گروه بورس، مهرنوش سلوکی: نمایشگاه بورس،بانک و بیمه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دومین روز برگزاری، شاهد حضور محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود. فطانت که در ابتدا به بازدید از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه و همچنین گفت‌وگو با مدیران ارشد شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت، در حاشیه و در گفت‌وگویی با خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به تشریح فعالیت‌های سازمان درخصوص تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت و گفت: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران می‌تواند از فرصت‌های مناسب برای دو طرف همکاری‌کننده باشد. هم‌اکنون در بازار سرمایه ایران ابزاری را که ما می‌توانیم به سرمایه‌گذاران خارجی پیشنهاد کنیم استفاده از اوراق با درآمد ثابت (fixed income) است که در راس آن اسناد خزانه اسلامی است.


وی در ادامه بیان کرد: این اوراق در کشور ما به پشتوانه دولت منتشر شده و در بازار‌های تجاری دنیا از ابزارهای کاملا شناخته شده به‌شمار می‌رود. در عین حال اوراق خزانه از ریسک بسیار کمی برخوردار بوده و نرخ بازده موثر آن حدود 25 درصد است. همچنین اوراق مزبور، این امکان را فراهم می‌کند که با رفع تحریم‌ها و کاهش نوسان‌ها و ایجاد ثبات در نرخ ارز سرمایه‌گذاران بتوانند با بازدهی بسیار بهتر به سرمایه‌گذاری بپردازند. فطانت در ادامه بیان کرد: ما به دنبال گسترش بازار صکوک هستیم و پیشنهاد ما به تمام خارجی‌ها این است که در مرحله اول ورود به این بازار‌ها و اقدام به سرمایه‌گذاری از اوراق درآمد ثابت که معمولا ساختار آن به نحوی است که تقریبا بدون ریسک تلقی می‌شود، استفاده کنند. اوراق درآمد ثابت تا به امروز در بازار سهام هیچ سابقه شکست (default یا عدم پرداخت) نداشته و سرمایه‌گذار بین‌المللی می‌تواند بعد از ورود و استفاده از این ابزار اقدام به سرمایه‌گذاری بلند‌مدت کند. فطانت درخصوص ورود سرمایه‌گذاران در چند ماه اخیر نیز توضیح داد: در حال حاضر ما از طریق صندوق‌های (fund) مختلف تقاضای ورود بسیاری را دریافت کرده‌ایم که تعدادی از این تقاضاها در مرحله اجرایی شدن قرار گرفته و پول آن نیز به کشور وارد شده است.


وی در توضیح این فعالیت بیان کرد: سرمایه‌گذاران در خارج از کشور یک صندوق مشترک ایجاد کرده و fund خود را در بیرون از کشور فروخته و از آن طریق منابع را تجهیز کرده‌اند؛ به‌این ترتیب این شرکت‌ها مجوز مدیریت دارایی
(asset management) گرفته و در بخش‌های مختلف بازار ثانویه و اولیه سرمایه‌گذاری خود را شکل داده‌اند. در این بین عمده تجربه‌هایی که تاکنون داشته‌ایم نشان داده که فعالیت در مناطق آزاد بسیار بهتر از مناطق دیگر بوده است. وی در ادامه بیان کرد: بازار آتی (futures) در ایران به سرعت در حال گسترش است و فرصت مناسبی ایجاد می‌کند تا ما بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های خارجی را رونق دهیم، به این ترتیب هر سرمایه‌گذار خارجی در ایران می‌تواند یک شرکت تا 100 درصد امکانات چه در بحث خرید یا تشکیل داشته باشد. همچنین انواع نهاد‌های مالی در قوانین بازار سرمایه وجود دارند و این امکان را به‌وجود می‌آورد تا سرمایه‌گذاران خارجی وارد شده و بتوانند به راحتی در کشور فعالیت کنند.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه و درخصوص بازار آتی ارز بیان کرد: بازار آتی ارز از بحث‌های بسیار مهم حال حاضر بازار سرمایه است و ما به‌شدت پیگیر اجرای آن هستیم، در این بین به دلیل اینکه همچنان محدودیت‌های تحریم‌های اقتصادی برداشته نشده و همچنین نرخ ارز به ثبات مورد نظر نرسیده است، همچنان دچار مشکلات زیادی درخصوص این بازار هستیم. با این حال در این‌خصوص مجوز‌های لازم صادر و فعالیت‌های زیر‌ساختی صورت گرفته و بعد از اجرای عملی برجام بلافاصله معاملات اوراق آتی در فاز اول که شامل یورو، دلار و ریال است را خواهیم داشت. وی در ادامه گفت: این اوراق در فاز اول در دوره‌های ۳ و ۶ماهه افتتاح می‌شوند و بعد از آن اوراق اختیار (options) را با اولویت دلار و یورو راه‌اندازی خواهیم کرد. باز تاکید می‌کنم این مسیر مستلزم تسهیل در جابه‌جایی پول بین ایران و کشور‌های دیگر و حذف محدودیت‌ها برای راه‌اندازی این نوع معاملات است. وی در ادامه توضیح داد: زیر‌ساخت‌ها که عمدتا دستورالعمل‌ها و مقررات و نرم‌افزار‌ها هستند آماده است اما به دلیل اینکه این بحث کاملا جدید است و ما تا به حال در سیستم بانکی معاملات آتی را تجربه نکرده‌ایم، یک مقدار با پیچیدگی‌های بیشتری روبه‌رو‌ هستیم اما این قول را می‌توانیم بدهیم که تا زمان اجرای آن زمان زیادی نمانده است.