گروه بورس، زهرا رحیمی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران در پی تعادل عرضه و تقاضا رشد ناچیز ۶۹/ ۰ واحدی را رقم زد و در نهایت بدون تغییر خاصی نسبت به روز سه‌شنبه به کار خود پایان داد. بازار سهام که از ۲۵ مهر ماه تا پایان هفته گذشته شاهد جهش ۲ درصدی شاخص کل بود، در هفته جاری تحت تاثیر گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها تا حد زیادی از تب و تاب افتاد و با بازگشت به مدار آرامش افت ۴/ ۰ درصدی را رقم زد.


کارشناسان مهم‌ترین‌ دلیل تغییر روند هفته گذشته بازار سهام را به گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها نسبت می‌دهند هرچند معتقدند جمع جبری اثرات گزارش‌های ۶ماهه در معاملات بازار سهام در شرایط کنونی صفر است. این دسته از کارشناسان معتقدند، فعالان بازار سهام در انتظار گزارش‌های منفی در لیدر‌های بورس تهران به سر می‌بردند اما در عمل به جز گزارش‌های گروه خودرویی دیگر گزارش‌ها (به‌عنوان مثال گروه بانکی و پتروشیمی) چندان بدتر از سطح انتظار سهامداران نبودند به همین دلیل در شرایطی که گزارش برخی گروه‌ها به خصوص گروه خودرویی حاکی از تعدیل منفی سنگین در پیش‌بینی سود سهام این شرکت‌ها بود اما در مقابل گزارش‌های بالاتر از سطح انتظار دیگر گروه‌های بورسی موجب خنثی شدن تاثیر گزارش‌های منفی در معاملات بازار سهام شده است. از سوی دیگر از آنجا که معاملات در بازار سهام انتزاعی از وضعیت آینده است تاثیر گزارش‌های منفی شرکت‌ها در بازار پیش خور شده است ضمن اینکه اتفاقات جدید در زمینه رفع تحریم‌ها و اجرای بسته خروج از رکود دوم همچنان امکان از سر‌گیری روند صعودی در معاملات را برای سهامداران تقویت می‌کند و مانع افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

برآیند صفر گزارش‌های ۶ ماهه

سید‌سلمان نصیری‌‌زاده اثر گزارش‌های 6 ماهه در معاملات بازار سهام در روزهای اخیر را بررسی کرد و گفت: فضای کلی بازار تحت تاثیر گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها در هفته جاری روند متعادلی به خود گرفت چرا که بر‌خلاف انتظار سهامداران از گزارش‌های 6 ماهه لیدر‌های بازار، تنها گروه خودرویی بود که وضعیت بسیار نامناسبی را گزارش داد و دیگر گروه‌ها در سطحی فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شدند این در حالی است که در اوایل هفته جاری نیز جنبه‌های هیجانی این گزارش‌ها را در بازار شاهد بودیم و در شرایط فعلی فضای ملتهب بازار تا حد زیادی از بین رفته است.

وی به بازگشایی نماد «خودرو» در روز گذشته اشاره کرد و گفت: شرکت ایران‌خودرو که پیش‌بینی سود هر سهم خود را با تعدیل منفی 74 درصدی6 ریال اعلام کرده بود، روز گذشته با 6 درصد کاهش بازگشایی شد اما در ادامه، سهامداران حقوقی این سهم در نقش حمایتگر ظاهر شدند و از شدت افت قیمت این سهم کاستند. نصیر‌زاده افزود: این انتظار (حمایت سهامداران حقوقی) برای سهم‌های دیگر گروه خودرویی که در روزهای آینده بازگشایی می‌شوند، نیز پیش‌بینی می‌شود، به همین دلیل ریزش قیمتی در معاملات بورس تهران در روزهای آینده دور از انتظار به نظر می‌رود.

این کارشناس بازار سهام افزود: به هرترتیب جمع جبری اثرات مثبت و منفی گزارش‌های 6ماهه در هفته جاری توانست جلوی فشار فروش روانی سهامداران در پی گزارش‌های منفی برخی لیدر‌های بورس را بگیرد.

نصیری‌زاده تشریح کرد: «فولاد» نیز به‌عنوان یکی از لیدر‌های بازار روز گذشته بازگشایی شد. شرکت فولاد اصفهان که در گزارش 6 ماهه خود 74 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم خود را پوشش داده بود، در اثر حمایت حقوقی‌ها در این سهم رشد قیمتی را تجربه کرد هرچند این نماد در قیمت‌های بالاتری بازگشایی شد اما در ادامه معاملات تحت تاثیر فشار فروش در رقم‌های پایین‌تر به کار خود پایان داد.

این کارشناس بازار سهام به پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سهام پرداخت و گفت: در کوتاه‌مدت با توجه به حجم و ارزش کم معاملات انتظار نمی‌رود وضعیت تغییر محسوسی را تجربه کند ضمن اینکه هنوز دلایل مثبت بنیادی در بازار وجود ندارد که به‌عنوان محرک برای ورود نقدینگی سهامداران عمل کند، به همین دلایل پیش‌بینی می‌شود بازار در کوتاه‌مدت در یک مسیر منطقی و افت و خیز با نوسانات با دامنه کوتاه به کار خود ادامه دهند در ادامه اما رشد قیمت در بازار‌های کالایی، لغو تحریم‌ها و همچنین تصمیم‌های دولت در راستای هماهنگ کردن معاملات بورس تهران با فضای پس از رفع تحریم‌ها می‌تواند در بازه میان مدت ورق معاملات بازار سهام کشور را بازگرداند.

در بازار چه گذشت؟

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ناچیز 69/ 0 واحدی مواجه شد و در نهایت در ارتفاع 62 هزار و 924 واحدی ایستاد به این ترتیب بازدهی شاخص از ابتدای سال در همان رقم 63/ 0 درصدی باقی ماند.در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران حدود 217 میلیون سهم به ارزش بیش از 42 میلیارد تومان در 19 هزار و 939 دفعه معاملاتی جابه‌جا‌ شد. بررسی حجم و ارزش معاملات روز گذشته حاکی از رشد به ترتیب بیش از 5 و 8 درصدی در میزان این دو متغیر نسبت به روز سه‌شنبه است. در معاملات دیروز بازار سهام بازگشایی «فولاد» در نهایت منجر به تاثیر مثبت 59/ 45 واحدی این نماد بر شاخص کل شد. فارس نیز با تاثیر 15 واحدی بر شاخص کل دومین نماد تاثیر‌گذار مثبت بر شاخص کل بود. در مقابل دو نماد خودرو و شبندر بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را برجای گذاشتند و مانع رشد شاخص شدند. بررسی معاملات نماد فولاد حاکی از این است که معامله‌گران حقیقی بیش از 98 درصد از خرید و معامله‌گران حقوقی بیش از 68 درصد از فروش این سهم را در اختیار داشتند. در نماد «فارس» اما این وضعیت تا حد زیادی متفاوت بود به‌طوری که سهامداران حقوقی حدود 96 درصد از خرید و حقیقی‌ها 62 درصد از فروش این سهم را در اختیار داشتند.

در جریان معاملات دیروز «وآتی» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت.«دروز» بیشترین افزایش قیمت و «ساراب» نیز بیشترین افت قیمتی را به نام خود ثبت کرد.