گروه بورس: نوسانات کم جان بورس مطابق روزهای اخیر در جریان معاملات روز گذشته نیز تداوم یافت تا در نهایت افزایش 01/ 0 درصدی و سکون در محدوده 63 هزار واحدی برای شاخص کل بورس به ثبت رسد و به این ترتیب بازدهی بورس از ابتدای هفته جاری به 18/ 0 درصد رسید.

بازار روز گذشته را با رونق نه چندان چشمگیری آغاز کرد که در جریان معاملات نه تنها به حالت تعادلی تبدیل شد بلکه در یک ساعت پایانی با افت و تنزل در کانال 62 هزار واحدی نیز مواجه شد که در نهایت با حمایت نمادهای تاپیکو، شبندر، شپدیس و ایران‌خودرو، با افزایش 5/ 8 واحدی همراه و در محدوده 63 هزار و 44 واحدی متوقف شد؛ در این روز شاخص کل هم‌وزن نیز 10 واحد رشد را تجربه کرد و دیگر شاخص‌های با اهمیت بازار به جز شاخص بازار اول با افزایش همراه بودند، در این روز شاخص بازار اول با کاهش 2/ 33 واحدی روبه‌رو‌ شد. در این روز بیش از 313 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 551 میلیارد ریال دادوستد شد که هر چند مولفه‌های مزبور در مقایسه با معاملات روز دوشنبه به ترتیب با رشد 8 و 13 درصدی همراه شدند اما بازار همچنان کم جان است که تاییدی بر رکود موجود و به کف رسیدن قیمت اکثر نمادها است.


بازار در کما

مدیر بورس انرژی کارگزاری آتی ساز بازار در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به بی‌اعتنایی و عدم واکنش بازار حتی به خبرهای مثبت، گفت: روز گذشته فرآیند فروش خودرو با استفاده از تسهیلات با نرخ ۱۶ درصد آغاز شده؛ این درحالی است که اعلام شد در روز اول صف‌های مردم در برابر نمایندگی‌ها بسیار بوده و بیش از ۱۲ هزار خودرو فروخته شده است، اما بازار سرمایه واکنشی خلاف صف‌های مردم در برابر نمایندگی‌ها انجام داد طوری‌که باوجود مثبت بودن گروه خودرو شرکت خودرو‌سازی سایپا نسبت به قیمت پایانی خود منفی بسته شد و شرکت‌های دیگر هم تا حدودی سبز رنگ بودند.


شایان کرمی ادامه داد: به نظر می‌رسد طرح خرید تسهیلاتی خودرو با نرخ 16 درصد بیشتر برای قشر متوسط جامعه جذاب باشد با توجه به اینکه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد قشر متوسط جامعه از 65 درصد سال‌های گذشته به 34 درصد بنا به درآمد سرانه خانوارها کاهش یافته پیش‌بینی می‌شود تا انتهای امسال تنها 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو با استفاده از این طرح به فروش برسد که این نکته تنها شرکت‌های خودروساز را از ورشکستگی نجات می‌دهد به همین دلیل بورس ایران برخلاف صف‌های مردم در برابر نمایندگی‌ها استقبال چندانی از این طرح انجام نداد.


وی درخصوص گروه پالایشی نیز معتقد است: از دیگر صنایع لیدر بازار گروه پالایشی با نوسان اندک این روزها معامله می‌شوند که دلیل آن ریزش قیمت نفت و تثبیت آن در محدوده ۵۲ تا ۴۷ دلاری است، شاید اگر قیمت نفت جهت خاصی به خود بگیرد تاثیر بسزایی در روند این گروه خواهد گذاشت. به عقیده کرمی یکی از نکات جالب توجه این روزهای بازار سرمایه توجه فعالان بازار به شرکت‌های زیان‌ده است که زیان انباشته آنها چند برابر سرمایه ثبت شده است و در واقع در حال تجدید ارزیابی دارایی خود هستند که این نیز یکی از نابهنجاری‌های روزهای اخیر است که به تازگی در بورس ایران ظهور کرده وبسی جای بحث و تامل دارد.


کرمی ادامه داد: از دیگر صنایع لیدر بازار سرمایه می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی اشاره کرد که در حال حاضر از نظر شرایط بنیادی شرایط مساعد‌تری دارند؛ متغیرهایی از قبیل نرخ خوراک گاز، میزان تامین گاز مصرفی در زمستان، نرخ برابری دلار به ریال و قیمت‌های جهانی بر صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی در این مدت باقیمانده ازسال تاثیری مثبت خواهد گذاشت. وی معتقد است با راه‌اندازی فازهای مختلف پارس‌جنوبی و افزایش تولید گاز علاوه بر تامین خوراک گاز امکان کاهش نرخ آن حتی در قالب تخفیف برای شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد. به عقیده این فعال بازار سرمایه راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای این صنعت در بازار داخلی، رفع تحریم‌ها و امکان ورود تکنولوژی‌های روز برای شرکت‌های پتروشیمی و ایجاد ابزارهای مالی جدید برای تامین مالی جهت بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای، ثبات قیمت‌های جهانی، افزایش دلار و مهم‌ترین مساله کاهش نرخ خوراک در آینده کوتاه‌مدت و بلند‌مدت این صنعت همچنان روشن و امیدوار‌کننده است.


در فرابورس چه گذشت؟

فرابورس نیز روز گذشته را با جابه‌جایی ۴۱۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از یک هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال سپری کرد که در پایان معاملات شاخص این بازار با افزایش حدود ۸ واحدی به رقم ۷۱۰ واحد رسید که این رشد نیز بیشتر به مدد معاملات پتروشیمی مارون، پالایش نفت تهران، هلدینگ خاورمیانه و ذوب‌آهن اصفهان بود. ذوب آهن با معاملات ۶/ ۱۲ میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات دیروز را به‌خود اختصاص داد. نفت ایرانول‌نیز با مبادلات ۳/ ۲۸ میلیارد ریالی به‌عنوان بیشترین ارزش معاملات روزانه ثبت شد. این در حالی‌ است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شمال شرق شاهرود، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی خراسان بود، این در حالی است که بیمه نوین، معادن مس تکنار و افرانت با بیشترین افت قیمت روبه‌رو‌ شدند و میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز به ۶۸ هزار تومان رسید. در این روز صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله ۴۶۶ هزار و ۵۴۰ سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد و اوراق اجاره سه ماهه بوتان با داد و ستد ۵۰۰ هزار ورقه بهادار بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت. اوراق اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۱» در بازار دیروز با کاهش ۰۲/ ۰ درصدی به قیمت ۹۲۶ هزار ریال رسید که به این ترتیب سود این اوراق با افزایش نسبت به روز دوشنبه معادل ۴/ ۲۵ درصد شد.