گروه بورس- مهرنوش سلوکی:‌روند منفی حرکت نماگر شاخص روز گذشته نیز ادامه داشت و شاخص کل بازار سهام با افت 94واحدی به سطح 62هزار و 216 واحد رسید تا فاصله خود را تا رسیدن به یک پله نزولی‌تر کمتر کند. عملکرد بازار در روز گذشته به گونه‌ای بود که دیگر شاخص‌های بازار هم قرمزپوش به کار خود پایان دادند. در این میان گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر رفتار بازار به سمت مثبت در روزهای آینده؛ با توجه به نشست امروز شورای حکام سازمان‌بین‌المللی انرژی اتمی و تصویب قطعنامه 1+5 بسیار است. پیش‌بینی‌ها این است که این قطعنامه با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام تصویب شود و موضوع مسائل گذشته و حال و یا به اصطلاح «پی.ام.دی» برای همیشه مختومه شود و راه را برای اجرای برجام باز کند و این درحالیست که افت قیمت نفت در بازارهای جهانی مانعی در برابر این فضای مثبت است. با این وجود روز گذشته حجم و ارزش معاملات با روند مثبتی مواجه شد به‌طوری‌که حجم با 33 درصد رشد به بیش از 331میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با رشد بیش از 16 درصدی به حدود 606 میلیارد ریال رسید.

روند نزولی در صنایع بورسی
روز گذشته صنایع بورسی همگام با بازار با کارنامه‌ای ضعیف به کار خود پایان دادند، به‌طوری‌که از میان ۳۷ صنعت بورسی تنها ۸ صنعت مثبت و ۲۷ صنعت دیگر با روند منفی همراه شدند. در ادامه این روند، سه صنعت ابزار پزشکی، قند و شکر و خودرو در صدر‌جدول صنایع بورسی قرار گرفته‌‌اند و صنایع استخراج سایر معادن، استخراج نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی در قعر این جدول بودند. به‌طور کلی شرایط این روزهای صنایع بورسی حاکی از این است که کاهش شدید قیمت نفت در روزهای گذشته رفتار بسیاری از صنایع را به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم تحت‌تاثیر قرار داده و پیش‌بینی می‌شود در گزارش‌های سه ماه سوم سال بخش مهمی از شرکت‌ها تاثیر داشته باشد.

نوسان‌گیری‌های پیاپی برای قندی‌ها
روز گذشته ابزار پزشکی با حدود ۵ درصد رشد روزانه جایگاه پربازده‌ترین صنعت بورسی را ازآن خود کرد. ابزار پزشکی که در هفت روز اخیر با رشد بیش از ۱۲ درصد همراه بوده است، در یک سال اخیر آمار قابل‌قبولی را به ثبت رسانده است. در این بین صنعت قند و شکر که به سنت بسیاری از روزهای منفی بازار با نوسان‌گیری مثبت می‌شود؛ در حالی در رده دوم قرار گرفت که در عملکرد هفتگی نزول ۴/ ۱ درصدی را به ثبت رسانده است. در این گروه جایگاه بیشترین حجم معاملات را «قثابت» با جابه‌جایی ۲میلیون و ۶۰۰هزار سهم به همراه داشت. قند ثابت خراسان که دست به دست شدن تمام سهم را در میان بازیگران حقیقی داشت در سابقه معاملاتی ۱۰ روز اخیر خود با روندی متعادل ۵ روز مثبت و ۵ روز منفی را داشته است. در این گروه بیشترین رشد قیمتی را «قشهد» با ۷۶/ ۳ درصد و بیشترین افت قیمتی را «قشرین» با ۲/ ۲ درصد به ثبت رسانده است. به‌طور کلی روز گذشته از میان ۱۲ نماد فعال این گروه تنها دو گروه با روند منفی مواجه شدند.

