دنیای اقتصاد- سرمایه شرکت جدید سهامی بورس مبلغ 150میلیارد ریال است و تاکنون مبلغ 110میلیارد و 18میلیون ریال از سوی 124 موسسه مالی به حساب شرکت واریز شده است.

گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» از مشارکت ۱۲۴موسسه مالی برای حضور در شرکت بورس
آنها با 110میلیارد ریال سرمایه آمده‌اند
گروه بورس- مجید اسکندری: سرانجام وضعیت سرمایه گذاری حقوقی ها در شرکت بورس مشخص شد.

سرمایه شرکت سهامی بورس مبلغ ۱۵۰میلیارد ریال است و تاکنون مبلغ ۱۱۰میلیارد و ۱۸میلیون ریال به حساب شرکت واریز شده است. از مجموع این رقم به میزان یک‌میلیارد و ۵۵۰میلیون ریال مورد تایید واقع نشده است، بنابراین مجموع مبلغ واریز شده توسط نهاد‌های مالی و کارگزاری‌ها رقم ۱۰۸میلیارد و ۴۶۸میلیون ریال است که ۳/۷۲درصد از سرمایه شرکت را شامل می‌شود. سهم کارگزاران از سرمایه موجود ۲/۳۳درصد و سهم نهاد‌های مالی ۱/۳۹درصد است.
به نوشته خبرنگار ما، در دومین همایش موسسان شرکت بورس، محمودرضا خواجه‌نصیری، کارشناس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، حجم درخواست‌های ارائه شده از سوی 115نهاد مالی را تا تاریخ 21‌خرداد 85، تعداد 363‌میلیون و 231‌هزار سهم عنوان کرد و افزود: 82 درخواست نیز از سوی کارگزاری‌ها با حجم 108‌میلیون و 333‌هزار سهم ارائه شده است. بنابراین حجم درخواست‌های ارائه شده بسیار بیش‌تر از حجم قابل تخصیص است.
وی با اشاره به اولویت‌های ارزیابی و تخصیص سهام این شرکت گفت: مطابقت داشتن با قانون، مشارکت حداکثری نهادها و کارگزاری‌ها، برآورده کردن درخواست‌ها تا حد امکان، مشارکت متناسب با میزان اثرگذاری در بازار و مشارکت متخصصان بازار سرمایه در هیات موسسان شرکت بورس در اولویت‌های ارزیابی و تخصیص قرار خواهند گرفت.
خواجه‌نصیری سپس به تشکیل 59 گروه مختلف از میان 117 درخواست ارائه شده از سوی نهادهای مالی اشاره کرد و افزود: معیار تقسیم گروه‌ها، قابل ارزیابی و کم بودن خطاها، ساده و صریح بودن و پوشش تخصیص سهام درخواست‌ها بوده است.
وی ادامه داد: به کارگزاران مستقل تا سقف تعیین شده، سهام تخصیص داده می‌شود و تخصیص سهام به کارگزاران غیر‌مستقل نیز به تعیین سهام قابل تخصیص به گروه‌ها موکول شده است.
در ادامه این جلسه، حسین فهیمی، نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به روند شکل‌گیری شرکت بورس گفت: پس از تاسیس شورای بورس و نیز تشکیل سازمان بورس و اوراق بهادار، تاسیس شرکت بورس به عنوان مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی بازار سرمایه، یکی از موثرترین اقدامات محسوب می‌شود و به دلیل اهمیت تاسیس و راه‌اندازی این شرکت، همه امور مربوط به شکل‌گیری آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: ما همواره سعی کردیم تا در مباحث مربوط به چگونگی شکل‌گیری شرکت بورس همه دیدگاه‌ها را در نظر بگیریم و طوری عمل کنیم که شرکتی که راه‌اندازی می‌شود پاسخگوی نیاز‌های موجود باشد و این اطمینان را می‌دهم که سازمان بورس تلاش کرده که همه دیدگاه‌های کارشناسی را ارزیابی کرده و به دور از تعارض منافع، شرکتی تاسیس کند که در شان فعالان بورس باشد.
وی افزود: تاکنون موسسان وجوه مربوطه را براساس سهمیه تعیین شده واریز کرده و منتظر پذیره‌نویسی هستند. ما به محض تاسیس، فعالیت‌های اجرایی را به این شرکت تحویل خواهیم داد و شرکت نیز از بدو تاسیس شروع به فعالیت می‌کند.
ما امیدواریم این شرکت در موعد قانونی شکل گرفته و با قاطعیت فعالیت خود را دنبال کند.
در ادامه دبیر اجرایی هیات موسسان با اشاره به سهم کارگزاران و نهاد‌های مالی در شرکت بورس گفت: براساس قانون، هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند مالکیت بیش از 5/2درصد شرکت بورس را در اختیار داشته باشد.
براین اساس شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، شستا، توسعه ملی، امید و بانک پارسیان و شرکت‌های کارگزاری بانک کشاورزی و مفید مالک ۵/۲درصد سهام این شرکت هستند.
برپایه این گزارش، در پایان این جلسه برای باز شدن مجدد حساب شرکت بورس اوراق بهادار در جهت جمع‌آوری بیشتر وجوه از سوی 9درصد از نهادهای مالی که کمتر از حد مجاز خود وجوه لازم را واریز کرده‌اند و همچنین 8/6‌درصد از کارگزاری‌هایی که کمتر از حد‌مجاز خود وجوه واریز کرده‌اند، رای‌گیری شد که این پیشنهاد از سوی بیش از 100 عضو موسس رای نیاورد.