گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز برای دومین روز متوالی شاهد بازاری کم حجم ولی مثبت بود که در آن شاخص توانست در نهایت با رشد ۱۲۰واحدی مواجه شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که همانند روز دوشنبه بازار با اقبال به گروه قندی همراه بود؛ این اقبال که ناشی از تله حجم مبنا و ایجاد صف خرید بود در میان بازار اندکی فروکش کرد تا صف‌های خرید به گروه بیمه‌ای و برخی از تک نمادها معطوف شود. در بازار دیروز نمادهایی نظیر پلی‌اکریل و برخی از نمادهای دارای زیان انباشته در حالی با صف خرید مواجه شدند که انگیزه معامله‌گران افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی عنوان می‌شد، این نوع افزایش سرمایه که در گذشته در گروه خودرویی نیز صورت گرفته است عملا به دلیل اینکه تغییری در شرایط واقعی سهام اینجا نمی‌کند با انتقاداتی نیز مواجه است. در این شرایط بازار دیروز در نهایت با حجم اندک معاملات در حد ۵۰میلیارد تومان رقم خورد.

در بازار دیروز در تحولات کلان کش و قوس اعلام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در هشتمین ماه سال همچنان ادامه داشت، به‌طوری‌که وزیر نفت با اعلام بزرگ‌ترین‌ مشکل شرکت‌های پتروشیمی از مشخص شدن نرخ خوراک تا دو هفته آینده خبر داد. در بازار دیروز در گروه فولادی، گزارش نگران‌کننده فولاد ارفع شوکی را به گروه فولادی وارد ساخته است. زیان سنگین این واحد در نیمه اول امسال در حالی که این شرکت بدهی سنگینی دارد شرایط سختی را برای سهامداران عمده ارفع ایجاد خواهد کرد.

در این گروه دیروز مبارکه نیز که برای نخستین بار در سال‌های اخیر با انباشت محصولات تولیدی مواجه شده است در نامه‌ای به بورس به تشریح شرایط این شرکت پرداخت.

در گروه غذایی شرکت لبنیات پاستوریزه پاک عمده‌ترین دلایل کاهش پیش‌بینی سود هر سهم خود را در گزارش شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد: بالا رفتن هزینه‌های مالی طی ۶ماه اول سال ۹۴ به دلیل کمبود سرمایه در گردش و دریافت تسهیلات با درصد سود بالا است. همچنین کاهش اندک مبلغ فروش به دلیل عدم پوشش مقادیر فروش در ۶ماهه سال ۹۴ نسبت به پیش‌بینی انجام شده است.

در گروه بیمه‌ای دیروز سه نماد البرز آسیا و دانا صف خرید را تجربه کردند؛ در این گروه شرکت بیمه دانا براساس گزارش شفاف‌سازی تعدیل مثبت و افزایش EPS شرکت از ۵۸ ریال به مبلغ ۸۸ ریال در پیش‌بینی صورت سود و زیان سال مالی ۹۴ را اعلام کرد. در گروه بانکی دیروز سوییفت جهانی در اطلاعیه‌ای که رویترز منتشر کرد، خاطرنشان کرد بانک‌های ایرانی زمانی به این سیستم دوباره متصل خواهند شد که اقدامات هسته‌ای این کشور (مطابق با توافق ایران و ۱+۵) مورد تایید قرار گیرد.

در گروه تصفیه نفت نیز علت توقف نماد نفت سپاهان ناشی از تعدیل منفی ۳۵ درصدی سود سال مالی ۹۴ بود و مدیرعامل آن با ارائه توضیحاتی، مقدمات بازگشت به تابلو این شرکت بورسی را فراهم کرد، در گزارش عملکرد ۶ ماهه مشخص شد سود هر سهم آن با ۳۵ درصد کاهش از ۲۵۰۴ ریال به ۱۶۲۱ ریال رسیده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم حجم بود که در آن شاخص با رشد ۱۹/ ۰ درصدی به ۶۲هزار و ۹۲۳واحد رسید.