گروه بورس - زهرا رحیمی: نزدیک شدن به تاریخ اجرایی شدن برجام در هفته گذشته با ایجاد خوش‌بینی در معامله‌گران حقیقی در نهایت تغییر محسوسی در فضای معاملات بورس تهران ایجاد کرد به‌طوری که شاخص کل بورس تهران با رشد 4/ 1 درصدی در مجموع هفته توانست از سطح مهم 63 هزار واحدی نیز عبور کند. در معاملات بازار سهام در هفته منتهی به 23 دی ماه جاری حدود 5 میلیارد و 751 میلیون سهم به ارزش بیش از 11 هزار و 98 میلیارد ریال در بورس تهران معامله شد که در مقایسه با معاملات هفته‌های اخیر بورس یک رکورد از منظر حجم و ارزش معاملات محسوب می‌شود. همزمان با نزدیک شدن به تاریخ اجرایی شدن رفع تحریم‌ها شاهد تغییر معادله معاملات بورس تهران به نفع معامله‌گران حقیقی بودیم به‌طوری که در هفته گذشته یک بار دیگر توجه سهامداران حقیقی به بورس تهران جلب شده و این معامله‌گران در سمت خرید سهم‌ها مشارکت چشمگیری داشته و در مجموع نیز توانسته‌اند مالکیت سهام را در پنج روز معاملاتی اخیر به نام خود تغییر دهند. بررسی‌ها هم چنین حاکی از خرید و فروش‌های قابل توجه حقوقی‌ها در معاملات هفته گذشته نسبت به هفته‌های پیش از آن است. به نظر می‌رسد سهامداران حقوقی در شرایط کنونی، در پی تغییر پرتفوی خود همزمان با از سر گرفتن رونق در بازار هستند.

بررسی آمار معاملات در هفته مزبور نشان می‌دهد در فاصله روزهای شنبه تا چهارشنبه، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی معامله‌گران حقیقی وارد بازار شده است. این موضوع یک بار دیگر بازگشت اطمینان سهامداران خرد به روند آتی بازار سهام را یادآوری می‌کند. طی هفته گذشته در بانک ملت به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار، مالکیت بیش از ۸۷ میلیون سهم به نفع معامله‌گران حقیقی تغییر یافت که حدود ۵۳ میلیون سهم از این میزان از سوی شرکت صبا تامین در سه روز پایانی هفته فروخته شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از معاملات دیگر نمادهای مهم گروه بانکی نیز حاکی از تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی است.این بررسی‌ها نشان می‌دهد مالکیت بیش از ۱۰۰ میلیون سهم از نماد بانک صادرات که رتبه سوم جدول پرمعامله‌ترین سهم هفته گذشته را نیز در اختیار داشت، به نفع معامله‌گران حقیقی رقم خورده است.

در نماد بانک تجارت نیز شاهد تغییر مالکیت بیش از ۵۸ میلیون سهم به نفع سهامداران حقیقی بودیم. از رقم مزبور، بیش از ۶ میلیون سهم در چهار روز پایانی هفته توسط شرکت کهن تجارت مه در بازار عرضه شد. در بانک انصار در هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت بیش از ۹ میلیون سهم به نفع معامله‌گران حقیقی بودیم. در این سهم روز چهارشنبه بیش از ۱۴ میلیون سهم از سوی شرکت شهریارمهستان فروخته شد. در دیگر نماد بانکی یعنی بانک حکمت خاورمیانه (فعال در بازار عادی فرابورس) نیز شاهد تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بودیم. در نماد مزبور در طول هفته حدود ۶ میلیون سهم به نفع معامله‌گران حقیقی تغییر یافت. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی حکمت‌ایر حدود ۸ میلیون از سهام خود را در فاصله بین روزهای شنبه تا چهارشنبه را در بازار عرضه کرد.

در گروه بهمن نیز چهارشنبه هفته گذشته ۱۸ میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در بازار عرضه شد. عرضه این سهامدار حقوقی منجر به تغییر مالکیت از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی در مجموع هفته شد. این تغییر مالکیت بالغ بر ۲۲ میلیون سهم بود. در شرکت ایران خودرو دیزل، دیگر نماد فعال در گروه خودرویی شاهد تغییر مالکیت حدود ۱۷ میلیون سهم به نفع سهامداران حقیقی بودیم. در این نماد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در فاصله روزهای یکشنبه تا چهار‌شنبه حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم از نماد «خاور» را در بازار عرضه کرد. تحرک معاملات در هفته گذشته در نماد داروسازی زهراوی، بر دوش معامله‌گران حقیقی بود. در این نماد تنها روز چهارشنبه حقوقی‌ها در معاملات مشارکت کردند که این مشارکت نیز توسط شرکت لابراتورهای رازک صورت گرفت. این شرکت حدود ۴‌میلیون سهم خود را در بازار عرضه کرد. در سمت خرید نیز دو شرکت داروپخش و سرمایه‌گذاری دارویی تامین قرار داشتند که هر کدام ۲ میلیون سهم از مقدار سهام عرضه شده لابراتوار رازک را خریداری کردند.

در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی در معاملات شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت حدود ۵‌میلیون و ۶۰۰ هزار سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی بودیم. بررسی معاملات «وغدیر» در هفته گذشته حاکی از این است که در چهار روز پایانی هفته، در مجموع حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم توسط شرکت بازنشستگی نیروهای مسلح خریداری شد. در نماد سرمایه‌گذاری مسکن شرق حدود ۴ میلیون سهم از سمت معامله‌گران حقوقی به حقیقی تغییر مالکیت پیدا کرد. در نماد «ثشرق» ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم توسط شرکت ترکویزپارتنرزلیمیتد و حدود ۲ میلیون سهم توسط گروه سرمایه‌گذاری مسکن در بازار عرضه شد. از این مقدار عرضه شده حدود یک میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری رهاوردآبادمسکن و بخش اعظم دیگر آن توسط معامله‌گران خرد خریداری شد. در دیگر نماد گروه انبوه‌سازی یعنی نماد سخت آژند در طول هفته حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری دلیران پارس در بازار فروخته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خرید معامله‌گران حقوقی هم چون شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ساختمان هزاره سوم و شرکت سرمایه‌گذاری در نهایت اما تغییر مالکیت را به نفع معامله‌گران حقوقی تغییر داد. در هفته گذشته در گروه حمل و نقل در نماد تاید واتر خاورمیانه در مجموع مالکیت حدود ۲ میلیون سهم به نفع معامله‌گران حقیقی تغییر کرد که قسمت عمده آن مربوط به فروش ۲ میلیون سهمی شرکت فرازانرژی دنا در روز چهار شنبه بود.