شاهین شایان‌آرانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ایسنا»، وضعیت فعلی بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: نتیجه مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان روحیه مثبتی به فضای کسب و کار به خصوص بازار سرمایه تزریق کرده ولی باید مواظب بود تا این پدیده مثبت روانی به جو هیجانی در بازار و شکل‌گیری حباب تبدیل نشود. وی افزود: همین که ایجاد جو روانی مثبت باعث شده تا پول جدید وارد بازار سرمایه شود، خوب است ولی سهامداران خرد حتما باید با دقت و مطالعه شرکت‌ها را بررسی و در سهام آنها سرمایه‌گذاری کنند و اسیر جو روانی نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از سوی دیگر مسوولان بازار سرمایه نیز باید دقت کنند تا از حبابی شدن بازار و هیجانی شدن آن جلوگیری کنند به‌طوری که مسوولان باید با آگاهی نسبت به بازار سرمایه صحبت کنند و سرمایه‌گذاران و مردم را از ریسک‌ها و فراز و نشیب‌های موجود در بازار سرمایه آگاه کنند تا سرمایه‌گذاران تحت تاثیر جو روانی قرار نگیرند. شایان آرانی فضای فعلی بورس را هیجانی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر فضای فعلی بورس مثبت است، اما این فضا روانی است زیرا اتفاق تازه‌ای در اقتصاد کشور رخ نداده و سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا نکرده است. بنابراین فضای کنونی بازار سرمایه تحت تاثیر انتظارات و سودهای آتی شرکت‌ها در آینده است که ممکن است این انتظارات محقق شود یا نه. این در حالی است که با توجه به فضای مثبت مذاکرات احتمال تحقق آن بیشتر از گذشته است ولی همچنان ممکن است رخ ندهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر اگر توافق هسته‌ای در تیر‌ماه به امضا برسد انتظارات مثبت‌تری در بازار مشاهده خواهد شد، اما این انتظارات در حد معقول خود اشکالی ندارد زیرا در حالت خوش‌بینانه، رفع تحریم‌ها و تبدیل آن به سودآوری شرکت‌ها به یک سال زمان نیاز دارد بنابراین این رشد باید پایدار و مثبت باشد.