گروه بورس- محبوبه مغانی:‌ روز گذشته در بازار سرمایه۵۴۸ میلیون سهم به ارزش۱۳۳میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. در حالی حجم مبادلات دیروز از افزایش ‌برخوردار شده بود که شاخص بورس تهران با کاهش ۶۴۳ واحدی مواجه شد. در پی این افت، شاخص بورس تهران هشتمین کانال خود را نیز در مقایسه با ۱۹ فروردین ماه از دست داد تا به این واسطه به رقم ۶۲ هزار و ۸۸۷ واحدی دست یابد.

در این بین فعالیت بورس تهران که با شروع سال جاری از رقم ۶۲ هزار و ۸۸۵ واحدی شاخص آغاز شد تا ظرف ۹ روز کاری در نوزدهم فروردین‌ماه به رقم ۷۰ هزار و ۶۸۵ واحدی دست یافت. اما بلافاصله پس از ثبت این رقم بود که روند نزولی شاخص آغاز شد تا در نهایت ظرف ۲۱ روز کاری، ۸ کانال آن از دست برود و در تداوم این روند، روز گذشته سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار با کانال ۶۲ هزار واحدی مواجه شدند. انتشار اخبار مثبت هرچندمی‌تواند منجر به رونق و تحرک در بازار سرمایه باشد، اما عدم واکنش بازار به این اخبار، این نگرانی را در اذهان فعالان و سرمایه‌گذاران بورسی ایجاد کرده است که در میان رکود حاکم و فراگیر دیگر بازارهای اقتصادی کشور اعم از طلا، ارز و مسکن، آیا اتفاق خاصی در عرصه اقتصادی و سیاسی کشور در شرف وقوع است که بازار سرمایه با اطلاع از آن این چنین بی‌محابا روند نزولی را در پیش گرفته است؟بسیاری از افراد معتقدند با حل مشکلات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و حل مسائلی از جمله بازگشایی سوئیفت، بازگشت بسیاری از پول‌های بلوکه شده به کشور، تعدیل نرخ سود بانکی و... بورس کشور و صنایع مرتبط با تحریم‌ها با اقبال گسترده‌ای همراه خواهد شد. در این بین برخی از فعالان بازار بر آن شده‌اند تا با ارسال نامه‌ای به کمیسیون اصل ۹۰ از مجلس که با مصوباتی چون لایحه رفع موانع تولید و مصوبه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تلاش دارد تا ظرفیت‌های قابل توجهی برای رشد و توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه فراهم کند، برای رشد و رونق بازار استمداد بخواهند. در نامه فعالان بازار سرمایه به کمیسیون اصل ۹۰،‌ ضعف در بخشی از قوانین مربوط به نظارت سازمان بورس، ضعف در سخت افزار و نرم افزارهای سازمان بورس، ضعف نظارت در دستکاری قیمت و معاملات بازار سرمایه، ضعف در سیستم ارائه و انتشار اطلاعات شرکت ها، نبود ساز و کار قانونی برخورد با استفاده‌کنندگان از اطلاعات نهانی، عدم زیر‌ساخت لازم برای ارزیابی تاثیر تصمیمات و قوانین قبل از اجرا بر بازار سرمایه،‌ دخالت ناظر در اجرا و مدیریت صندوق حمایت از بازار، مشکلات متعدد در تخصیص سهام در عرضه اولیه، عدم تسهیل‌سازی قوانین برای حضور شرکت‌های غیربورسی و در نهایت عدم دقت نظر و نگاه ویژه بورس به مقوله افزایش سرمایه شرکت‌ها و بازار اولیه از جمله مهم‌ترین‌ مواردی است که از سوی فعالان بازار سرمایه به‌عنوان دلایل افزایش بی اعتمادی و فرار سرمایه‌ها از بورس در بازار سرمایه مورد اشاره قرار گرفته است تا به این واسطه حمایت قوه مقننه برای ارتقا و رونق بازار سرمایه را به همراه داشته باشند. این در شرایطی است که برخی دیگر از چالش‌های عمده نیز همچنان نیازمند تصمیم‌گیری درست در مجلس و دولت هستند که از آن موارد می‌توان به نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و قیمت‌گذاری‌های فعلی در بسیاری از صنایع که مورد اقبال صنایع کشور نیست و نظام‌های تعرفه‌ای برای برخی صنایع و حقوق و عوارض و... اشاره کرد که در نامه فعالان بازارمورد اشاره واقع نشده است. روز شنبه نیز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی راهکارهایی برای رونق بازار سهام و استفاده از ظرفیت‌های مجلس برای پیشبرد اهداف بورس کشور پرداخت که نشان از برنامه‌های جدید سازمان بورس برای رونق بازار دارد.

