مدیرعامل بهپاک در حالی از پذیرش این شرکت در بازار دوم فرابورس در آینده نزدیک خبر می‌دهد که این مجموعه موفق به دریافت تندیس و لوح قهرمانی دهمین جشنواره قهرمانان صنعت در سال ۹۳ شد. جشنواره قهرمانان صنعت یکی از معتبرترین جشنواره‌ها در عرصه صنعت کشور است که به معرفی و تجلیل از برترین و موفق‌ترین شرکت‌های ایرانی می‌پردازد. دکتر علیرضا شریفی در تشریح راهکارهای موفقیت این بنگاه اقتصادی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، این موفقیت را مدیون تلاش تیم ۵۰۰ نفره بهپاک و اتخاذ استراتژی‌های اصولی مدیریتی می‌داند. او می‌گوید که درصدد تقویت استراتژی‌های گذشته نیست بلکه به دنبال تدوین استراتژی‌های جدید، متناسب با شرایط نو است. شریفی از بهپاک به‌عنوان تنها شرکت روغن‌کشی کشور که در طول سالیان گذشته همواره و در سه شیفت فعال بوده، یاد می‌کند و برابری تعرفه‌های گمرکی واردات مواد اولیه و محصولات را از مهمترین چالش‌های این صنعت عنوان می‌کند.مدیرعامل شرکت بهپاک همچنین از صادرات محصولات این شرکت به عراق، افغانستان و گرجستان و برنامه‌ریزی برای صادرات به ترکیه خبر می‌دهد. شریفی در‌باره سهم بازار محصولات این شرکت می‌گوید: بهپاک در پروتئین صنعت ۵۵درصد، در پروتئین خانوار ۸۵درصد، در روغن (تولید داخل) ۵۰درصد و در مورد کنجاله (تولید داخل) نیز ۵۰درصد سهم بازار را در اختیار دارد. ***

آقای دکتر شریفی با توجه به موفقیت مجموعه بهپاک و کسب تندیس قهرمانی صنعت در سال ۹۳، بفرمایید این مجموعه از چه استراتژی‌هایی برای پیشبرد اهداف خود و دستیابی به موفقیت‌های هفت سال اخیر بهره گرفته است؟

موفقیت‌های هفت ساله گذشته بهپاک، حاصل زحمات و تلاش‌های تیم ۵۰۰ نفره کارکنان بهپاک بوده است که من همواره از آنان به‌عنوان ارزشمند‌ترین دارایی شرکت، یاد کرده‌ام. شرکت در سال ۸۷ حدود ۸۰ میلیارد تومان بدهی بانکی معوق و جریمه دیرکرد داشت و عملا مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بود. زیان انباشته شرکت هم بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان بود و به تعبیری واضح‌تر، شرکت ۶ برابر سرمایه خود زیان انباشته داشت. در مجموع وضعیت بسیار سخت و بغرنجی داشتیم که به اتفاق همکاران با خریدهای درست و به موقع و استفاده بهینه از امکانات ریفاینانس، بهبود تولید، بهینه‌سازی انرژی، کاهش پرت حلال، کاهش ضایعات، افزایش کیفیت محصولات، تنوع در برند و استفاده از شرکت‌های پخش سراسری متنوع، بهبود نظام کنترل‌های داخلی و گزارشگری مالی، بهینه‌سازی نیروی انسانی و تدابیر خوب بازاریابی، از این وضعیت بحرانی عبور کردیم و توانستیم دانشگاه صنعت روغن‌کشی کشور را حفظ کنیم و به سوددهی برسانیم به گونه‌ای که امروز، شاخص‌های مالی شرکت در بهترین شرایط قرار دارند.

در طول این سال‌ها، استراتژی‌های مختلفی به کار گرفته شد که شاید مهمترین آنها، تنوع برند و تعدد مکانیزم‌های توزیع بوده است. اکنون محصولات مصرفی خانوار شرکت با ۶ نام تجارتی و از طریق ۴ شرکت معظم پخش سراسری، توزیع می‌شود. در مورد روغن، کنجاله و پروتئین صنعت که عمده فروش محصولات شرکت را تشکیل می‌دهند نیز، تدابیر موثری اتخاذ شد.

چه برنامه‌هایی برای آینده و تقویت استراتژی‌های موجود در نظر دارید؟

درصدد تقویت استراتژی‌های گذشته نیستیم بلکه تدوین استراتژی‌های جدید، متناسب با شرایط نو، مد نظر است. البته استراتژی تنوع محصولات و برند، کماکان‌ مد‌نظر است و خواهد بود اما سیاست حداکثرسازی تولید و فروش که در دوره‌ای موفق بود، کارآیی سابق را ندارد و اکنون، بیشینه‌سازی سود از طریق بهینه‌سازی تولید و فروش، مورد توجه قرار گرفته است به استثنای پروتئین که در‌صدد افزودن به سهم بازار خود از طریق خرید و نصب ماشین‌آلات جدید هستیم. از دیگر استراتژی‌های جدید، اصلاح بافت مالی شرکت و کاهش بدهی‌ها و در نهایت کاهش هزینه مالی شرکت از طریق فروش دارایی‌های غیرمولد است ضمن اینکه از امسال، بنا داریم در قبال دریافت کارمزد، دانه سویای مورد نیاز سایر کارخانه‌های روغن‌کشی و دیگر صنایع را نیز وارد کنیم.

