گروه بورس- زهرا رحیمی: بورس تهران پس از حدود یک ماه ریزش ممتد، از روز دوشنبه فضای متعادل و افزایشی را تجربه کرد و به این ترتیب با رشد ۴۲۰ واحدی شاخص کل در دو روز گذشته بازدهی از ابتدای سال تا کنون به ۲۵/ ۱ درصد رسید. شاخص اکثر صنایع بورسی نیز همگام با رشد شاخص کل سبز پوش شدند؛ به‌طوری که از میان شاخص ۳۷ صنعت، شاخص ۲۰ صنعت با رشد همراه شدند. مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می‌دهد که در روز گذشته نوسانات مثبت گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای بیشتر از سایر صنایع بوده است. در صنایع با بیشترین افت به ترتیب می‌توان به صنایع ساخت دستگاه و وسایل ارتباطی و استخراج زغال‌سنگ اشاره کرد. همگام با رشد ۳۹/ ۰ درصدی شاخص کل، شاخص کل هم وزن نیز رشد ۳۴/ ۰ درصدی را به ثبت رساند. در بررسی حجم و ارزش معاملات صنایع در روز گذشته، گروه‌های خودرویی و بانکی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

عرضه سیمان در تالار صادراتی بورس کالا

در بررسی عملکرد گروه سیمان در روز گذشته، سیمان اصفهان بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد. بیشتر نمادهای مربوط به این گروه رشد قیمتی را تجربه کردند که در نهایت منجر به رشد ۴۴/ ۰ درصدی شاخص این گروه شد. همچنین در این گروه بیشترین افت قیمت را در نماد سهرمز (سیمان هرمزگان) شاهد بودیم. بیشترین ارزش معاملات نیز برای این نماد ثبت شد. در تحولات مربوط به سیمان در روزهای اخیر، اخبار متعددی وجود داشت. عدم تغییر نرخ سیمان در کنار راهیابی آن به تالار صادراتی بورس کالا در خرداد‌ماه و پس از آن عرضه در تالار داخلی این بازار از جمله مهمترین خبرهای منتشر شده در این صنعت محسوب می‌شوند. به‌زعم کارشناسان عرضه سیمان در تالار صادراتی بورس کالا می‌تواند موجب افزایش قیمت صادراتی این محصول شود که این موضوع بر قیمت سهام شرکت‌های این گروه نیز اثر‌گذار خواهد بود. در رابطه با وضعیت سهام شرکت‌های سیمانی بهنام بهزاد فر، تحلیلگر بازار سهام گفت: متاسفانه با رکودی که در حوزه مسکن حاکم است میزان فروش این شرکت‌ها در سال ۹۳ و بالطبع سال جاری بسیار پایین آمده است؛ البته نکته مهم تر کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش بودجه دولت است که تقاضای عمرانی دولتی در این زمینه را نیز کاهش داده و این در حالی است که با درگیری‌های عراق و کاهش صادرات نیز، موضوع کاهش فروش در بخش صادراتی نمود بیشتری پیدا کرده است. وی به مقایسه نرخ سیمان با قیمت‌های جهانی پرداخت و گفت: سیمان در حال حاضر نسبت به قیمت‌های جهانی بسیار ارزان‌تر فروخته می‌شود. این کارشناس بازار سهام با اشاره به پتانسیل نهفته گروه سیمانی تشریح کرد: در صورت جهانی‌سازی قیمت‌ها رشد قابل توجهی نصیب این گروه می‌شود، لذا حداقل اینکه پتانسیل افزایش نرخ در این صنعت برخلاف سایر صنایع دیگر وجود دارد. این کارشناس بازار سهام افزود: نکته مهم دیگر این است که در شرایط فعلی این شرکت‌ها با فرض فروش در نرخ‌های نیمه دوم سال ۹۳ توانایی تعدیل منفی صورت‌های مالی خود را دارند به‌طوری که در گزارش‌های آماری صنعت سیمان در فروردین ماه سال جاری نیز نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش تقاضای داخلی و

۲۰ درصد کاهش صادرات دیده می‌شود که این موضوع خود حاکی از وضعیت نامناسب صنعت سیمان در حال حاضر است. وی به خبر عرضه سیمان در بورس کالا جهت رونق گرفتن این صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این موضوع در کل به نفع صنعت سیمان است؛ البته نه به‌عنوان یک پتانسیل رشد در کوتاه‌مدت. بهزادفر تشریح کرد: عرضه سیمان در تالار صادراتی بورس کالا و پس از آن در تالار داخلی در بلند‌مدت به نفع خریدار و فروشنده خواهد بود؛ مخصوصا با پتانسیل‌های بسیار زیادی که در خود بورس کالا وجود دارد. این کارشناس بازار سهام به افزایش نرخ سیمان اشاره کرد و گفت: بحث افزایش نرخ فروش سیمان بین ۱۵ تا ۲۰ درصدی نیز مطرح بود که با توجه به تورم کلی جامعه این ارقام برای این صنعت منطقی است اما با توجه به اینکه در حال حاضر کششی برای فروش آنها وجود ندارد و بسیاری حتی با تخفیف می‌فروشند در حال حاضر افزایش نرخ نوعی مسکن است و دست سیمانی‌ها را در تخفیف‌‌دهی بیشتر باز می‌گذارد.

