گروه بورس: روز گذشته، دکتر علی سنگینیان در نمایشگاه مطبوعات حضور یافت و در بازدید از غرفه «دنیای اقتصاد» به تشریح اقدامات اخیر خود در اتاق بازرگانی تهران پرداخت. رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران اظهار کرد: در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، برنامه‌ای از شروع فعالیت تدوین کردیم که فعالیت‌های هر دو بازار پول و سرمایه را رصد کنیم.


به این ترتیب، در شرایطی که بتوانیم از طریق بازار پول بر بازار سرمایه اثرگذار باشیم، از مکانیزم‌ها و ابزارهایی که در اختیار داریم برای این منظور بهره می‌بریم. وی در این خصوص تشریح کرد: در چند جلسه اخیر بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم و از بانک‌ها درخواست کرده‌ایم که مشکلات خود را مطرح کرده تا اتاق بازرگانی نیز در حد توان برای حل معضلات بانک‌ها همراهی داشته باشد. اعتقاد داریم اگر مشکلات بانک‌ها را رفع کنیم، بالطبع مشکلات بسیاری از صنایع نیز حل خواهد شد. سنگینیان با اشاره به جلساتی که در مورد بازار سرمایه برگزار شده است، افزود: بر اساس بررسی‌ها مشاهده شد که بازار سرمایه به بخش انرژی کشور وابستگی زیادی دارد که به‌طور خاص می‌توان به نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد، از این‌رو در دو جلسه، وضعیت گروه‌های پالایشی و پتروشیمی را با مدیران این صنایع بررسی کردیم که قرار است اقدامات مناسبی نیز در این خصوص انجام شود تا مشکلات مرتفع شوند.


وی درباره تداوم تعویق در ارائه گزارش‌های مالی شرکت‌های پالایشی در بورس بیان کرد: این معضلی است که مدت‌ها شرکت‌های پالایشی با آن درگیر هستند و در این جلسات مطرح شدند. در واقع، شرکت ملی پالایش و پخش در فروش نفت به پالایشگاه‌ها بالاترین نرخ‌های صادراتی را لحاظ می‌کند و این در حالی است که بر اساس قانون باید ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس معیار باشد. در سمت فروش فرآورده‌ها نیز، شرکت‌های پالایشی با مشکل مواجه هستند، زیرا قیمت‌ها در تاریخ تحویل به شرکت پالایش و پخش محاسبه نمی‌شوند، بلکه قیمت زمان فروش (که حدود چند ماه نیز زمان می‌برد) برای تسویه حساب ملاک است. بنابراین، در شرایطی که قیمت محصولات کاهشی باشند، شرکت‌های پالایشی با کاهش نرخ فروش مواجه می‌شوند. مثلا اگر محصولی در زمان تحویل از پالایشگاه به شرکت پالایش و پخش ۱۰۰ دلار باشد، اما در زمان فروش (مثلا ۳ ماه بعد) قیمت محصول ۷۰ دلار باشد، شرکت پالایش و پخش به شرکت‌های پالایشی ۷۰ دلار پرداخت می‌کند که باعث زیان پالایشگاه‌ها می‌شود. با توجه به این قیمت‌گذاری و وقفه در پرداخت‌ها، صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی دیرتر از موعد مقرر و عموما با تعدیل‌های سنگین منتشر می‌شوند. این موضوعی بود که در جلسات اخیر بررسی شد و قرار است رویه مشخصی برای تعیین نرخ‌ها از سوی وزارت نفت در نظر گرفته شود. چندی پیش، دکتر محمد فطانت، رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرده بود که از شرکت‌های فعال در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه درخواست شده است برنامه کسب وکار خود را ارائه کنند تا مجوزهای لازم را به‌ویژه با ورود سرمایه‌گذار خارجی دریافت کنند. مدیرعامل تامین سرمایه امین، درخصوص این سوال به «دنیای اقتصاد» گفت: اقدام مناسبی است که پیش از ورود سرمایه‌گذار خارجی، شرکت‌ها ملزم شوند با ارائه برنامه‌ها، مجوزهای لازم را دریافت کنند. مادر شرکت تامین سرمایه امین طرح خود را به سازمان بورس ارسال کرده و منتظر جواب هستیم. در این زمینه سعی می‌شود فعالیت‌ها به‌صورت مستمر با تشکیل جلساتی با هیات‌های خارجی انجام و نیازهای سرمایه‌گذاران خارجی شناسایی شود. سنگینیان درباره سرمایه‌گذاران خارجی افزود: ما باید به سوالات بسیار زیادی که سرمایه‌گذاران خارجی در مورد ورود به ایران دارند پاسخگو باشیم. من معتقدم، باید در این خصوص خیلی شفاف و صادق باشیم؛ به نظرم بزرگنمایی خوبی‌ها، بدون اشاره به مشکلات در بلندمدت نمی‌تواند برای جذب سرمایه‌گذار خارجی مناسب باشد، بنابراین ما نیز سعی می‌کنیم واقعیت‌های کشور اعم از پتانسیل‌های اقتصادی و موانع قانونی را با سرمایه‌گذاران مطرح کنیم. بر این اساس، اعتقاد دارم نهادهای سرمایه‌گذاری کشور باید به این سمت حرکت کنند که اطلاعات ضدونقیض ارائه نکنند و بیش از اندازه فضا را خوب و جذاب نشان ندهند.