واکسیناسیون بازار به اخبار مثبت

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به روند منفی حاکم بر بازار سرمایه به‌رغم انتشار اخبار مثبت، مهم‌ترین‌ دلایل این اتفاق را به مشکلات داخلی بورس و اقتصاد نسبت داد. رضا زنگنه همچنین از مسائلی نظیر توافق هسته‌ای به‌عنوان عوامل کلان سیاسی بسیار تاثیر‌گذار بر بازار نام برد که دست دولت را برای اعمال سیاست‌های انبساطی بسته است. رضا زنگنه به اقدام دولت در پرهیز از اعمال سیاست‌های انبساطی اشاره کرد که بر این اساس تنها نیم درصد نرخ ذخیره قانونی کاهش یافت و نرخ سود بانکی هم ۲۰ درصد رسید. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه یکی دیگر از مشکلات بازار را در عدم هماهنگی مسوولان نفتی و اقتصادی در تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها تشریح کرد و گفت:‌ اینکه نرخ خوراک باید افزایش یابد، تقریبا نظر و خواست همه اهالی بازار و پتروشیمی‌ها بود. اما اینکه نتوانیم یک نرخ واحد اعلام کنیم و هر روز در این زمینه گمانه‌زنی مطرح شود و سرمایه‌گذار تکلیف خود را با صنعت نداند، بسیار دردناک است؛ بنابراین ادامه چنین رفتارهایی می‌تواند باز هم به بازار سرمایه لطمه بزند. وی با بیان اینکه بورس بیش از همه نیازمند ثبات قوانین است، از نمونه‌های دیگر چنین ابهامات به مشکلات پالایشگاه‌ها با شرکت ملی پالایش و پخش اشاره کرد و گفت:‌ به عبارت دیگر سود این شرکت‌ها در نهایت با صورتحساب‌های پالایش و پخش تعیین می‌شود و تاکنون فرآیند و روش تعیین این صورتحساب‌ها به‌طور شفاف در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار نگرفته است؛ مساله‌ای که در نهایت باعث شد پالایشگاه‌ها اخیراً در چندین سناریو گزارش دهند و با آن اوضاع نامناسب نماد آنها بازگشایی شود. مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ رشد دو برابری قیمت سهام شرکت های پالایشی بعد از ریزش ۴۰ تا ۵۰ درصدی آنها را مورد سوال قرار داد و گفت این موضوع ابهامات بسیاری را در محافل بورسی و غیر‌بورسی مطرح کرده بود.وی معتقد است که موضوع پالایشگاه‌ها یکی از مواردی است که سوالات بسیاری را پیرامون خصوصی‌سازی شرکت‌های این چنینی و شبه‌دولتی و صحیح بودن یا صحیح نبودن خصوصی‌سازی آنها مطرح می‌کند که مسوولان باید پاسخ دهند.وی در اشاره به برخی رفتارهای نهاد ناظر در بازار سرمایه، یکی از مهم‌ترین‌ رفتارهای نادرست اخیر در بازار سرمایه را عرضه پتروشیمی مبین با آن حواشی ذکر کرد که سبب شد تا برخی شبهه‌ها در بورس در محافل رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

زنگنه با طرح این سوال که «آیا بهتر نبود به‌جای عرضه چنین سهم سنگینی در این حجم ۵۰ میلیارد تومانی روزانه بازار، سیستم‌های معاملاتی ارتقا می‌یافت؟» نقص سیستم‌های معاملاتی را در معاملات سهام پتروشیمی مبین مورد اشاره قرار داد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ بی‌شک انتشار چنین شایعاتی بیش از پیش به بازار سرمایه کشور لطمه خواهد زد. همه این مسائل می‌تواند موجبات ورود برخی نهادها به بازار را فراهم آورد و همان‌طور که مشاهده کردیم اخیرا از طرف برخی نمایندگان مجلس بحث تحقیق و تفحص از بورس بار دیگر مطرح شده است.

نزول 8 پله‌ای بورس در 21 روز