گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری، شرایط متعادلی را تجربه کرد که البته با تمرکز معامله‌گران بر گروه قندی همراه بود. در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که دو نماد قند اصفهان و قزوین با ضوابط رفع گره‌های معاملاتی با جهش قیمتی 15درصدی مواجه شدند.


این در حالی است که شرکتی نظیر قند قزوین با پیش‌بینی سود 15ریالی در سال جاری، به دلیل عملیات فصلی در شش ماه نخست امسال 424ریال معادل7میلیارد تومان زیان ساخته است. در بازار دیروز در کنار وضعیت گروه قندی گمانه‌زنی در مورد پایان برنامه خروج از رکود دولت در بحث وام خودرو مطرح بود که این گمانه‌زنی ظهر دیروز تایید شد و بانک مرکزی در نامه‌ای خواستار توقف فروش خودرو‌سازان در رقم 110هزار دستگاه شد.دیروز بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد با توجه به اینکه مقرر شده است صرفا منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار موجودی خودروی تولید داخل توسط بانک‌ها تا سقف 110 هزار دستگاه تامین شود، بنابراین شرکت‌های خودروساز و نمایندگی‌های ذی‌ربط نسبت به رعایت این توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل میسر نخواهد بود. در خبرهای مهم اقتصادی دیروز همچنین اعلام شد بدهی دولت به بانک‌ها به 150 هزار میلیارد تومان رسید؛ این صعود در حالی رخ داده که از یک سال گذشته تاکنون رئیس کل بانک مرکزی ضمن درخواست تسویه بدهی از رئیس‌جمهور، تقاضای تامین مالی برای کاهش این طلب را از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز مطرح کرده است.


به گزارش «ایسنا»، گر چه آمار و ارقام ترازنامه بانک‌ها از خرداد ماه امسال تاکنون از سوی بانک مرکزی به روز نشده است ولی اخیرا اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی از بدهی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بخش دولتی به بانک‌ها خبر داد.در بازار دیروز رشد بهای دلار همچنان ادامه داشت و دلار به رقم ۳هزار و ۶۰۰تومان نزدیک شد، افزایش بهای دلار خبر مناسبی برای شرکت‌های دارای صادرات به شمار می‌رود.در گروه فلزی دیروز به دنبال درخواست بورس، فولاد خراسان تعدیل ۵۷درصدی را در سود خود اعلام کرد. نماد «فخاس» اقدام به تعدیل منفی ۵۷ درصدی سود هر سهم سال مالی اسفند ۹۴ کرده و در عملکرد ۶ ماهه سود ۲۱۸ ریالی هر سهم (که در اولین پیش‌بینی ۳۱۲ ریال بود) را به ۹۳ ریال کاهش داده و تنها ۲۶ ریال معادل ۲۸ درصد از آخرین سود را پوشش داده است.در گروه خودرویی دیروز اعلام شد که میزان تولید خودروهای سنگین در کشور مهرماه افت کرده است. در این مدت تولید انواع کامیون در ایران خودرو دیزل با کاهش ۳/ ۶ درصدی از ۱۱۱ دستگاه در مهر ۱۳۹۳ به ۱۰۴ دستگاه کاهش یافت. مهر امسال تولید انواع کامیون در سایپا دیزل نیز با کاهش ۶۰ درصدی از ۵۰۵ دستگاه در مهر ۱۳۹۳ به ۲۰۲ دستگاه رسید. مهر امسال تولید انواع کامیون در گروه بهمن با افت ۱/ ۴۳ درصدی از ۵۷۳ دستگاه در مهر ۱۳۹۳ به ۳۲۶ دستگاه کاهش یافت.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در نهایت به رشد ۱/ ۱۴ واحدی شاخص کل منجر شد. شاخص در پایان بازار دیروز عدد ۶۳هزار و ۷۰واحد را نشان می‌داد ،ارزش معاملات نیز دیروز به رقم ۷۷میلیارد تومان در بورس و ۱۰۵میلیارد تومان در فرابورس رسید.