گروه بورس، مسعودرضا طاهری: بازار سهام دیروز افزایش ۵۴۰ واحدی شاخص کل را به نمایش گذاشت تا رشد ۸۴/ ۰ درصدی آن رقم شاخص را تا ۶۴ هزار و ۶۱۰ واحد بالا ببرد. در این میان شاخص کل هم وزن نیز با ۸۳/ ۰ درصد، شاخص قیمت وزنی-ارزشی ۸۴/ ۰ درصد و شاخص قیمت هم وزن نیز با ۸۳/ ۰ درصد افزایش روبه‌رو شدند. دادوستد تقریبا ۶۲۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال نتیجه معاملات اولین روز کاری آخرین هفته از آخرین ماه سال بود که تعویق بازگشایی نمادهای پالایشگاهی و تداوم خوش‌بینی‌ها به مذاکرات مهم‌ترین دلایل سبز شدن دیروز نمادهای تاثیرگذار بورسی بود. رشد روز گذشته شاخص کل بورس در واقع بیشترین میزان رشد بورس از ۱۴ آبان تاکنون بوده که نشان می‌دهد در ۹۰ روز کاری گذشته، بازار چنین صعودی را تجربه نکرده است. بازگشایی نمادهای پالایشگاهی که از هفته قبل مورد توجه قرار گرفته بود، نگرانی‌هایی را برای اعلام EPSهای جدید این گروه و حتی افت شدید قیمت‌های بازگشایی شده احتمالی و در نهایت تاثیر شدید منفی بر شاخص در بین فعالان بازار ایجاد کرده بود. این روند که با اعلام قیمت‌های جدید دولت به پالایشگاه‌ها و مقاومت آنها در پذیرش نرخ‌های جدید خوراک و محصولات همراه بود در نهایت دیروز منجر به برگزاری یک نشست شد. با اینکه اخبار غیررسمی از اراده بازگشایی نمادهای این گروه از روز جمعه منتشر شده که دیروز و امروز یکشنبه را زمان نهایی بازگشایی آنها اعلام کرده بودند، اما دیروز جریان معاملات از دقایق اولیه این سناریو را رد کرد و مشخص شد که تا روز دوشنبه پالایشگاه‌ها به ارائه دو پیش‌بینی از اطلاعات خود براساس نرخ‌های فوب خلیج فارس و قیمت‌های مصوب اقدام می‌کنند.

در بازار دیروز اما تاثیرپذیری از جریان اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای نیز عاملی برای تمایل بیشتر حقیقی‌ها به خرید سهم ایجاد کرده بود. بانک‌ها و خودرویی‌ها متاثر از این روند در راس صنایع مورد توجه سهامداران بودند. وزیر خارجه در تازه‌ترین موضع خود درخصوص مذاکرات گفته است: پیش‌بینی بنده این است که نه در این دور، اما به‌زودی شاهد یک سلسله تفاهمات اولیه خواهیم بود، اما هنوز چند ماه تا رسیدن به توافق جامع زمان باقی است. دور تازه مذاکرات هسته‌ای از امروز ۲۴ اسفند ماه در شهر لوزان آغاز خواهد شد.

دکتر ولی نادی قمی، مدیرعامل تامین سرمایه نوین هر گونه توافق احتمالی در مذاکرات را موجب پیامدهای مثبت برای بازار می‌داند. به عقیده وی واکنش به اخبار خوب به‌نوعی موجب ترسیم چشم‌انداز بهتری برای برخی از سهامداران شده است. مدیرعامل تامین سرمایه امین همچنین تاکید کرد که هر گونه توافق در مذاکرات هسته‌ای حداقل یک واحد به P/ E بازار می‌افزاید و بین ۵ تا ۱۰ درصد به سود‌آوری شرکت‌های بورسی کمک خواهد کرد. این در حالی است که طی همین شرایط، بازار انتظار حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد سود را برای بازار سهام دارد. نادی قمی ضمن تاکید بر اینکه بیش از شاخص باید به عمق و نقدشوندگی بازار فکر کرد، گفت: اگر کیفیت واقعی مذاکرات بر اساس تشخیص کارشناسان این حوزه همانند سطوح ظاهری آن باشد، می‌تواند در صورت توافق نهایی اتفاق بی‌نظیری در بازار ارزیابی شود.

او در ادامه نسبت به شرایط بانک‌ها و شرایط مطالبات معوق نظام بانکی هم اظهار نگرانی کرد و مطالبات بانک‌ها از بخش خصوصی و دولت و همچنین حبس نقدینگی در برخی دارایی‌ها حتی در بخش مسکن و زمین را به‌عنوان نگرانی‌های دیگری دانست که بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها را حبس کرده است.

او گفت: با فرض اینکه هیچ فعالیت اقتصادی در کشور در سال آینده صورت نگیرد، همین جذب سپرده‌های بانکی با نرخ‌های حدود ۲۵ درصد و دریافت تسهیلات با نرخ‌هایی در همین محدوده‌ها موجب می‌شود که نقدینگی افزایش یابد که عموما با افزایش پایه پولی همراه است. او با بیان اینکه تقریبا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی توان تنفس ندارند، تلاش بانک‌ها برای رقابت در جذب نقدینگی از سایر بانک‌ها و مراکز سرمایه‌گذاری را نگران‌کننده دانست که در صورت ایجاد مشکل برای هر یک از بانک‌ها و موسسات پولی، اقتصاد کشور به شدت در معرض آسیب قرار خواهد گرفت.

روز گذشته نمادهای «فارس» با ۱۲۳ واحد، «تاپیکو» با تقریبا ۷۵ واحد، «وبملت» با ۶۴ واحد، «وپاسار» با ۴۶ واحد و «حکشتی» با ۴۴ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در عین حال نماد «فخوز» با ۱۰۴ واحد منفی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرد.

همچنین گروه بانک‌ها دیروز صدرنشین برترین گروه صنعت بودند. این گروه دیروز طی ۱۰۵۱۳ نوبت معاملاتی با جابه‌جایی بیش از ۲۳۱ میلیون و ۴۵۵ هزار برگه سهم به ارزش ۲۶۰ میلیارد و ۷۹۳ میلیون ریال در صدر برترین گروه‌های صنعت ایستادند.

با بازگشایی نماد شرکت نوسازی و ساختمان تهران این نماد با رشد قیمت ۵۶/ ۷ درصد بیشترین افزایش قیمت را برای سهامداران خود به ارمغان آورد، اما فولاد خوزستان که بیشترین تاثیر منفی را هم بر شاخص کل داشت پس از بازگشایی با افت ۶۲/ ۱۱ درصدی بیشترین کاهش قیمت را برای خریداران و فروشندگان رقم زد. بانک صادرات با صف حدود ۸۴ میلیونی برترین تقاضای بازار را داشت و همچنان نماد دو شرکت حفاری شمال و پتروشیمی فناوران در صف برترین عرضه با بیشترین صف فروش قرار گرفته‌اند. بانک صادرات با حجم معامله بیش از ۱۱۶ میلیون برگه سهام بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرده است.

بیشترین رشد بورس در 90 روز کاری

بیشترین رشد بورس در 90 روز کاری