آمادگی ایران برای جذب سرمایه‌های نوین

گروه بورس: یک هیات سیاسی و اقتصادی بلندپایه فرانسوی روز یکشنبه برای فراهم کردن زمینه نخستین تماس‌های تجاری میان دو کشور از زمان امضای توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و قدرت‌های جهانی در ژوئیه، به تهران سفر کردند.

گروه لابی تجاری فرانسه موسوم به مدف (Medef) هیاتی متشکل از نمایندگان بیش از ۱۵۰ شرکت را به ایران فرستاده که شامل شرکت‌هایی مانند غول نفتی توتال، هواپیماسازی ایرباس و خودروسازی پژو هستند. فرانسه با وجود سابقه طولانی روابط تجاری، سیاسی و اجتماعی با ایران، در جریان مذاکرات هسته‌ای ۶ قدرت جهان سخت‌ترین موضع را در قبال تهران داشت. اما لوران فابیوس در سفر تابستانه خود به تهران خبر از تغییر موضع این کشور درمقابل ایران داد.وی برخلاف سایر وزیران غربی و با وجود اینکه با وزیران کلیدی ایران در بخش‌های انرژی، حمل و نقل و خودروسازی دیدار کرد، در سفرش هیچ یک از مدیران شرکت‌های فرانسوی را همراه نیاورد.

گردهمایی بورسی ایران و فرانسه

در همین زمینه گردهمایی بزرگ بازار سرمایه و فعالان اقتصادی فرانسه با حضور اعضای شورای عالی بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی، سپرده‌گذاری مرکزی و همچنین تنی چند از اقتصاددانان کشور در کنار ۱۵۰ تاجر و سرمایه‌گذار فرانسوی شب سه شنبه در هتل اسپیناس تهران برگزار شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» در این گردهمایی که به منظور آشنایی با ظرفیت‌ها و موقعیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دو کشور ایران و فرانسه برگزار شد، دیدگاه‌ها و نظرات مختلف کارشناس اقتصادی دو کشور معرفی شد.

ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ایران

در این گردهمایی محمد فطانت، رئیس سازمان بورس در سخنانی ضمن خوشامدگویی به فعالان اقتصادی و تاجران فعالان اقتصادی فرانسوی، به مزیت‌ها و فواید سرمایه‌گذاری در ایران و نیز بازار سرمایه کشور اشاره کرد و گفت‌: اراده ایران همکاری و مشارکت با همه سرمایه‌گذاران خارجی و رونق تجارت به ویژه از طریق بازارهای مالی پس از برچیده شدن همه تحریم‌های ظالمانه است.

فطانت با بیان اینکه معتقدیم قرن حاضر، دوران نوینی برای ظهور بازارهای مالی به ویژه کشور ایران است، گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی با توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در ایران علاقه دارند تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. بازار سرمایه ایران با برخورداری از ۸ میلیون کد معاملاتی در حالی آماده پذیرش سرمایه‌گذاران جدید است که اغلب فعالان و کارگزاران این بازار دانش‌آموختگان رشته‌های مالی و تحصیلکرده‌های دوره‌های عالی دانشگاه‌ها هستند. فطانت از میزان تولید ناخالص ملی ایران سخن گفت و افزود: بازار سرمایه در حال حاضر به‌طور کامل آماده پذیرش و میزبانی از سرمایه‌گذاران خارجی به منظور استفاده از همه ظرفیت‌ها است. بازار سرمایه ایران علاوه بر برخورداری از سهام بزرگ‌ترین شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی متنوع، از ابزارهای معاملاتی گوناگونی از جمله اوراق اجاره، اوراق مشارکت،‌صندوق‌های قابل معامله (ETF)، اوراق مشتقه و سایر ابزارها برخوردار است.

وی گفت: با این حال در بازار سرمایه ایران می‌توان به بورس‌های تخصصی از جمله بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس اشاره کرد که در این بازارها علاوه بر معاملات کالایی و اوراق بهادار می‌توان انرژی‌های نو را نیز معامله کرد. در عین حال در بازار سرمایه ایران شرکت‌های تامین سرمایه نیز بازیگران حرفه‌ای هستند که میزان گردش نقدینگی آنها در این بازار به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد. رئیس سازمان بورس عنوان کرد: ایران کشور قدرتمندی است که با ظرفیت‌های بسیار می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در زمینه طرح‌های دانش‌بنیان و ایده‌های نوین باشد. در حال حاضر فراز و فرود شاخص‌های بورس در ایران ناشی از وجود برخی مشکلات اقتصادی است که هزینه‌های سرمایه‌‌گذاری‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش داده است. دکتر فطانت در ادامه بیان داشت: این توافق مسیرها را به سمت ارتباط با دیگر کشورها برقرار کرده است و می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک، شاهد اجرایی شدن جزئیات توافق و برقراری مبادلات تجاری گسترده با دنیا باشیم. رئیس سازمان بورس در ادامه یادآور شد: جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ایران که دوسوم آن زیر ۳۰ سال و ۲۵ درصد آنها تحصیلات عالی دارند، در کنار موقعیت جغرافیایی و منابع نفت و گاز و معادن طبیعی بسیار ازجمله دلایل اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازارهای ایران است.