اوراق جدید در جاده خودروسازان
سومین گروه مثبت صنایع بورسی روز گذشته خودرو و ساخت قطعات با ۰۷/ ۰ درصد رشد بود. صنعت خودرو که از ابتدای سال نزول بیش از ۲۷ درصد را در کارنامه خود دارد در ماه‌های اخیر فرازو‌نشیب‌های بسیاری را در بحث عرضه و تقاضا در پی داشته است. با این وجود در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر صدور اوراق مشارکت خودرو در بورس کالا شنیده شد که به گفته بسیاری از کارشناسان می‌تواند به ایستگاه جدیدی برای تامین مالی خودرو‌سازان تبدیل شود. اوراق گواهی سرمایه‌گذاری خودرو ابزار تامین مالی جدید برای صنعت خودرو است که بر مبنای عقد پایه مشارکت این امکان را به شرکت خودرو‌ساز می‌دهد تا علاوه بر تامین مالی پروژه‌های ساخت خودرو امکان فروش خودرو را در سر رسید اوراق داشته باشند.

با این حال روز گذشته پارس خودرو جایگاه بیشترین حجم معاملات(در حدود 15 میلیون سهم) و بیشترین رشد قیمتی را در میان دیگر نمادهای این صنعت به‌دست آورد. تغییر مالکیت سهام این گروه در روز دوشنبه گواه از فعالیت قابل‌توجه بازیگران حقیقی داشت به گونه‌ای که بیش از 99درصد از سهم فروش و 93 درصد از سهم خرید توسط این بازیگران به ثبت رسید. همچنین جایگاه بیشترین افت قیمتی را «ختور» با 23/ 1 درصد افت به ثبت رساند تا در مجموع از میان 30 نماد فعال در این صنعت 12صنعت مثبت و 13 صنعت منفی به کار خود پایان دهند.

قرمزپوشی پایین دست نفت
استخراج سایر معادن روز گذشته در حالی با افت قابل توجه ۱۷/ ۶ درصدی همراه شد که در بازبینی عملکرد خود از ابتدای سال رشد ۴۳درصدی را در کارنامه خود دارد. این صنعت که تنها با یک نماد (کماسه) در بازار فعال است، افت روز گذشته خود را تحت‌تاثیر تنها نماد خود داشته است. اما سومین صنعت منفی روز گذشته صنعت فرآورده‌های نفتی با افت ۸۲/ ۱ درصد بود. این صنعت که تاثیر‌پذیری بسیاری از نوسان‌های قیمت جهانی نفت دارد این روزها با توجه به افت قابل‌توجه قیمت جهانی نفت با روند نزولی همراه شده به‌طوری‌که در عملکرد هفتگی نیز افت ۴/ ۵ درصدی داشته است.

کاهش شدید قیمت نفت در روزهای اخیر و رسیدن قیمت آن به بشکه‌ای ۳۵دلار این نگرانی‌ها را به‌وجود آورده که صنایع نفتی و وابسته به نفت را با مشکلات جدی مواجه سازد. در همین زمینه روز گذشته «شبندر» جایگاه بیشترین حجم معاملات را در این گروه با جابه‌جایی بیش از ۵ میلیون سهم به‌دست آورد. پالایش نفت بندرعباس روز گذشته شاهد حضور پررنگ بازیگران حقیقی در بحث تغییر مالکیت‌ها بود، این نماد در سابقه معاملاتی ۱۰روز اخیر تنها یک روز مثبت داشته است. برهمین اساس روز گذشته در این صنعت تنها یک نماد با رشد قیمتی (ونفت) مواجه شد و دیگر نماد‌ها با روندی منفی به کار خود پایان دادند.

سبزپوشی در فرابورس
فرابورس روز گذشته با صعود ۵/ ۲واحدی (۳۷/ ۰ درصد) همراه و به رقم ۶۸۱هزارو ۴۰ رسید. در همین زمینه از میان هفت نماد اثر‌گذار بر شاخص این بازار «میدکو»، «ذوب»، «پترول» و «هرمز» بیشترین اثر مثبت و در مقابل نماد‌های «شتران»، «زاگرس» و «شاوان» منفی‌کننده‌های شاخص آیفکس بودند. حجم و ارزش معاملات این بازار در روز گذشته حاکی از رشد این دو مولفه بود به گونه‌ای که حجم معاملات ۵/ ۷ درصد و ارزش معاملات ۱۸۱ درصد رشد را به ثبت رساند. در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اوراق اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۱» به قیمت پایانی ۹۴۵۰۲۸ریال رسیده است که سود آن ۸/ ۲۵درصد است.