گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با اتکا به رشد بهای نفت رشد اندک 25 واحدی را تجربه کرد.

در گروه برقی دیروز نیروگاه مپنا در گزارشی به تشریح دلایل عدم پوشش مناسب سود این شرکت در سه ماه پرداخت، «بمپنا» در سه ماهه 9 درصد پیش‌بینی خود را محقق کرده است.


در گروه بانکی دیروز مهلت پذیره نویسی سهام حق‌تقدم ناشی از سلب حق تقدم شرکت اعتباری کوثر مرکزی تا ۱۸ شهریور تمدید شد. در پی افزایش سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی موسسه اعتباری کوثر از محل صرف سهام که ۲۷ اردیبهشت انجام شد، پذیره نویسی ۳ میلیارد سهم حق‌تقدم ناشی از سلب حق تقدم در نماد «وکوثرح» در بازار پایه توافقی فرابورس ایران آغاز شد و پایان مهلت آن ۱۸ شهریور بود. قیمت ثابت هر سهم این نماد ۱۱۵۹ریال بوده و قرار است سهام ۱۵۹ ریالی به سهامداران فعلی این موسسه تعلق گیرد.


حداقل تعداد سهام قابل خریداری توسط هر یک از پذیره‌نویسان مجاز 10 هزار سهم و محدودیت حجمی برای هر سفارش خرید به میزان 60 میلیون سهم تعیین شده است.


در گروه غذایی، نماد معاملاتی شرکت شهد با اعلام پیغام ناظر بازار مبنی بر تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم در تاریخ ۸ تیر ماه سال جاری متوقف شد. مدیر مالی شرکت شهد در همین ارتباط اعلام کرده است: در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی ۳۱ تیر ماه ۹۴ علت اصلی افزایش سود هر سهم را افزایش درآمد حاصل از فروش سهام شرکت قند ارومیه اعلام کرده بودیم. فریبرز کارگشا افزود: از آنجا که فرآیند ثبت شرکت قند ارومیه در فرابورس تا مرداد ماه به طول انجامید اما واگذاری سهام این شرکت قبل از پایان سال مالی «قشهد» صورت گرفته بود سازمان بورس به دلیل این تفاوت در زمان فروش و ثبت، برای رفع این ابهام و بررسی‌های لازم در این خصوص نماد معاملاتی این شرکت را متوقف کرد.


این مقام مسوول در رابطه با زمان بازگشایی نماد شرکت گفت: سازمان در این رابطه با توجه به تفاوت زمانی ذکر شده نظر بر عدم شناسایی سود حاصل از واگذاری سهام شرکت قند ارومیه برای سال مالی 94 داشته و به همین دلیل درخواست حسابرسی گزارش شرکت را داده که این موضوع در حال بررسی از طرف حسابرس و سازمان است. از سوی دیگر در نماد مخابرات نیز مجمع عمومی عادی شرکت مخابرات ایران به‌صورت فوق‌العاده جهت اجرای ماده 30 اساسنامه این شرکت برای تکمیل اعضای هیات‌ مدیره صبح دیروز به‌صورت فوق‌العاده با حضور 2/ 96 درصد سهامداران این شرکت برگزار شد.


با وجود آنکه سهامدار عمده (مالک بلوک ۵۰درصد + یک سهم) قادر بود برای انتخاب نمایندگان حقوقی دولت نیز تصمیم‌گیری و اعلام کاندیداتوری کند اما شرکت توسعه اعتماد مبین جهت همراهی بادولت از کاندیداتوری برای نمایندگان حقوقی دولت انصراف داد تا شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت اصفهان به نمایندگی از سهام عدالت و وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت اعلام کاندیداتوری کنند. انتظار می‌رود با این تصمیم از شدت مشکلات مخابرات و وزارت ارتباطات تا حدودی کاسته شود. در مجموع بازار دیروز بازار اندکی مثبت با حجم بسیار کم بود که در آن ازرش معاملات بورس به ۸۶ میلیاردتومان و فرابورس به ۴۷ میلیارد تومان بالغ شد.