گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شروع معاملات شاهد توقف بیش از ۳۵نماد معاملاتی برای اعلام تعدیل‌ها موثر بود. در پایان هفته گذشته و آخرین زمان قانونی اعلام گزارش‌های ۶ماهه، شمار قابل ملاحظه‌ای از گزارش‌های ۶ماهه راهی سایت کدال شدند که اکثر گزارش‌ها حاوی تعدیل‌های منفی قابل ملاحظه‌ای بود این شرایط موجب شد تا در شروع بازار، بخش قابل توجهی از نمادها حدود ۳۵نماد که تعدیل‌های موثری داشتند متوقف شوند. توقف این نمادها که اکثرا گروه خودرویی را در‌بر‌گرفت نگرانی جدی را در بازار ایجاد کرد که در‌نهایت به افت ۳۸۲واحدی شاخص کل منجر شد، گزارش‌های ۶ماهه منتشره همان‌گونه که انتظار آن می‌رفت در‌برگیرنده خبرهای نامناسب در زمینه اقتصادی به ویژه رکود شدید و هزینه مالی سرسام آور شرکت‌ها بود، به‌گونه‌ای‌که اکثر گزارش‌ها به دلیل ناتوانی شرکت‌ها در فروش تولیدات یا رشد شدید هزینه مالی و البته هزینه‌های عمومی و اداری با زیان یا کاهش چشمگیر سود‌آوری مواجه بودند که همین امر احتمال یک دور کاهش قیمت‌ها توام با بازگشایی نمادهای متوقف را ایجاد کرده است.

در این شرایط بازار در انتظار تزریق نقدینگی به بازار است تا در سایه حمایت از قیمت‌ها در بازگشایی نمادها از شدت افت احتمالی بکاهد. مساله‌ای که دیروز البته خبری از آن نبود و ارزش معاملات در سطح اندکی رقم خورد. در‌صورت عدم حمایت از بازار به‌ویژه در بازگشایی نمادها احتمال کاهش بیشتر شاخص در روزهای آینده دور از انتظار نیست. در گروه فلزی در حالی که گروه فولادسازان پس از خودرویی‌ها بدترین گزارش‌های ۶ماهه را راهی بازار کرده‌اند ،فولاد خوزستان شاهد انتخاب سرپرست بود.

با برگزاری جلسه‌ای در دوشنبه گذشته ۲۷ مهر و طبق ماده ۴۳ اساسنامه، هیات مدیره فولاد مقرر کرد تا تعیین مدیرعامل، محمدرضا مدرس خیابانی (نایب رئیس هیات مدیره شرکت) سرپرست این شرکت و عهده‌دار وظایف قانونی باشد.

در گروه سیمانی، سیمان هرمزگان اولین سود سال مالی آبان ۹۵ را پیش‌بینی کرد. «سهرمز» سود هر سهم سال مالی جاری را ۱۰۴۸ ریال اعلام کرده که به گفته وحید ذاکری مدیرعامل این شرکت سود ۲/ ۵۴ میلیارد تومانی محقق خواهد شد؛ اما این متغیر مهم برای سال مالی آینده را با کاهش ۳/ ۸ درصدی ۹۶۱ ریال در نظر گرفته است. در گروه کاشی سازان، رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه مکانیزم تحریک تقاضا در این بخش هنوز مشخص نیست، گفت: کاشی و سرامیک در سال جاری به لحاظ صادرات عقبگرد داشته است. بهنام عزیززاده در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه طرح دولت برای سرمایه‌گذاری در تولید و تحریک تقاضا قطعا می‌تواند تاثیر‌گذار باشد، اظهار کرد: هنوز جزئیات نحوه اجرای بسته «تسریع رونق اقتصادی» مشخص نیست و از سوی دیگر قانون رفع موانع تولید نیز هنوز به کارخانه‌ها نرسیده است.

وی با اشاره به احتمال خروج بخش مسکن از رکود با این طرح ادامه داد: اگر رکود از حوزه ساخت‌وساز خارج شود، قطعا تاثیرات خود را در مصرف مصالح ساختمانی به ویژه کاشی و سرامیک خواهد گذاشت؛ اما اینکه این تاثیر چه زمانی در این بخش مشخص شود بستگی به سرعت اجرای طرح از سوی دولت دارد. عزیززاده تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید کاشی و سرامیک در سال گذشته افزایش پیدا کرد، ثابت‌ ماندن صادرات به معنی عقبگرد در این بخش است. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۵۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۳میلیارد تومان بالغ شد (همراه با معاملات بلوکی و اوراق بدهی).