*مدیریت: این گروه با وجود توافق با گروه صنعتی ایران خودرو برای اجرای طرح جامع 5 ساله تولید 2 میلیون مخازن CNG در سال از معطل ماندن سهیمه ارزی و ریالی گروه در بانک عامل و واردات بدون کیفیت این مخازن شدیدا گلایه دارد

اولین و تنها تولیدکننده پرس های هیدرولیک با توان بالای ۱۰۰۰ تن در ایران و خاورمیانه و بزرگترین واحد تولیدکننده مخازن CNG‌ کشور به‌دلیل کاهش تولید خودرو در کشور و تمایل خودروسازها به واردات این مخازن با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.
عابدی، مدیرعامل گروه صنعتی عابدی هفته گذشته در دیدار مهندس محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز از تاسیسات تولیدی این شرکت در جاده کرج-قزوین به پیشرفت های حاصله در زمینه تولید مخزن از روش کشش ورق پرداخت.


گروه صنعتی عابدی با سابقه حدود 4 دهه فعالیت خود را در سال 53 با تولید ماشین‌آلات صنعتی شروع کرد و در ادامه با تولید و عرضه حدود 500 دستگاه پرس سنگین به مشتریان داخلی و خارجی به یکی از معتبرترین ماشین‌سازهای کشور تبدیل شد.
این شرکت در سال‌های اخیر به تولید انواع پرس و مخازن تحت فشار روی آورد و با اتکا به تجربه صنعتی ۳۹ ساله خود از سال ۸۶ تولید مخازن CNG با کیفیت و استاندارد جهانی را در دستور کار قرار داد.
گروه صنعتی عابدی که در تاسیسات تولیدی خود در زمینی به مساحت 4/1 هکتار و فضای سرپوشیده‌ای حدود 8/0 هکتار به تولید پرس‌های فرمینگ، آجر نسوز اشتغال دارد در سال86 با توجه به نیاز کشور به مخازن CNG‌ که با هزینه‌ای سنگین از خارج وارد می‌شد تولید و کسب فناوری های نوین CNG و طرح تولید این مخازن را به جریان انداخت و موفق به تولید نمونه های فولادی و کامپوزیتی آن محصول شد.


تجربه این شرکت در تولید پرس‌های سنگین تا 4 هزارتن و ساخت انواع ماشین‌های صنعتی موجب شد تا با طراحی خط تولید مخازن CNG به سوی بومی‌سازی گام بردارد.این شرکت که پیش از آن موفق به اخذ گواهینامه‌های متعدد ملی و بین‌المللی از جمله EC در تولید مخازن، گواهینامه ایمنی شغلی و گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو شده بود در سال 88 با توجه به نیاز خودروهای گازسوز در کشور توافقنامه‌ای با گروه صنعتی ایران خودرو برای ساخت سالانه یک میلیون مخزن CNG منعقد کرد و مقرر شد این تولید را تا مرحله راه اندازی خطوط تولید مخازن فولادی گاز پیگیری کند و موفق به کسب گواهینامه مدیریت انرژی از انگلستان شده است.


لازم به ذکر است که این شرکت با توجه به تکنولوژی بسیار بالای مورد نیاز برای تولید مخازن از دانش فنی داخل کشور و پرسنل متخصص استفاده کرده و برای به روز نگه داشتن تجهیزات هم کوچکترین نیازی به خارج از کشور نداشته است، در ادامه اشاره به این مطلب خالی از لطف نیست که این شرکت تنها کارخانه موجود در ایران است که دارای توانایی تولید مخزن CNG از روش کشش ورق بوده و تمامی تجهیزات و نرم افزار مورد نیاز را طراحی و ساخته و به مرحله تولید انبوه رسانیده که جای بالندگی برای تمامی صنعت گران ایرانی است.
در روند ساخت خط تولید این مخازن به منظور اجرای طرح توسعه عابدی از جمله تجهیزات،‌ ماشین‌آلات، قالب‌ها، پرس‌ها و خط رنگ بومی‌سازی مدنظر قرار داشت تا آنجا که ۹۰درصد ماشین‌آلات این خط با سرمایه گذاری و هزینه‌ای بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان در داخل ساخته شد.
تولید مخازن CNG طی 38 مرحله صورت می‌گیرد و محصول نهایی با بالاترین کیفیت تحویل خودروسازها می‌َشود.نیاز خودروسازها به این مخازن موجب شد در سال 88 بخش قابل توجهی از بدهی معوق شرکت ساپکو وابسته به ایران خودرو و گروه صنعتی عابدی پرداخت شود که این مجموعه هم به نوبه خود بخشی از بدهی‌های بانکی خود را پرداخت.
در حالی که تولید انبوه مخازن CNG در سال ۸۹ شروع شد و این پروسه در یک برنامه ۵ ساله با هدف ساخت و تحویل بیش از ۲ میلیون دستگاه مخزن CNG با ایران خودرو برنامه ریزی گردید اما این پیش بینی با تحولات بازار خودروی کشور و افت شدید تولید خودرو به دلیل اعمال تحریم‌های غرب علیه کشور مقارن شد.


ظرفیت پیش‌بینی شده گروه صنعتی عابدی برای خط تولید مخزن CNG حدود ۴۰۰ هزار مجموعه در سال است ولی در سال ۱۳۹۰ تنها ۲۰ هزار مخزن تولید و تحویل خودروسازها شد.
هرچند تعداد نیروهای شرکت در حال حاضر 240 نفر است اما اگر خط تولید مخزن CNG به ظرفیت کامل خود برسد امکان جذب 160 نیروی جدید وجود خواهد داشت.
عابدی با اشاره به این که نزدیک به ۲۰درصد از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مخازن CNG از جمله لوله‌ مسی خاص مورد مصرف از خارج وارد می‌شود خواستار اختصاص سهمیه ارزی‌ و ۴ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و کاهش هزینه گاز بهای این شرکت است که در هر ساعت ۱۵۰۰ مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند.
این فعال صنعت مخازن CNG با یادآوری این نکته که از سال 89 تا کنون بیش از 4 میلیون دلار نیاز ارزی واحد در بانک عامل بلاتکلیف مانده است از معطل ماندن این پروژه ملی گلایه نمود. اما در عین حال تاکید کرد که تحت هیچ شرایطی تولید را رها نکرده و اگر شرایط از این هم بدتر شود مطمئن باشید آخرین کارخانه ای در کشور خواهیم بود که تعطیل خواهد شد!
مهندس مس‌فروش در این دیدار با پیشینه و عملکرد گروه صنعتی عابدی آشنا شد و با توجه به اهمیت تولیدات این شرکت دستورات لازم برای بررسی مطالبات این واحد با نظر مساعد را صادر کرد.
طی بازدید مهندس مس فروش از تمامی سایت های طراحی و مهندسی و ساخت کارخانه ماشین سازی عابدی نسبت به بومی سازی تکنولوژی تولید و طراحی مخزن CNG در داخل کشور توسط این واحد آشنا شدند.