تاثیر دو جانبه رفع تحریم‌ها بر فلزات اساسی

گروه فلزات اساسی که تحت تاثیر قیمت‌های جهانی تحرکات معناداری پیدا می‌کنند یا به عبارتی قیمت‌های جهانی ملاک اصلی حرکت آنها است، روز گذشته افت ۰۶/ ۰ درصدی را تجربه کرد. در نمادهای مربوط به این گروه دیروز، نماد «وتوکا» بیشترین رشد قیمت (حدود ۹۵/ ۲ درصد) و نماد «فولاد» بیشترین حجم معاملات (حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار سهم) را در اختیار داشتند. بیشترین افت قیمتی در این گروه مربوط به نماد فجر بود که حداکثر افت قیمت یعنی چهار درصد را تجربه کرد. در نماد هرمز روز گذشته حقیقی‌ها فروشنده و حقوقی‌ها خریدار بودند. در بررسی سهامداران فعال مربوط به این نماد، روز دوشنبه شاهد خرید بیش از ۱۱ میلیون سهم از این نماد توسط شرکت فولاد مبارکه بودیم.

در خبرهای مربوط به این گروه بر مشکلات فروش شرکت‌ها تاکید شده است و خبرها از پرشدن موجودی انبارهای روی و مشکلات فروش مس حکایت می‌کنند که در نهایت در صورت توافق هسته‌ای و ورود تکنولوژی، این شرکت‌ها می‌توانند هم بیشتر بفروشند و هم ارزان‌تر تولید کنند؛ هرچند با افت قیمت دلار پس از توافقات هسته‌ای شاهد افت در نرخ فروش این شرکت‌ها خواهیم بود. در نهایت این شرکت‌ها با کاهش نرخ دلار شاهد کاهش حاشیه سود خواهند شد بنابراین توافقات از دو جنبه بر آینده این شرکت‌ها تاثیر خواهند گذاشت.

آینده خاکستری لیزینگ

در گروه لیزینگ (سایر واسطه‌گری مالی) در روز گذشته سه نماد «ولیز»، «ولساپا» و «ولغدر» معامله شدند که هر سه این نمادها با رشد قیمت مواجه شدند. نماد «ولیز» بیشترین رشد قیمت در بین این سه نماد را به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معامله (حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم) مربوط به نماد «ولساپا» بود.

در این گروه انتظار بر این است که بعد از رفع تحریم قیمت خودرو کاهش پیدا کند. اصولا در صورت پایین آمدن قیمت خودرو ریسک عدم پرداخت بدهی مشتریان برای شرکت‌های لیزینگی زیاد می‌شود. شرکت‌های لیزینگی با مشکل دیگری نیز مواجه هستند. تاسیس این شرکت‌ها بر خلاف شرکت‌های سیمانی، پالایشی، فلزی، بانکی و... سرمایه زیادی نمی‌خواهد و تاسیس یک شرکت لیزینگی بسیار کم‌هزینه‌تر از تاسیس شرکت‌های گروه‌های مختلف بورسی است و این شرکت‌ها ممکن است پس از رفع تحریم‌ها کلونی وار زیاد شوند و رقابت بین این شرکت‌ها زیاد شود.

همچنین با نرخ‌های بالای سود فعلی در شرایط بعد از رفع تحریم قطعا مشتریان به این سمت نخواهند رفت؛ در همین رابطه خبر کاهش نرخ سود لیزینگی‌ها منتشر شده که یک تهدید برای این گروه است. نرخ سود مورد عمل شرکت‌های لیزینگ معادل ۲۱ درصد تعیین می‌شود. دریافت هرگونه وجه اضافی از سوی شرکت‌های مزبور برای اعطای تسهیلات ممنوع است البته این شرکت‌ها می‌توانند با دستکاری در کارمزد سود خود را حفظ کنند اما به هر حال این موضوع برای این صنعت خطرناک است. به زعم بسیاری از کارشناسان در این صنعت هم افزایش نرخ یک تهدید به شمار می‌آید و هم کاهش نرخ! در شرایط با ثبات و رو به رشد اقتصادی وضعیت گروه لیزینگ در دنیا معمولا خوب می‌شود اما باید دید آینده این گروه زیرسایه رفع تحریم‌ها با چه شرایطی مواجه می‌شود؟

ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی

در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی نیز روز گذشته شاهد رشد روزانه شاخص مربوط بودیم. ۳ نماد از نمادهای مربوط به این گروه یعنی بشهاب، بسویچ و بکاب با افت قیمتی همراه شدند اما رشد قیمتی تقریبا حداکثری در نماد بترانس افت قیمت در سایر نمادها را جبران کرد و در نهایت منجر به مثبت شدن شاخص مربوط به این صنعت شد. در«بترانس» ضمن بیشترین افزایش قیمت، بیشترین حجم معاملات را نیز شاهد بودیم.

تحریم‌های کشتیرانی در عمل لغو شده است

گروه حمل‌ونقل از پنج نماد معامله شده در روز گذشته شاهد رشد قیمتی چها‌ر نماد بود که در نهایت رتبه دوم رشد شاخص روزانه این گروه را منجر شد. در این گروه حفارس بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. گروه حمل‌ونقل در هفت روز معاملاتی اخیر رشد ۱/ ۱ درصدی را ثبت کرده است. بیشترین حجم معاملات در روز گذشته مربوط به نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود. در این گروه خبر لغو تحریم‌های شرکت‌های کشتیرانی روز گذشته شرایط مثبتی برای این گروه رقم زد.

صنایع بورسی چشم انتظار رفع تحریم‌ها

صنایع بورسی چشم انتظار رفع تحریم‌ها