گروه بورس: معاملات بورس تهران در هفته گذشته، در آخرین بیم و امیدهای مناقشات هسته‌ای سپری شد. تجربه ماه‌های گذشته و دیگر بزنگاه‌های هسته‌ای فعالان بازار را محتاط‌تر کرده بود. همین موضوع سبب شد که شاخص کل در هفته گذشته روند آرامی را در جهت مثبت تجربه کند اما معامله‌گران در میانه هفته نشان دادند که برای فروش دست به ماشه هستند. به محض آنکه فضای بازار تا حدودی تغییر جهت داد، عرضه‌های نسبتا سنگین نیز آغاز شد. به این ترتیب روز ابتدای هفته نسبتا آرام گذشت و در میانه هفته در یک عقبگرد نسبتا بزرگ، دماسنج بازار تقریبا ۲۰۰ واحد عقب نشست. اما این همه ماجرا نبود، پس از خروج بخش بزرگی از نوسان‌گیران کوتاه‌مدت و با نزدیک شدن به آخرین فرصت‌های خرید پیش از لغو تحریم‌ها، در آخرین روزهای هفته شاخص کل به ترتیب با پرش‌های بیش از ۳۰۰، ۵۰ و ۶۶۰ واحدی مواجه شد تا مجموعا هفته را با ۸۸۴ واحد رشد (معادل ۴/ ۱ درصد) به پایان برده باشد.

نکته مهم دیگری که طی هفته گذشته در معاملات بورس خودنمایی می‌کرد، رشد نسبی ارزش معاملات بود. افزایش رشد معاملات و همچنین افت و خیز قیمت‌ها در یک هفته از مهم‌ترین‌ تفاوت‌های رشد اخیر با دیگر رشدهای پیش از بزنگاه‌های هسته‌ای بود. در ادوار گذشته، زمانی که معاملات بورس با تاثیر از اخبار مذاکرات رونق می‌گرفت، یک روند مثبت پیوسته برای چند روز متوالی در بازار شکل می‌گرفت و پس از فروکش کردن هیجان‌های مثبت، شاخص به یک‌باره و برای چند روز سرخ‌پوش می‌شد، این‌بار اما صعود و نزول ناپیوسته قیمت‌ها در بازار سهام، می‌تواند نوید از آن داشته باشد که بخشی از نقدینگی به بازار آمده تا بماند. ارزش معاملات و تعداد دفعات معاملات و دست‌به‌دست شدن سهام در چند روز اخیر نسبتا افزایش یافت و همین موضوع می‌تواند نشان از خروج نوسان‌گیران باشد. حالا دیگر بازار به‌طور جدی و واقعی لغو تحریم‌ها را لمس خواهد کرد و احتمالا دیگر خبری از ریزش شدید قیمت‌ها نخواهد بود.

هفته گذشته، طبق معمول سهم‌های گروه‌های بانکی، خودرویی و حمل و نقل بیش از سایر سهم‌ها مورد توجه قرار گرفتند و بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های خودرویی، بانکی و محصولات شیمیایی اختصاص یافت. از میان ۳۷ صنعت بازار ۲۳ صنعت با رشد قیمت‌ها و ۱۳ صنعت با افت قیمت سهم‌های خود روبه‌رو‌ شدند. بیشترین رشد قیمت‌ها نیز در گروه‌های خودرویی، محصولات کاغذی، ساخت محصولات فلزی و لیزینگ‌ها رخ داد و این گروه‌ها به ترتیب و به‌طور متوسط با رشد ۶/ ۱۰، ۴۵/ ۹، ۱۶/ ۹ و ۹۴/ ۷ درصدی شاخص‌های خود مواجه شدند. در طرف دیگر گروه‌های ساخت دستگاه‌‌های ارتباطی، قند و شکر و دباغی و پرداخت چرم بیشترین افت قیمت‌ها را تجربه کرده و شاخص هریک به ترتیب ۱۰، ۵۷/ ۴ و ۳۵/ ۴ درصد افت کرد.گروه‌های بانکی، خودرویی، حمل‌ونقل‌ و خدمات فنی و مهندسی طی هفته گذشته بیشترین تاثیر مثبت را برای شاخص کل به ارمغان آوردند و هریک به ترتیب شاخص را ۵۴/ ۳، ۲۰۳، ۱۵۵ و ۱۲۲ واحد ارتقا دادند. در طرف دیگر نیز گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی به‌عنوان مهم‌ترین سد ارتفاع‌گیری شاخص لقب گرفتند و هریک به ترتیب آن را ۱۲۳، ۵۲ و ۴۰ واحد تنزل دادند.