گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جو آرامی بود که درآن از تب و تاب چند روز گذشته بازار ناشی از اعلام بسته خروج از رکود دولت خبری نبود. از چهارشنبه گذشته تا دیروز عرضه‌های حقوقی در بازار رو به افزایش گذاشت که این هم در کاهش توان سرمایه‌گذاران حقیقی بازار نقش موثری داشت. در همین حال دیروز نگاه‌ها به سوی جلسه شورای پول و اعتبار در عصر روز سه‌شنبه بود جلسه‌ای که انتظار می‌رود در‌برگیرنده خبرهای مهمی برای بازار باشد.

در بازار دیروز در تحولات مهم توجه معامله‌گران به مساله برنامه خروج از رکود دولت بود. در مهم‌ترین‌ مساله سخنان رئیس کل بانک مرکزی در مورد تشریح برنامه‌های بانک مرکزی در راستای سیاست جدید قرار داشت.


ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در مورد کاهش سود بانکی تاکید کرد: مکانیزم دستوری جواب نمی‌دهد و معتقدیم نرخ سود بانکی یک تا دو درصد حول محور تورم قابل قبول است. اکنون مشکل دو بانک در وضعیت حساب‌های قرمز حل نشده و بقیه بانک‌ها رابطه شفاف دارند. سیف تصریح کرد: درآمدهای ارزی کشور در سال ۹۰ معادل ۱۱۹ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۹۳ به ۶۰ میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که بعد از تکانه شدید نفتی فقط ۴ درصد به قیمت ارز در بازار اضافه شده است. در گروه غذایی پس از مدت‌ها صف خرید قند اصفهان، این شرکت براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص نرخ شکر اعلام کرده که با توجه به تولید و فروش شکر در دو نیمسال، نرخ‌های متفاوتی در هر نیم‌سال در نظر گرفته است و با توجه به نرخ اعلامی مذکور جهت فروش در نیمه دوم و همچنین واردات شکر خام تغییر با اهمیتی در پیش‌بینی‌‌های گذشته نخواهد داشت. در گروه واسطه‌گری مالی مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه از برنامه افزایش سرمایه ۵۰درصدی این شرکت بورسی خبر داد. در گروه تجهیزات، دیروز مجمع فوق‌العاده شرکت پمپ‌سازی ایران با حضور ۷۰ درصد سهامداران برای افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از سود انباشته برگزار شد، اما به دلیل عدم صدور مجوز سازمان بورس بی‌نتیجه ماند. قرار بود با این تامین مالی ۱۱ میلیارد تومانی، سرمایه اسمی «تپمپی» به ۳۳میلیارد تومان افزایش یابد.