گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز سه‌شنبه در آخرین روز کاری پیش از فرا رسیدن اربعین حسینی با شرایط ضعیف و افت شاخص همراه شد. در بازار روز سه‌شنبه معامله‌گران با توجه به تعطیلی پایان هفته و غیر قابل پیش بینی بودن بازار در انتهای هفته شاهد کاهش خریدها و پر‌رنگ‌شدن حضور فروشندگان شدند که این امر به افت 7/ 97 واحدی شاخص کل منجر شد تا در نهایت شاخص به عدد 62 هزار و 550 واحد برسد عددی که در ابتدای سال در آنجا بود. با این شرایط برای سومین بار در سال جاری است که شاخص کل بورس به رقم ابتدای سال خود و در آستانه ورود به محدوده منفی قرار می‌گیرد. در این شرایط نگاه‌ها البته به تحولات پیش روی بازار به ویژه تحولات مهم موثر بر بازار است.

در مهم‌ترین‌ موضوعات پیش روی بازار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد که با انتشار اولیه در انتهای هفته راه را برای بسته شدن پرونده هسته‌ای کشورمان در شورای حکام باز کرده است. گزارش آمانو موجب افزایش امیدواری‌ها برای بسته شدن پرونده هسته‌ای کشورمان در هفته آخر آذر‌ماه و لغو تحریم‌ها در قالب برنامه برجام دارد و این امر می‌تواند خبری مثبت برای بازار سرمایه به ویژه گروه بانکی باشد. در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌گران با دقت روند تحولات بازار ارز را دنبال می‌کنند جایی که در صورت تثبیت نرخ ارز در ورای مرز روانی ۳هزار و ۶۰۰تومان شرکت‌های صادراتی باوجود مشکلات عدیده در بازارهای جهانی می‌توانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

در حوزه اقتصادی اما همچنان بلاتکلیفی در مورد اجرای طرح خروج از رکود دولت به چشم می‌خورد؛ در حالی که پرونده وام ۱۰۰میلیون ریالی همچنان مبهم مانده است. در همین حال با نزدیک شدن به پایان سال فشار تقاضا برای نقدینگی به ویژه در صندوق‌های بازنشستگی احتمالا بر میزان عرضه سهام در بازار خواهد افزود. در تحولات اقتصادی دیگر در آستانه لغو تحریم‌های اقتصادی کشورمان بحث بازار نفت و قیمت‌های شکننده آن نیز مجدد مورد توجه قرار گرفته است. در بازار جهانی نفت بهای هر بشکه نفت برنت به ۴۳دلار و نفت وست تگزاس به ۴۰دلار محدود شده است. در بازار فلزات نیز شرایط همچنان ناامیدکننده است به گونه‌ای که بهای هر تن مس به ۴هزار و ۵۲۵دلار و هر تن آلومینیوم ، روی و سرب به ترتیب یک هزار و ۴۶۰دلار، یک هزار و ۵۳۱دلار و یک هزار و ۶۳۹دلار رسیده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن نیز قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین به ۴۲ دلار هر تن سی اف آر رسیده چرا که کاهش تولید فولاد در چین تقاضای سنگ‌آهن را کمتر کرده است.

بازار روز سه‌شنبه بازار ضعیفی بود که در آن تنها موضوع جالب توجه رقابت بر سر دو کارخانه قندی بنیاد و بازگشایی بانک پارسیان بود. در بازار روز سه‌شنبه به دنبال اعلام بنیاد مستضعفان برای فروش شرکت‌های کوچک خود سهام دو شرکت قندی قند قزوین و قند چهارمحال روی تابلو رفت که با رقابت مواجه شد. به این ترتیب در حالی تکلیف این دو بلوک مدیریتی به روزهای بعد موکول شده که قیمت هر سهم بلوک قند قزوین از 2314 ریال به 2324 ریال و بلوک قند چهار محال هم از 2500 ریال به 2639 ریال افزایش یافته است.

