گروه بورس - زهرا رحیمی: روند فرسایشی نزولی فرابورس ایران همگام با بورس تهران، دیروز در حالی ادامه یافت که نشست شورای حکام در روز سه‌شنبه به لغو 12 قطعنامه شورای امنیت ملی علیه ایران رای داد تا اجرای رفع تحریم‌ها به مرحله پایانی خود نزدیک شود. به نظر می‌رسد افت قیمت نفت تا محدوده 32 دلاری در شرایط فعلی و با وجود نزدیک شدن به رفع تحریم‌ها سکان هدایت بورس و فرابورس را در دست گرفته است؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران نیز به دلیل تجربه‌های منفی پس از هر بار موفقیت در مراحل مختلف مذاکرات هسته‌ای، نسبت به روند آتی بازارها با نوعی ترس مواجهند. این عوامل در کنار هم موجب شده است سرمایه‌گذاران از رفتار‌های هیجانی پرهیز کنند و رفتار احتیاطی در معاملات را در پیش بگیرند. با این حال به نظر می‌رسد آغاز رفع تحریم‌ها در روز‌های آینده بتواند نویدگر تغییر شرایط بازار باشد.

قرمزپوشی آیفکس

در جریان معاملات فرابورس روز گذشته، بیش از 93 میلیون و 753 هزار سهم به ارزش 373 میلیارد و 177 میلیون ریال در 13هزار و 263 نوبت معامله شد که در نهایت موجب افت 1/ 4 واحدی معادل 59/ 0 درصد آیفکس شد تا رقم 4/ 685 واحدی در کارنامه نماگر این بازار ثبت شود. به این ترتیب، بازدهی شاخص از ابتدای سال تا کنون به 56/ 2 درصد کاهش یافت. معاملات منفی در دو نماد «مارون» و «ذوب» شاخص این بازار را در مسیر نزولی حرکت داد. بررسی معاملات «مارون» از مشارکت حدود 99 درصدی حقوقی‌ها در خرید و مشارکت 100 درصدی حقیقی‌ها در فروش حکایت دارد. این جابه‌جا‌یی‌ها در نهایت افت 28/ 1 درصدی قیمت این سهم را رقم زد. بررسی معاملات روز گذشته نماد «ذوب» به‌عنوان دومین نماد با بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس حاکی از دست به دست شدن بیش از 90 درصد سهام این شرکت بین معامله‌گران حقیقی است. نتیجه این تحرکات افت 19/ 2 درصدی قیمت این سهم بود. در بازار دیروز بیشترین افزایش قیمت در فرابورس ایران به ترتیب به نام دو نماد «بساما» و «قچار» ثبت شد. 100 درصد از خرید و فروش این دو سهم توسط معامله‌گران حقیقی صورت گرفت. «بساما» با رشد 98/ 4 درصدی در حالی بیشترین افزایش قیمت بازار دیروز را تجربه کرد که دیگر نمادهای هم‌گروه آن (در فرابورس) به اتفاق در مسیر ریزش قیمتی حرکت کردند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از روند قیمتی «قچار» که روز گذشته رشد 97/ 4 درصدی را تجربه کرد، نشان می‌دهد که قیمت این سهم از تاریخ دهم ماه جاری تاکنون از 2227 ریال به 3146 ریال رسیده است (بازدهی حدود 40 درصدی). دیگر نماد حاضر در گروه قندو شکر در فرابورس ایران یعنی «قشیر» نیز روز گذشته با رشد 32/ 4 درصدی مواجه شد. بررسی روند قیمتی این سهم در تاریخ مزبور بازدهی حدود 20 درصدی را نشان می‌دهد (قیمت «قشیر» از 10 آذر ماه از رقم 2278 ریال به 2757 ریال در روز گذشته رسیده است). در سمت دیگر، نمادهای «ثرود»، «فولاد» و «ارفع» قرار داشتند که با ثبت نوسانات منفی خود به ترتیب زیان‌ده‌ترین سهم‌های روز گذشته فرابورس بودند. بررسی معاملات این سه سهم در بیش از یک ماه اخیر، روند فرسایشی و افت و خیز‌های قیمتی متعددی را نشان می‌دهد.دیروز، همچنین داد‌و‌ستد 6 میلیون و 710 هزار سهمی بانک دی به ارزش 10 میلیارد و 651 میلیون ریالی این سهم را در صدر نمادها با بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار داد. نماد مزبور، دیروز افت 43/ 1 درصدی را تجربه کرد. این امر در شرایطی محقق شد که عمده نمادهای زیرمجموعه گروه بانکی فرابورس ایران نیز (به جز نماد معاملاتی بانک سرمایه) به اتفاق قرمزپوش شدند. نماد شرکت‌های پالایش نفت لاوان، پالایش نفت تهران نیز به‌عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند.


رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

شرکت بهمن لیزینگ با نماد «ولبهمن» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد، در ساعات پایانی معاملات دیروز آماده معامله شد. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان (وثخوز) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در پایان معاملات دیروز متوقف شد. بر‌اساس گزارش روابط عمومی فرابورس ایران دیروز صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان با معامله ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد. داد‌و‌ستد ۵۹ هزار و ۶۲۰ ورقه اسناد خزانه اسلامی با نماد اخزا ۱ به ارزش ۵۶ میلیارد و ۴۶۴ میلیون ریال نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد. در پایان معاملات قیمت این سهم با ۱۱/ ۰ درصد رشد به ۹۴۷ هزار و ۶۸ ریال رسید تا به این ترتیب سود موثر این اوراق به ۳/ ۲۵ درصد برسد. در معاملات اخزا۱ حقوقی‌ها در خرید و فروش مشارکت بیشتری نسبت به معامله‌گران حقیقی داشتند به‌طوری که بیش از ۹۶ درصد از خرید و حدود ۹۰ درصد از فروش این سهم توسط حقوقی‌ها صورت گرفت.


سبزپوشی یکدست تسه‌ها

در جریان معاملات روز گذشته فرابورس ایران، اوراق تسهیلات مسکن در سررسیدهای مختلف به اتفاق سبزپوش شدند. بر این اساس دیروز میانگین قیمت این اوراق با رشد حدود 2 درصدی به حدود 75 هزارتومان رسید که بیشترین قیمت از 21 تیر ماه سال جاری به شمار می‌رود. مشخص شدن جزئیات افزایش وام مسکن با سقف 60 میلیون تومانی روز چهارشنبه هفته گذشته باعث تقویت تقاضای «تسه»ها و رشد قیمتی این اوراق شد. البته این رشد با شیب ملایمی صورت گرفته است که دلایل آن را را باید در دو عامل جست‌وجو کرد. اول اینکه افزایش نرخ سود اسمی به 5/ 18 درصد، باعث افزایش نرخ سود واقعی این اوراق تا 7/ 22 درصد شده که با در نظر گرفتن سررسید 12 ساله وام و چشم‌انداز کاهش نرخ تورم در سال‌های آینده، صرفه اقتصادی این وام تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. از سوی دیگر نیز برخی کارشناسان معتقدند با توجه به قیمت‌های کنونی مسکن، مبلغ وام مزبور نمی‌تواند قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد به همین دلیل نیز انتظار افزایش چشمگیر در قیمت این اوراق دور از انتظار است.