گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس نخستین هفته آبان ماه را با ثبت زیان 6/ 0 درصدی به پایان رساند. آیفکس پس از فراز و نشیب طی هفته جاری سرانجام روز گذشته با کاهش 6/ 0 درصدی نسبت به هفته گذشته، در محدوده 697 واحدی متوقف شد تا به این ترتیب هفته‌ای نه چندان مطلوب را به نمایش گذارد. این در حالی است که حجم و ارزش کل معاملات این بازار در مقایسه با هفته گذشته تغییر محسوسی نداشت؛ در جریان معاملات هفته جاری تمام متغیرهای مهم از جمله ارزش، حجم معاملات و تعداد خریداران فرابورس تقریبا متعادل بود و در مجموع دادوستد بیش از 573 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 4 هزار و 277 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید.

نوسانات موجود در بازار سهام طی هفته گذشته نیز تداوم داشت و در این میان شاخص فرابورس هر چند در دو روز ابتدایی هفته با کاهش مواجه شد اما تلاش برای جبران این افت در روز سه‌شنبه با رشد 2/ 1 واحدی آیفکس کمی بهبود یافت اما مجدد در آخرین روز کاری هفته با 2/ 4 واحد کاهش مواجه شد و در نهایت زیان هفتگی را سبب شد. آیفکس در ساعت اولیه معاملات دیروز تا محدوده 702 واحد افزایش یافت اما به تدریج افت کرده و در نهایت با 4 واحد کاهش در محدوده 697 واحدی متوقف شد که این جریانات خرید و فروش 125 میلیون و 650 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 304 میلیارد و540 میلیون ریال را رقم زد.

در این روز سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین حجم معاملات فرابورس را با داد و ستد 7 میلیون و 560 هزار سهم و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با معاملاتی به ارزش 27 میلیارد و 600 میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، همچنین سهام بیمه کارآفرین به همراه توسعه فناوری اطلاعات خاورمیانه و زرین معدن آسیا بیشترین افزایش قیمت و بیمه نوین، قند شیروان و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین کاهش قیمت را در روز جاری تجربه کردند.

نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز یکشنبه 10 آبان، در پایان معاملات دیروز متوقف شد. همچنین اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازه قیمتی64 تا 68 هزار تومان در نوسان بود. در این میان علیرضا توکلی، مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس اظهار کرد هیچ تغییری در سقف فردی تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات رخ نداده است. وی ادامه داد: درخصوص مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن به اطلاع می‌رساند با توجه به نامه 4 آبان‌ماه معاونت سپرده ممتاز بانک مسکن، در حال حاضر هیچ تغییری در سقف تسهیلات اوراق تسهیلات مسکن قابل معامله در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران ایجاد نشده است. ضمنا، به محض دریافت اطلاعات جدید در مورد تغییر شرایط تسهیلات مسکن، شرایط جدید به اطلاع فعالان بازار سرمایه و متقاضیان استفاده از تسهیلات مسکن خواهد رسید. با این حال باید یادآور شد که این افزایش سقف وام در شورای پول و اعتبار تصویب شده و در حال انجام مراحل نهایی شدن در بانک مسکن و در نهایت ابلاغ به فرابورس است. بنابراین، اظهارات مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس مبنی بر وضعیت کنونی است که هنوز تغییری ابلاغ نشده و نمی‌توان نسبت به نهایی شدن موضوع اظهار‌نظر نهایی کرد.

آمادگی فرابورس برای عرضه سهام جدید

سیدمهدی علم الهدی، معاون توسعه بازار فرابورس، درخصوص آخرین وضعیت پذیرش شرکت‌ها در فرابورس گفت: در حال حاضر با انبوه تقاضای شرکت‌ها برای پذیرش در بازارهای مختلف فرابورس مواجه هستیم و براین اساس جلسات هیات پذیرش برای بررسی این تقاضاها برگزار شده و سیاست کلی سازمان مبتنی بر عرضه سهام جدید است اما این موضوع به شرایط کلی و کشش بازار بستگی دارد. وی ادامه داد: در شرایط منفی بازار سهامدار عمده شرکت نیز تمایلی به عرضه سهام ندارد اما از طرفی نمی‌توان تاخیر زیادی در این امر داشت و تمام شرایط برای عرضه مهیا است و تنها با ورود سیگنال مثبت عرضه‌ها در بازار کلید می‌خورد.

آغاز پذیره‌نویسی دهمین ETF

صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش آگاه در نظر دارد واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق را از طریق بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی کند. پذیره‌نویسی این صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با نماد «آگاس» از روز یکشنبه 10 آبان به مدت 4 روز کاری انجام می‌شود ضمن آنکه کارگزاری آگاه مدیر صندوق و تامین سرمایه کاردان به‌عنوان بازارگردان این صندوق تعیین شده است. پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری ETF هستی‌بخش آگاه به‌عنوان دهمینETF فرابورس از 10 تا 13 آبان‌ در بازار سوم فرابورس ایران انجام می‌شود. به گزارش «سنا» و به نقل از فرابورس ایران، صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش آگاه در نظر دارد واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق را از طریق بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی کند. همچنین، کارگزاری آگاه مدیر صندوق و تامین سرمایه کاردان به‌عنوان بازارگردان این صندوق تعیین شده است. از مجموع 50 میلیون واحد سرمایه‌گذاری قابل انتشار این صندوق، یک‌میلیون به‌صورت ممتاز پذیره‌نویسی شده و 49 میلیون واحد به‌طور عادی به قیمت اسمی هر واحد 10 هزار ریال پذیره‌نویسی خواهد شد. این گزارش حاکی است، حداکثر حجم هر سفارش در این دوره 50 هزار واحد بوده، حداقل تعداد قابل خرید در هر سفارش یک واحد و حداکثر تعداد قابل خریداری عادی 100 هزار واحد در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی حداکثر می‌تواند 2 میلیون و 500 هزار ورقه را خریداری کند. همچنین، بازارگردانی واحدهای سرمایه‌گذاری این ETF مبتنی بر حراج با تعهد معامله حداقل 5 میلیون واحد در روز و حجم سفارش انباشته 50 هزار واحد خواهد بود. معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری هستی‌بخش آگاه که دهمینETF فرابورس محسوب می‌شود، پس از اتمام پذیره‌نویسی و ثبت صندوق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز می‌شود.