گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته شاهد رشد ناپلئونی شاخص کل بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که از تب و تاب گروه غذایی در بازار کاسته شده و نمادهای این گروه صدر بازار را ترک کردند. انتشار گزارش‌های نه چندان جالب از گروه قندی که روز گذشته با گزارش قند چهارمحال بار دیگر در معرض دید معامله‌گران قرار گرفت، موجب شد تا برخی از نمادهای این گروه تا صف فروش عقب‌نشینی کنند. در این شرایط البته صدر بازار محل رقابت نه چندان مستحکم ساختمانی‌ها و حمل‌و‌نقلی‌ها بود.


در همین حال دیروز بازگشایی بازارهای جهانی روز بدی برای مواد خام بود و انتشار آمار ناامید‌کننده از اقتصاد چین بهای فلزات و نفت خام را به سوی کاهش هدایت کرد. در بازار سنگ‌آهن نیز تحلیلگران بانک‌ ای ان زد برآورد کرده‌اند که قیمت سنگ‌آهن در آینده نزدیک به 50 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر کاهش خواهد یافت. شاخص قیمت پلاتس نسبت به اوایل آگوست 9/ 1 دلار در هر تن معادل 3 درصد رشد داشته و از 8 جولای که قیمت به کف رسیده بود تاکنون 30 درصد بالا رفته است. به گزارش «ایفنا» تحلیلگران معتقدند افزایش فشار بر کارخانه‌ها و نبود سوددهی موجب شده هر بهبود قیمتی در بازار سنگ‌آهن ناچیز و محدود باشد. صنعت فولاد چین به‌طور میانگین 36/ 31 دلار برای تولید هر تن فولاد ضرر می‌دهد و حاشیه سود نامساعدی دارد. علت رشد قیمت‌های اخیر سنگ‌آهن نیز اختلال در عرضه برزیل در آگوست بوده ولی در اکتبر صادرات برزیل بالا می‌رود و همین امیر قیمت سنگ‌آهن را نزولی خواهد کرد.


در بازار دیروز اعلام احتمال عرضه اولیه شرکت توکا نسوز باعث تاثیر مثبت روی توکافولاد و نسوز آذر، سهامداران این شرکت شد. این شرکت کوچک احتمالا در چند روز آینده توام با پگاه فارس به تابلو فرابورس خواهد پیوست. در تحولات دیگر سازمان بورس گزارش‌های افزایش سرمایه ۴شرکت جدید را اعلام کرد.


براساس این گزارش، شرکت بورسی قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ که هم اکنون دارای سرمایه بیش از 6/ 26 میلیارد تومانی است، با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای در مورد افزایش سرمایه 144 درصدی تصمیم‌گیری خواهد کرد. مجوز این تامین مالی بیش از 3/ 38 میلیارد تومانی از دو محل مطالبات و آورده نقدی بیش از 1/ 19 میلیارد تومانی سهامداران و 1/ 19 میلیارد تومانی سود انباشته صادر شده است. هدف از این تامین مالی تاسیس شرکت جدید برای اجرای پروژه کاتالیست کوتینگ، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت اگزوز خودرو، اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر اعلام شده است.


شرکت ۱۶ میلیارد تومانی تولید دارو هم قادر به دریافت مجوز افزایش سرمایه بیش از ۵۶ درصدی شده تا از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، ۷ میلیارد تومان برای اجرای طرح توسعه تامین کند. همچنین سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی مهندسی صنعتی روان فن‌آور دیگر شرکت فرابورسی را هم صادر کرده تا این شرکت هم از دو محل سود انباشته ۳ میلیارد تومانی و مطالبات و آورده نقدی سهامداران ۷ میلیارد تومانی،۱۰ میلیارد تومان به سرمایه فعلی اضافه کند.


شرکت ساختمانی بین‌المللی نام‌آوران مهندسی هم که با سرمایه 5/ 12 میلیارد تومانی در بازار پایه فرابورس حضور دارد، مجوز افزایش سرمایه 300 درصدی را دریافت کرد. این تامین مالی 5/ 37 میلیارد تومانی از سود انباشته به دست خواهد آمد و صرف جبران مخارج انجام شده و تکمیل اجرای پروژه مجتمع تجاری - اداری زرتشت غربی خواهد شد. در برابر این شرکت‌ها، هیات مدیره شرکت نصیر ماشین، فرآیند افزایش سرمایه 7/ 46 درصدی را آغاز کرده و این پیشنهاد را بعد از جلسه 22 شهریور پیگیری می‌کند. به این ترتیب درصورت تایید حسابرس و صدور مجوز سازمان بورس، از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیش از 8 میلیارد تومان به سرمایه 5/ 5 میلیارد تومانی این شرکت بورسی افزوده و برای تامین ساختار مالی صرف خواهد شد.


در گروه خودرویی دیروز انتشار آمار تولیدات زامیاد نشان از تاثیر‌پذیری کمتر این شرکت از رکود بازار خودرو داشت، هر‌چند زامیاد به‌صورت سنتی در فصل‌های بهار و تابستان با اقبال بیشتری از سوی مشتریان خودرو نیسان مواجه می‌شود. براساس آمار منتشره از سوی زامیاد ۶ ماه اول سال را با تولید ۱۲ هزار و ۳۹۸ وانت و فروش ۹ هزار و ۵۹۸ دستگاه اعلام کرده است.


در گروه مخابرات، علی‌اصغر عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه ایران تله‌کام 2015 درباره سرانجام ورود شرکت ارتباطی ایرانسل به بورس گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات طبق یک زمانبندی شرکت ایرانسل را موظف کرده که تا اول (پاییز 94) نحوه ورود 21 درصد سهام خود در بورس را ارائه کند. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: اکنون اول پاییز است و پیگیری‌ها برای بورسی شدن این شرکت از طریق دبیرخانه انجام می‌شود و چگونگی واگذاری نیز از طریق هیات مدیره ایرانسل مشخص خواهد شد.