در فضای کسب و کار خود با چه چالش‌ها و محدودیت‌هایی مواجه هستید؟

تنها شرکت روغن‌کشی کشور که در طول سالیان گذشته همواره و در سه شیفت فعال بوده، شرکت بهپاک است. تمامی دیگر شرکت‌های این صنعت، تعطیل بوده‌اند یا به‌صورت فصلی و هرازگاهی کار کرده‌اند. چالش و محدودیت بسیار با‌اهمیتی در مورد فقط بهپاک وجود ندارد بلکه مربوط به کل صنعت ماست که متاسفانه سایه آن از سال ۱۳۸۵ بر صنعت سنگینی می‌کند و آن عبارت است از برابری تعرفه‌های گمرکی واردات مواد اولیه و محصولات این صنعت.

‌ آیا تلاشی برای رفع مشکل تعرفه کرده‌اید؟

بله. به‌خصوص از طریق انجمن صنفی صنعت، تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. البته هرازگاهی خبرهای امیدوارکننده‌ای می‌رسد دال بر اینکه از ابتدای سال آتی، تعرفه گمرکی واردات روغن و کنجاله، نسبت به دانه، افزایش معنی‌داری خواهد یافت که این به معنای بالفعل شدن ظرفیت عظیم ۴ میلیون تنی صنعت روغن‌کشی و اشتغال مستقیم و غیر‌مستقیم ۱۰ هزار نفر است.

در مقایسه با کشورهای دیگر فعالیت صنعت روغن‌کشی در ایران چگونه است و نظر شما در این باره چیست؟ چه مزیت‌ها و محدودیت‌هایی وجود دارد؟

در کشور‌های آمریکای جنوبی که صادر‌کننده اصلی دانه، کنجاله و روغن خام به خاورمیانه و سایر کشور‌های دنیا هستند مشوق‌های صادراتی و ترجیحی گسترده‌ای در راستای توسعه صادرات کنجاله و روغن خام و محدود کردن صادرات دانه اعمال می‌شود، در حالی که در کشور ما، تسهیلات و شرایط ورود این سه کالا برابر است. از همین رو، نمی‌توان آینده خوبی را برای این صنعت ترسیم کرد.

از استراتژی تنوع برند و محصولات به‌عنوان استراتژی برتر خود یاد کردید. چه محصولات تازه‌ای را به بازار معرفی کرده‌اید؟

جدید‌ترین محصول شرکت، پروتئین «سبحان طلایی» است که از طریق شرکت پخش سراسری پرنیان مهیار توزیع می‌شود.

ولی «سبحان طلایی» یک بار در گذشته‌های دور، توزیع شده بود و موفق نبود. این بار امیدوارید؟

بسیار امیدوارم. در گذشته در کنار «سبحان» و در یک شرکت پخش سراسری مشترک توزیع شده بود ولی اکنون جداگانه توزیع می‌شود. ضمن اینکه در گذشته با طعم جوجه به بازار عرضه شده بود؛ ولی اینک بدون طعم و با افزودن لسیتین و روغن زیتون، تولید و عرضه می‌شود. اطمینان دارم این بار، بسیار موفق خواهد شد.

وضعیت صادرات محصولات شرکت، با توجه به نرخ ارز و توسعه و شناسایی بازارهای صادراتی جدید برای مجموعه بهپاک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صادرات شرکت در شرایط مطلوبی قرار دارد. در حال حاضر، عمده صادرات ما به عراق، افغانستان و گرجستان است و برنامه‌هایی برای صادرات به ترکیه داریم.

چه میزان سهم بازار را در اختیار دارید؟

در پروتئین صنعت ۵۵درصد، در پروتئین خانوار ۸۵درصد، در روغن (تولید داخل) ۵۰درصد و در مورد کنجاله (تولید داخل) نیز ۵۰درصد.

محصولات شما چه مزیتی نسبت به رقبا دارد؟

روغن تولیدی ما صمغ‌گیری می‌شود که منحصر به فرد است؛ ضمن اینکه پروتئین سویای تولیدی بهپاک، رنگ و بافت متفاوتی دارد و تنها پروتئین سویاست که از آرد بلغور سویا (نه کنجاله دامی) تولید می‌شود.

ارزش وارداتتان چقدر است؟

سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار.

برآوردتان در مورد سود سال مالی گذشته و سال پیش روی چیست؟

در مورد سال مالی منتهی به پایان آذر ۹۳ که بدون تردید، پیش بینی سود هر سهم ۵۰ تومان وحتی بیش از آن را محقق می‌کنیم و در مورد سال پیش روی، پیش بینی ما ۷۰ تومان برای هر سهم است که البته این، بدون در نظر گرفتن سود فروش زمین نکاء است. البته مرحله دوم افزایش سرمایه شرکت را نیز پیش رو خواهیم داشت.

آیا امیدوارهستید که به زودی به فرابورس برگردید؟

بسیار امیدوارم. در خرداد ماه، شاهد معاملات سهام بهپاک در فرابورس خواهید بود. ان‌شاءالله. خوشبختانه پرونده بهپاک در فرابورس پیشرفت خوبی داشته است و بعد از این پذیرش، سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس قابل معامله خواهد بود.

پیش‌بینی ما این است که تا پایان اردیبهشت‌ماه این امر صورت گیرد.

پیش‌بینی‌تان از شرایط در روز بازگشایی نماد چه هست؟

به اعتقاد من تا آن زمان جامعه سهامداری خبرهای بهتر و مثبت‌تری از بهپاک خواهد شنید و امیدوارم در زمان عرضه، خریداران سهام بهپاک، بیش از امروز باشند.