فارس: مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس اظهار کرد: تا این لحظه هیچ ابلاغیه‌ای از سوی بانک مسکن مبنی بر جزئیات نحوه تخصیص تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خرید از طریق اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به این بازار اعلام نشده است.

علیرضا توکلی افزود: با وجود اعلام نشدن جزئیات دریافت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی اما انتظار می‌رود با توجه به لزوم بازگشایی نماد جدید معاملاتی برای حق تقدم استفاده از اوراق تسهیلات مسکن در نهایت طی ۵ یا ۶ آذر جزئیات این تسهیلات ابلاغ شود. در راستای سیاست‌های جدید اعتباری دولت و بانک مرکزی تحت عنوان بسته خروج از رکود در حالی به منظور اخذ تسهیلات خرید خودرو، کالا و مسکن، سیاست‌های پولی این بسته از سوی شورای پول و اعتبار مورد تایید قرار گرفت که در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن در ارتباط با ارتقای قدرت خرید خانوارها و تشویق پس‌انداز متقاضیان مسکن، با تسهیلات خرید مسکن ۶۰ میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ۱۲ تا ۱۵ سال موافقت شد.

بر اساس این توافق سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم و تسهیلات عادی بانک‌ها در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به تمام مراکز استان‌ها (به جز تهران) تسری یافت. همچنین با افزایش سقف فردی تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن در سقف‌های ۶۰۰، ۵۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریالی به ترتیب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری» موافقت به عمل آمد. با گذشت حدود یک ماه از این توافق اما هنوز جزئیات بخشنامه به بهانه آنچه تحت عنوان عدم ابلاغ بخشنامه شورای پول و اعتبار به بانک مسکن یاد می‌شود، به مرحله اجرا در نیامده است.