محصولات تماد «10درصد» از کل بازار مواد اولیه نارکوتیک «جهان» را در اختیار دارد

تاریخچه: شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) به عنوان یکی از توابع گروه هولدینگ مواد اولیه داروپخش در سال ۱۹۸۰ تاسیس گردید. این شرکت که یکی از تولید‌کننده‌های اصلی و عمده مواد اولیه نارکوتیک و غیرنارکوتیک با کیفیتی بسیار بالا در سطح جهانی بوده، هم‌اینک به یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان مواد اولیه دارویی در ایران و بزرگترین تولید‌کننده مواد اولیه دارویی مخدر (نارکوتیک) در خاورمیانه بدل شده است. نارکوتیک‌ها

به زبان ساده واژه «نارکوتیک» به مواد دارویی تولید شده از مواد مخدر گیاهی اطلاق می‌شود. این مواد اولیه در طیف گسترده‌ای از داروها مانند داروهای مسکن، آرام‌بخش، بیهوشی، ضدسرفه و ... استفاده می‌شود.

داروی «ایرانی» کیفیت جهانی

امروز «کیفیت» داروی ایرانی و مواد اولیه آن از مهم‌ترین دغدغه‌ها و بحث‌های پزشکی و صنعت دارویی کشور می‌باشد. لذا «تماد» با اتکا به توانمندی کارشناسان و متخصصان خود و رعایت و پایبندی به آخرین متدهای تولیدی توانسته محصولاتی را عرضه نماید که نه تنها مرزهای ایران را درنوردیده که حتی در لیست بزرگترین، مهمترین و معتبرترین تولید‌کننده مواد اولیه داروهای «نارکوتیک» در «جهان» قرار گیرد. افتخاری که شاید کمتر ایرانی ای از آن آگاه باشد!

امروزه کیفیت محصولات «تماد» کاملا با آخرین فارماکوپه‌های دارویی جهان مطابقت دارد. فارماکوپه‌هایی (استاندارد) از قبیل: فارماکوپه بریتانیا (BP)، فارماکوپه آمریکا (USP)، فارماکوپه اروپا (EP) و فارماکوپه ژاپن (JP) همچنین محصولات تماد مورد تایید اداره کل امور دارو و غذا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می‌باشد.

کلیه محصولات تولیدی این شرکت مطابق با آخرین فارماکوبه‌های معتبر جهانی تهیه و بر اساس درخواست مشتریان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌گردد.

محصول ایرانی در سبد خرید تولید‌کنندگان بین‌المللی

کیفیت و تنوع محصولات «تماد» چنان مورد توجه تولید‌کنندگان دارویی «جهان» قرار گرفته که امروز محصولات آن- اعم از نارکوتیک و غیرنارکوتیک- کاملا بازارهای بین‌المللی را در محدوده لیست تولیدات خود تحت تاثیر قرار داده و در برخی موارد آن را در قبضه خویش درآورده است.

هم‌اینک تولیدات «تماد» به اکثر کشورهای خاور دور وسایر کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود. کشورهایی مانند: کانادا، انگلستان، آلمان، سوئیس، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، هنگ‌کنگ، مالزی، تایلند، سنگاپور، روسیه، آفریقای جنوبی، اردن، عراق که سال‌هاست مشتاقانه برای خرید محصولات «تماد» با یکدیگر رقابت می‌نمایند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت

در آزمایشگاه کنترل کیفیت، تمام مواد اولیه خریداری شده، مواد میانی و همچنین مواد اولیه دارویی تولید شده طبق جدیدترین و معتبرترین استانداردهای فارماکوپه جهانی نظیر BP، USP، EP مورد آنالیزه قرار می‌گیرند.

این واحد از سه بخش آنالیز، میکروبیولوژی و تجهیزات آزمایشگاهی تشکیل شده و به جدیدترین دستگاه‌ها و لوازم بسیار پیشرفته تشخیص و آنالیز شیمیایی مواد مجهز است. از مهم‌ترین دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه می‌توان به دستگاه‌های HPLC، گاز کرماتوگراف (GC،اIR)، اسپکتروفتومتر، IMS، Atomic absorption، اسکنرهای TLC پارتیکل سایزر لیزری اشاره نمود.

