مهندس پیام خلیلی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد مهمترین چالش های سازندگان تجهیزات صنعت نفت را تشریح کرد که در ادامه می خوانید: - سازندگان تجهیزات صنعت نفت چه جایگاهی در صنعت احداث دارند؟

آمار و اطلاعات حاکی از آن است که ۶۰ درصد یک پروژه را تجهیزات آن تشکیل می دهد که اگر طراحی وپیمانکاری را کنار بگذاریم سهم ریالی و فنی تجهیزات می تواند برگ برنده باشد و تجهیزات سهم قابل توجهی از دانش فنی و تکنولوژی و دانش بنیان بودن یک سازمان را شامل می شود. تفاوت پیمانکاران داخلی و خارجی نیز تجهیزات جدید و به روزی است که خارجی ها به عنوان برگ برنده از آن استفاده می کنند. دلیل استقبال از تجهیزات خارجی هم همین امر است.

-شرایط فعلی اقتصادی ایران تا چه حد به توانمند کردن شرکت‌های داخلی در حرکت به سمت پیشرفت و دانش بنیان کردن کمک کرده است تا حتی پس از رفع این مشکلات به لحاظ فنی و کیفیت جایگزین تجهیزات خارجی شوند؟

این رشد و بالندگی را نمی توان مرتبط با شرایط اقتصادی کنونی دانست بلکه صنایع داخلی در مسیر رشد و پیشرفت، یادگیری، جذب دانش فنی و به روز رسانی خود قرار گرفته اند و شاهد پیشرفت آنها هستیم. در این شرایط قطعا تحریم ها محدود کننده است و اگر چنین شرایط پیچیده اقتصادی بر ما حاکم نبود سرعت رشد، بیشتر از وضع فعلی بود.

-در صنعت احداث شاهد جزیره ای شدن انجمن های فعال در این زمینه هستیم. به نظر شما انسجام این انجمن ها در قالب انجمنی مثل صنعت احداث با حفظ موجودیت هر انجمن چه کمکی می تواند بکند؟

این انسجام و ایجاد چنین تشکل هایی تحت عنوان کنفدراسیون‌ها می تواند به شفاف سازی در تعریف اهداف و برنامه ها کمک کند و سهم موازی این این تشکل ها را مشخص می کند، وقتی این سهم موازی مشخص باشد امکان هم جهت بودن در راستای اهداف کلان را فراهم می سازد. ما همه به دنبال بومی سازی دانش فنی هستیم. در قالب این تشکل ها می توانیم به این امر دست یابیم و زمینه نوعی وفاق و نزدیکی در همکاری مشترک را فراهم می سازیم.