در گروه بانکی در نشانه‌ای از پایان تحریم‌ها تفاهم‌نامه همکاری بیمه خطوط اعتباری کوتاه‌مدت بین شرکت بیمه ساچه ایتالیا و سه بانک ایرانی پارسیان، پاسارگاد و سامان امضا شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در دیدار هیات ایتالیایی با مقامات بانک مرکزی و نیز مسوولان بانک‌های کشورمان که با حضور غلامعلی کامیاب معاون ارزی، حمید تهرانفر معاون نظارتی، چند تن از مسوولان این بانک، کارلو کالندو قائم‌مقام وزیر توسعه اقتصادی، مائورو کانسیاتوری سفیر ایتالیا در ایران، گایدا روزا رئیس کمیته امور بین‌الملل انجمن بانکی ایتالیا و جیووانی کاستالانتا رئیس بیمه ساچه و شماری چند از مقامات بانک‌های ایتالیایی برگزار شد، گسترش روابط اقتصادی و بانکی تهران و رم مورد تاکید قرار گرفت. در گروه بانکی روز سه‌شنبه نماد بانک پارسیان پس از تقسیم سود 60ریالی و افزایش سرمایه از 1584 میلیارد تومان به 2هزار و 376میلیارد تومان بازگشایی شد که با کاهش 3درصدی قیمت مواجه شد. در این گروه بانک خاورمیانه نیز برای برگزاری مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.

در گروه دارویی، شرکت داروسازی زهراوی به منظور اصلاح ساختار مالی، اقدام به افزایش سرمایه 275 درصدی از محل سود انباشته کرده است. بر همین اساس سرمایه «دزهراوی» از مبلغ 80 میلیارد ریال به مبلغ 300 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. در گروه واسطه‌گری مالی نیز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران به منظوراصلاح ساختار مالی، اقدام به افزایش سرمایه 8 درصدی از محل سود انباشته کرده است. بر همین اساس سرمایه «وتوصا» از مبلغ 1700 میلیارد ریال به مبلغ 1832 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. در گروه خودرویی شرکت زامیاد آمار تولید و فروش 8 ماهه خود را اعلام کرد که نشان از فروش بخش عمده تولیدات شرکت بود. هر چند بعید به نظر می‌رسد شرکت بتواند بر زیان سال جاری خود غلبه کند. شرکت زامیاد آمار تولید و فروش 8 ماه گذشته را با تولید 14هزار و 207 دستگاه انواع وانت و فروش 13 هزار و 311 دستگاه اعلام کرده است. در گروه خودرویی بازگشایی نماد قطعات اتومبیل ایران پس از افزایش سرمایه به رشد 5درصدی این نماد منجر شد.

در این گروه امروز نماد محورسازان ایران خودرو برای افزایش سرمایه متوقف می‌شود. در گروه خودرویی همچنین خبرگزاری فارس از بروز مشکل در روند تولید خودرو ساندرو در پارس خودرو خبر داده است با این وجود طبق آمار وزارت صنعت از ابتدای سال تاکنون تنها 270دستگاه ساندرو با موتور 1600 سی‌سی در شرکت پارس خودرو تولید شده و به این ترتیب نمی‌توان گفت که این محصول به تولید انبوه رسیده است. گفته می‌شود دلیل پایین بودن تولید ساندرو، مشکل تامین مالی سایپا برای واردات قطعات این محصول است و در عین حال بحث‌هایی مبنی بر بالا بودن قیمت تمام شده این خودرو نسبت به قیمت‌های اعلام شده برای فروش آن مطرح است. در مجموع بازار روز سه‌‌شنبه بازاری منفی و ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 70میلیارد تومان و در فرابورس به 86میلیارد تومان بالغ شد. ارزش معاملات نیز در کل هفته 375میلیارد تومان بود و 34هزار و 264خریدار هفته گذشته در بورس حضور یافتند.