به گزارش روابط عمومی بورس تهران، دکتر حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل بورس تهران با اعلام اینکه جلسه هم اندیشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از جلسات بسیار حرفه‌ای و تخصصی است که در سطح بازار سرمایه برگزار می‌شود، گفت: نظراتی که ارائه می‌شود کارشناسی است و می‌تواند به این حوزه کمک کند تا صندوق‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند و در بازار بیش از پیش توسعه یابند. وی کم‌توجهی به صندوق‌ها را یک مشکل عنوان کرد و گفت: مساله ما این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری هنوز در بازار خیلی مورد توجه قرار نگرفته است که می‌توان دلیل آن را توجه صرف سرمایه‌گذاران به بازده دانست. وی افزود: سرمایه‌گذاران هنگام خرید به بازده بیش از حد توجه می‌کنند و به ریسک توجه کمی دارند و شرکت‌های با ریسک پایین و بالا را در یک سطح می‌بینند.

قالیباف‌اصل بر طراحی معیارهای دیگر صندوق‌ها تاکید کرد و گفت: باید معیارهای دیگری مانند تنوع‌سازی لحاظ شود و در مورد آن تبلیغات و فرهنگ‌سازی صورت پذیرد تا توجه بیش از حد به بازده تعدیل شود و ریسک‌ها نیز در محاسبات سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: باید مطالعات و تحقیقات علمی انجام شده از مدل‌های مختلف صندوق سرمایه‌گذاری در سطح جهان به جایی برسد تا از حد مطالعات مفهومی و تئوریک فرا‌تر رفته و به سمت پیشنهاد اجرایی سوق داده شود تا قابلیت ارائه به سازمان بورس را داشته باشد و در نهایت موجبات توسعه در بازار سرمایه را فراهم آورد.

سخنگوی بورس تهران تبلیغات و فرهنگ‌سازی در این حوزه را الزامی دانست و گفت: باید برنامه‌ریزی کنیم در مورد صندوق‌ها فرهنگ‌سازی و تبلیغات انجام شود. در بازار مثبت و رونق صدا و سیما بیشتر به سراغ بورس آمده و مدیران بورسی را دعوت می‌کنند و مدیران بورس در بازار رونق و رکود، تلاش کردند که مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها هدایت کنند.وی بر تنوع‌سازی صندوق‌ها تاکید و اظهار کرد: باید روی تنوع صندوق‌ها، نحوه اداره صندوق‌ها و ساختار آنها مطالعات بیشتری انجام و به روز شود زیرا علم مالی در جهان به‌طور پیوسته در حال تغییراست.

در ادامه این جلسه قالیباف‌اصل پیشنهاد کرد: صندوق‌های مختلفی برای قشرهای مختلف مردم مانند بیمه عمر طراحی شود و اسامی معنادار برای آنها انتخاب شود تا بخش‌های مختلف جامعه بتوانند در آن سرمایه‌گذاری بلند‌مدت داشته باشند و دید بلند‌مدت سرمایه‌گذاری در جامعه تبلیغ شود.

در دومین جلسه هم‌اندیشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، روش‌های رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از منظر معیارهای مختلف و تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از منظر صندوق‌های بازنشستگی توسط مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به‌صورت ماهانه جلسه هم‌اندیشی با مدیران صندوق‌ها در بورس تهران برگزار شود.