گروه بورس- هاشم آردم: معاملات بورس تهران در آخرین روز کاری هفته جاری، یادآور یک تجربه تکراری در دو سال گذشته بود. برخی فعالان بازار سهام امیدوار بودند با بسته‌شدن پرونده PMD این‌بار سرمایه‌گذاران به سمت بازار سهام متمایل شده و در بازار ماندگار شوند. اما درست مانند دفعات گذشته و با رسیدن به بزنگاه‌های مهم هسته‌ای، بازار صبر را بر خرید ترجیح داد. رفتار فعالان بازار سهام در بازه‌های زمانی پس از ضرب‌الاجل‌های هسته‌ای نشان می‌دهد عمق رکود در بازار سهام بیش از چیزی است که تصور می‌شود.


بزرگان بازار باز‌هم نشان دادند که یا توانی برای حمایت از سهم‌های موجود در بازار ندارند یا به هر دلیل دیگری ورود معنادار به بازار را ارزنده نمی‌دانند. همین موضوع سبب شد شاخص کل در معاملات روز گذشته، 86 واحد افت کرده و به کف کانال 62 هزار واحدی نزدیک‌تر شود و دقیقا یک روز پس از بسته شدن پرونده PMD که به معنای نبود دلیلی برای ادامه تحریم هاست، تنها 11 گروه صنعتی از 37 صنعت حاضر در بازار رشد قیمتی را تجربه کردند. بر این اساس روز گذشته، گروه‌های قند و شکر، چاپ و تکثیر و گروه سایر معادن با بیشترین رشد شاخص مواجه شدند و به ترتیب سهامداران خود را با 44/ 1، 86/ 0 و 46/ 0 درصد رشد قیمتی خوشحال کردند. در طرف دیگر، گروه‌های زراعت، خدمات فنی و مهندسی و سایر واسطه‌گری‌های مالی (لیزینگی‌ها) بیشترین افت را تجربه کردند و سهامداران خود را به ترتیب با 25/ 3، 93/ 0 و 77/ 0 درصد زیان مواجه کردند. در گروه زراعت با تک سهم زمگسا، در هفته‌های گذشته با رشدهای قیمتی نجومی مواجه بودیم که دلیل عمده آن احتمال افزایش سرمایه تقریبا 1500 درصدی این شرکت در آینده نزدیک است. گذشته از زیر سوال بودن ارزندگی این افزایش سرمایه، بازار نشان داد که همچنان با شفافیت سر ناسازگاری دارد. در زمانی که هیچ خبر رسمی برای افزایش سرمایه این شرکت وجود نداشت، قیمت سهام این شرکت با رشدهای قابل‌توجه روبه‌رو‌ بود، اما درست پس از قرار‌گرفتن نامه پیشنهاد افزایش سرمایه این شرکت روی سامانه کدال، ریزش قیمتی در این نماد آغاز شد.


این روند نشان می‌دهد که بازار همچنان علاقه خاصی به پیشخور کردن خبر دارد و با رسیدن اطلاعیه شفاف‌سازی فروشندگان سهم افزایش می‌یابند. اتفاق جالب توجه دیگری که در روز گذشته رخ داد، از سرگیری رشد قیمت در گروه قند و شکر بود. در سال‌های گذشته، این گروه به گروه بتا منفی معروف بود. به‌رغم آنکه در سال گذشته ضریب بتای این صنعت نشان از آن داشت که تحرکات قیمتی در این گروه با تحرکات شاخص کل همسو شده است، اما به نظر می‌رسد همچنان فعالان بازار، سهم‌های حاضر در این گروه را به‌عنوان گزینه‌هایی با ضریب بتای منفی در‌نظر می‌گیرند. رشد قیمتی این گروه درست در زمانی که گروه‌های مهم بازار در سراشیبی نزول قرار دارند نشانه دیگری از ناامیدی فعالان بازار نسبت به روند کلی بازار است. نکته دیگری که در این‌باره مطرح است ارزش معاملات قابل‌توجهی است که در این گروه رقم می‌خورد. چند ماهی هست که این گروه نسبتا کوچک از لحاظ ارزش روزانه معاملات در کنار گروه‌های بزرگ بازار قرار می‌گیرند. روز گذشته نیز که گروه‌های بانکی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در صدر فهرست ارزش معاملات روزانه گروه‌ها قرار گرفتند، گروه قند و شکر نیز در رتبه هفتم این جدول قرار گرفت. ارزش معاملات گروه‌های بانکی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در روز گذشته به ترتیب به اندازه ۵/ ۱۸، ۹ و ۷/ ۸ میلیارد تومان رقم خورد و ارزش معاملات گروه قند و شکر نیز تقریبا به اندازه ۴ میلیارد تومان بود.


