چشم‌انداز ما صادرات است

دنیای‌اقتصاد- درباره فعالیت شرکت یاسمین چوب سازه توضیحاتی بفرمایید و بفرمایید این شرکت فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرده است؟ شرکت یاسمین چوب سازه، فعالیت خود را از سال ۸۲ با هدف تولید مبلمان خانگی مدرن آغاز کرد و در سال ۸۳ با رویکرد تخصصی به مبلمان اتاق خواب کودک و نوجوان، شروع به طراحی و تولید محصولات متنوعی برای گروه‌های سنی نوزاد تا ۵ سال، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۸ سال نمود. هم‌اکنون با تولید ۸ مدل مختلف برای گروه‌های سنی فوق سعی در افزایش سهم خود در بازار مبلمان اتاق خواب کودک و نوجوان دارد.

همچنین شرکت یاسمین در نمایشگاه HOFEX ۲۰۰۷ برای اولین بار مدل‌های خود را جهت اتاق خواب بزرگسال ارائه نموده است.

نیاز بازار داخلی برای محصولات تولیدی سرویس اتاق خواب چقدر است؟

نیاز بازار داخلی فقط برای اتاق خواب کودک بیش از ۱۵۰هزار (سِت) در سال می‌باشد، همچنین جمعیت کشور در مقطع سنی ۶ تا ۱۲ سال بیش از ۳میلیون نفر است و نیاز برای مبلمان اتاق خواب بزرگسال بیش از پانصد هزار ست در سال می‌باشد، می‌بینید که نیاز بازار داخلی برای مبلمان اتاق خواب در مقاطع سنی مختلف بسیار بالا است و شرکت یاسمین امیدوار است که با تلاش پرسنل خود سهم مناسبی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهد.

آیا تاکنون در زمینه صادرات فعالیت داشته‌اید و چقدر توان بالقوه صادراتی در مجموعه خود می‌بینید؟

با توجه به اینکه بازار داخلی هنوز اشباع نشده و هنوز نیاز به محصولات جدید، خاص و با کیفیت در آن دیده می‌شود هنوز بازاریابی حرفه‌ای در زمینه صادرات انجام نداده‌ایم، ولی با سیاست‌های اتحادیه صادرکنندگان مبلمان و تلاش‌هایی که دوستان در کمیته صادرات این اتحادیه کرده‌اند، امیدواریم بتوانیم محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر کنیم.

موانع موجود در مسیر فعالیت شرکت‌های تولیدکننده صنایع چوبی چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل ما در زمینه واردات مواد اولیه نبود یک رویه ثابت در تعرفه‌ها است. گمرک هر روز روش جدیدی برای محاسبه سود گمرکی تعیین می‌کند. مشکل بعدی تعرفه‌های بالا برای واردات مواد اولیه است که قیمت تمام شده محصولات ما را بالا می‌برد. بهانه برای تعرفه‌های بالا هم حمایت از تولید داخلی است. در صورتی که تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه هیچ تلاشی برای اصلاح ساختارهای تولید و فروش خود نمی‌کنند و فقط از این رانت به نفع خود استفاده می‌کنند.

بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان کمبود نقدینگی است که در همه جای دنیا با اعتبارات و تسهیلات بانکی صرفا برای تولیدکنندگان این مشکل را حل کرده‌اند، ولی در کشور ما برای دریافت تسهیلات و اعتبارات بانکی باید به دلالان وام مراجعه کرد. چون بانک‌های دولتی شرایط را آنقدر سخت کرده‌اند که گرفتن تسهیلات تقریبا محال است و بانک‌های خصوصی با بهره ۲۷درصد در سال راهی برای دریافت تسهیلات جهت تولیدکنندگان باقی نگذاشته‌اند.

در توسعه تجارت و بازاریابی محصولات برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تا چه اندازه موثر است؟

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای هر صنعتی بسیار لازم است و مطمئنا برای شرکت‌کنندگان مفید خواهد بود. ولی باید این موضوع را مد نظر قرار داد که نمایشگاه‌های تخصصی محل کسب تجربه نیست. محلی است برای ارائه دستاوردهای جدید و یافتن کانال‌های جدید برای بازاریابی و فروش محصولات چه بازاریابی داخلی چه خارجی. ما نیز در راهبرد بازاریابی خود، شرکت در نمایشگاه بین‌المللی مبلمان را در اولویت اول قرار داده‌ایم.

در پایان اگر توضیحاتی را لازم می‌دانید بفرمایید.

در پایان از شما و روزنامه‌ دنیای اقتصاد برای این مصاحبه تشکر می‌کنم و امیدوارم همه کسانی که در راه اصلاح اقتصاد کشور قدم بر می‌دارند روزهای بهتری را تجربه کنند.