دکتر فطانت در ادامه سخنان خود در مورد سرمایه‌‌گذاری خارجی بر قانون «تشویق و حمایت از سرمایه‌گذار خارجی» و «آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و بازارهای خارج از بورس» تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از موارد اصلی تلاش سازمان بورس برای راه‌اندازی و به‌‌کارگیری شرکت‌‌ها، رتبه‌بندی است که یکی از خواسته‌‌های اصلی سرمایه‌گذاران خارجی است. دکتر فطانت بیان کرد: اهمیت چنین اجلاسی نشات ‌گرفته از این واقعیت است که صنعت مالی اسلامی به ‌سرعت در حال گسترش بوده و ابزارهای اسلامی منتشر شده تا قبل از سال ۲۰۱۰ ارزشی کمتر از ۱۵ میلیارد دلار داشتند ولی در سال ۲۰۱۴ این رقم به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. از طرف دیگر ارزش اوراق صکوک منتشرشده در ۱۰ سال گذشته به‌طور میانگین هرسال ۳۳ درصد در سطح جهانی افزایش داشته است. وی ابراز کرد: در زمان تحریم‌های اقتصادی ایران توانست با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی مبنی بر اتکا به توانمندی‌های داخلی و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی از سد تحریم‌‌ها عبور کند. دکتر فطانت از دیگر اقدامات در دست اجرا را راه‌اندازی بورس ارز در آینده نزدیک دانست و حضار این اجلاس بین‌المللی را به اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری خارجی که قرار است اوایل سال جدید میلادی به‌منظور بازگشایی رسمی بازار سرمایه برای خارجیان برگزار شود، دعوت کرد.

روابط تاریخی دو کشور

همچنین در این جلسه مهدی میرعمادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و فرانسه با اشاره به روابط تجاری و فرهنگی ۵۰ ساله دو کشور گفت: از نیم قرن پیش بیش از ۲۵ درصد پست‌های فشار قوی برق ایران از سوی فرانسوی‌ها ساخته شده یا نخستین خودرویی که در ایران ساخته شد، پس از تولید پیکان انگلیسی، سیتروئن فرانسوی (ژیان) بوده است.

وی با بیان اینکه همکاری و تجارت میان دو کشور ایران و فرانسه تنها محدود به فعالیت‌های اقتصادی نبوده است، گفت: علاوه بر روابط تجاری میان دو کشور همواره روابط فرهنگی غنی میان ایرانی‌ها و فرانسوی‌ها از قدیم‌الایام وجود داشته است.

دور جدید همکاری‌های ایران و فرانسه

در همین زمینه، نایب رئیس شرکت مدف و عضو هیات مدیره شرکت ال و ام هاش به‌عنوان سخنران دیگر گردهمایی مشترک بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی فرانسه با تشکر از سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان بانی این گردهمایی درخصوص آینده روابط اقتصادی ایران و فرانسه پس از تحریم‌ها سخن گفت. ایو تیبالت دوسیلگی، مدیرعامل شرکت مدف و عضو هیات مدیره شرکت ال و ام هاش درخصوص این همایش اظهار داشت: این بزرگ‌ترین همایش اقتصادی هیات فرانسوی در ایران است و امیدوارم منجر به نتایج خوبی شود. وی در ادامه بیان داشت: سابقه همکاری اقتصادی ایران و فرانسه به سال‌های دور باز‌می‌گردد اما پس از وضع تحریم‌های جهانی، از حجم این رابطه کاسته شد اما حضور این هیات اقتصادی در ایران را به فال نیک می‌گیریم و در انتظار خبرهای خوب اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۳۰ شرکت بزرگ و با سابقه فرانسوی برای حضور در اقتصاد ایران ابراز علاقه کرده‌اند و مایل هستند با بررسی موقعیت‌های همکاری در ایران پس از تحریم‌ها، بتوانند در مسیر توسعه اقتصادی این کشور نقشی ایفا کنند.