بانکی‌ها، کم‌رمق اما در مرکز توجه

همانطور که اشاره شد طبق عادت چند ماه گذشته، گروه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در روز گذشته در صدر فهرست ارزش معاملات روزانه قرار گرفت. طی معاملات دیروز، در این گروه تقریبا 135 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5/ 18 میلیارد تومان دست به دست شد و شاخص این صنعت با 24/ 0 درصد رشد مواجه شد. به این ترتیب زیان متوسط سهم‌های بانکی از ابتدای سال 94، به 91/ 3 درصد رسید و همچنین زیان این گروه از 25 آذر سال گذشته به 07/ 3 درصد رسید. این گروه که به‌عنوان یک ضلع از اضلاع مثلث هسته‌ای (بانکی‌ها، خودرویی‌ها و حمل و نقل دریایی) معروف شده است، به‌عنوان گروهی که به‌زعم بازار در دو سال گذشته بیشترین پتانسیل برای رشد پس از حل و فصل مناقشه هسته‌ای را داشته است، در روز گذشته حال و روز مناسبی را از خود به نمایش نگذاشت. در اغلب نمادهای این گروه حقوقی‌ها در مقام خریدار ظاهر شدند و خالص خرید حقوقی‌های حاضر در این صنعت مثبت بود. از میان نمادهای حاضر در این گروه، بیشترین ارزش معاملات به نمادهای وبملت، وپست و وبصادر تعلق گرفت. قرار گرفتن وبملت و وبصادر در صدر ارزش معاملات گروه بانکی طبیعی به نظر می‌رسید اما ارزش معاملات سهام پست بانک در روز گذشته بسیار بیش از معمول بود. این نماد که در دو روز گذشته صف خرید را تجربه کرده است، دیروز شاهد رقابت عجیب و قابل‌توجهی در معاملات خود بود. بر این اساس در روز گذشته، تعداد بیش از 35 میلیون سهم در این نماد مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که میانگین حجم معاملات روزانه در این نماد 8/ 1 میلیون سهم است. ضمنا این نماد در حالی صف‌های خرید میلیونی را تجربه می‌کند که خبر مثبتی درباره این سهم در مراجع رسمی و قانونی مشاهده نمی‌شود. بعضا گفته می‌شود که این صف خرید ناشی از کاهش دو یا سه درصدی نرخ ذخیره قانونی این بانک نزد بانک مرکزی است.


گفته می‌شود که دلیل استقبال فعالان بازار از این سهم، واکنشی است به رسیدن قیمت آن به ارزش اسمی. اما این دلایل چندان منطقی به نظر نمی‌رسند. از طرفی آزاد شدن ذخیره قانونی این بانک نمی‌تواند سود ۲ ریالی به ازای هر سهم این بانک را با جهش معناداری مواجه کند تا صف خرید این سهم در ۱۱۶۷ ریال توجیه‌پذیر باشد. از طرف دیگر تجربه بانک‌های تجارت و صادرات اثبات کرده است که ریزش به زیر قیمت اسمی غیرممکن نیست. نکته دیگری که درباره معاملات این سهم در روز گذشته وجود دارد، مشارکت حقوقی‌ها در خرید سهام این بانک است. این نکته و همچنین ارزش معاملات قابل توجه در این بانک نشان می‌دهد که نمی‌توان این رشد قیمتی را سفته‌بازانه دانست و اگر چنین است، مداخله نهاد ناظر ضروری به نظر می‌رسد. چنانچه رشد قیمت در این نماد تنها با انگیزه‌های سفته بازانه و دستکاری قیمتی رخ داده است، ابطال معاملات گزینه مناسبی است، اما اگر حقیقتا خبری در این بانک وجود دارد، لازم است که نهاد ناظر مسوولان این بانک را مکلف به ارائه شفاف‌سازی کند.


سرمایه‌گذاری‌ها در نوسان

همچنین طی معاملات روز گذشته، در گروه سرمایه‌گذاری‌ها 82/ 7 میلیون سهم و حق تقدم مورد معامله قرار گرفت و این صنعت با افت 09/ 0 درصدی شاخص خود مواجه شد. بیشترین ارزش معاملات در این صنعت به نماد «وبیمه» اختصاص داشت و این نماد با رشد 1/ 1 درصدی مواجه شد. این نماد در هفته گذشته برای چند روز صف فروش را تجربه کرد و از قیمت 168 تومان به قیمت 143 تومان رسید و حال با احتساب معاملات دیروز، دو روز پیاپی صعود را تجربه می‌کند. همچنین روز گذشته معاملات نمادهای گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز طبق معمول کم رمق و با ارزش پایین معاملات پیگیری شد. در این گروه بیشترین رشد قیمت به سرمایه‌گذاری امید اختصاص داشت و بیشترین ارزش معاملات نیز برای داد و ستد سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر رقم خورد. شاخص این گروه نیز در جا زد و با رشد اندک 06/ 0 درصدی نسبت به روز قبل بسته شد.


در گروه بیمه‌‌ای ۶ میلیون سهم به ارزش ۱/ ۱ میلیارد تومان دست به دست شد و شاخص این گروه نیز افت ۰۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد. بیشترین ارزش معاملات در این گروه برای سهام بیمه پارسیان رقم خورد و نمادهای ملت و ما بیشترین رشد قیمت و همچنین نمادهای دانا و آسیا نیز بیشترین افت قیمت را ثبت کردند. در این گروه خبرهای مثبتی به گوش می‌رسد و ظاهرا دولت قصد دارد با اتخاذ سیاست‌های حمایتی این صنعت را از زیاندهی خارج کند. ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در نشستی با مدیران عامل شرکت‌های بیمه در سندیکای بیمه گران ایران از اعلام آمادگی مجلس برای حل مشکلات صنعت بیمه کشور خبر داد. وی درباره عوارض وضع شده بر صنعت بیمه کشور گفته است: به فعالان صنعت بیمه اطمینان می‌دهم که همانند سیستم بانکی کشور، صنعت بیمه را نیز از عوارض معاف خواهیم کرد. این خبر اگرچه در روز گذشته منتشر شد، اما ظاهرا فعالان بازار قصد ندارند فعلا امکان بهبود صنعت بیمه را در محاسبات خود لحاظ کنند، چرا که هیچ گونه تحرکی در این صنعت در روز گذشته مشاهده نشد.

قرمزپوشی 70 درصد صنایع بورسی

قرمزپوشی 70 درصد صنایع بورسی