویسی آن توسط کارگزاری پارسیان صورت گرفته است. مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان افزود: این اوراق پس از انتشار اوراق اجاره فولاد کاوه جنوب، دومین اوراقی است که این شرکت تامین سرمایه در سال جاری منتشر کرد و برای سال مالی جدید حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق نیز منتشر خواهد کرد که شامل یک صکوک اجاره ۳۰۰ میلیارد تومانی، یک صکوک مرابحه ۱۵۰ میلیارد تومانی و دو صکوک اجاره ۴۰ میلیارد تومانی و در نهایت مشارکت در اوراقی که قرار است به‌صورت سندیکا منتشر شود در یک صکوک مرابحه بزرگ به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان است. تیموری در ادامه راه‌‌اندازی نخستین صندوق ارزی برای جذب ارزهایی که در خانواده‌ها نگهداری شده و همچنین پذیره‌نویسی یک صندوق ۵۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری مشترک قابل معامله (ETF) با هدف جذب ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان را از دیگر برنامه‌های شرکت در آینده نزدیک عنوان کرد. وی همچنین تشکیل و راه‌اندازی نخستین صندوق بازار دارایی فکری، برای به عمل رساندن ایده‌هایی که قابلیت اجرا داشته باشند و از مرحله ایده به عمل تبدیل شوند و همچنین ارزش‌گذاری شرکت‌ها و تامین مالی پروژه‌های بزرگ را از دیگر برنامه‌های آینده شرکت دانست.

وی در پایان با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیرات آن بر شرایط اقتصادی کشور افزود: به نظر می‌رسد با روند فعلی شرکت‌ها با چالش‌های جدی در سال آینده مواجه باشند.