اصرار بر اعمال کنترل‌های دقیق کیفیت بر روی محصولات تولیدی شرکت توسط واحد آزمایشگاه کنترل، خوشبختانه به عاملی برای تامین نقطه‌نظرات کیفی خریداران و جلب اعتماد بیشتر مشتریان بدل شده است. کیفیت محصولات «تماد» اگر فراتر از استانداردهای جهانی نباشد کمتر از آن نیز نخواهد بود. به عبارتی در سیستم مدیریتی «تماد» کنترل کیفیت، یعنی «مشتری»‌مداری.

تحقیقات، نبض تنها تولیدکننده مواد اولیه نارکوتیک کشور

واحد تحقیقات که به عنوان نبض «تماد» در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده، برای سنتز مواد شیمیایی، آنالیز مواد و گارگاه پایلوت چند منظوره به لوازم و تجهیزات بسیار مدرن مجهز گردیده است. اجرای سالانه به طور متوسط ۹ تا ۱۰ پروژه بزرگ، واحد تحقیقات «تماد» را در زمره فعال‌ترین واحدهای تحقیقاتی- دارویی کشور قرار داده است.

حیطه فعالیت‌های این واحد به شرح ذیل می‌باشد:

بهینه کردن پروژه‌ها (ارتقاء کیفی محصولات تولیدی، بهبود پروسه‌های تولید و ...)

سنتز محصولات جدید

بهره‌گیری از دانش فنی بومی(جهت سنتز محصولات جدید)

بخش‌های فعال واحد تحقیق و توسعه

عبارتند از:

۱ -شیمی (سنتز)

۲ -بیوتکنولوژی

۳ -تصفیه فاضلاب

۴ -کشاورزی (گیاهان دارویی)

محصولات «تماد»

در حال حاضر «تماد» تولیدکننده بیش از ۲۰قلم و از مهم‌ترین مواد اصلی اولیه دارویی بوده که برخی از آنها، خود بیس تولید مواد دیگری نیز می‌باشد. به طور کلی می‌توان اقلام تولیدی این شرکت را به شرح زیر تقسیم و اعلام نمود:‌

الف: محصولات مخدر (نارکوتیک)

۱ - کدئین بیس

۲ - کدئین فسفات

۳ - کدئین سولفات (وسایر نمک‌ها)

۴ - دی- هیدروکدئین فسفات

۵ - دکسترومتورفان هیدرو بروماید

۶ - مرفین سولفات

۷ - نوسکاپین بیس

۸ - نوسکاپین هیدروکلراید

۹ - اوپیوم تینکچر

۱۰ - اوکسی کدون هیدروکلراید

۱۱ - تبائین

ب: محصولات غیرمخدر (غیرنارکوتیک)

۱ - آسپرین در اشکال گرانول، کریستال و پودر

۲ - سیپروفلوکساسین بیس

۳ - سیپروفلوکساسین هیدروکلراید

۴ - انروفلوکساسین

۵ - امپرازول پودر

۶ - امپرازول پلت ۵/۸درصد

۷ - پاپاورین هیدروکلراید

۸ - پاراستامول پودر و DC

۹ - کیواسید برای تولید سیپروفلوکساسین و انروفلوکساسین

پروژه‌های در دست اقدام

۱ - دیفنوکسیلات

۲ - متادون

۳ - نالتروکسون

«تماد» کارخانه سبز

توجه به محیط‌زیست و رعایت موارد ایمنی در این خصوص همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران «تماد» بوده است. چرا که ما معتقدیم: «تولید» موفق تنها در کنار «محیط‌زیستی» سالم معنا پیدا خواهدکرد. در همین راستا تاکنون اقدامات موثر و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای کاهش آلاینده‌ها صورت گرفته است.

تجهیز کارخانه تماد به سیستم تصفیه فاضلاب (water waste treatment) و تصفیه تمامی پساب‌های تولیدی مایع، تحت آخرین استانداردهای زیست‌محیطی و مهیا نمودن بسترها و ابزارهای لازم جهت اخذ گواهینامه «صنعت سبز» از جمله این دستاوردها است.

«تماد» از منظر صادرات

کیفیت بالای مواد تولیدی «تماد» چنان مورد توجه شرکت‌های بزرگ دارویی جهان قرار گرفته که هر سال بر تعداد مشتریان خارجی و حجم تنوع خرید آنها افزوده می‌شود.

این استقبال به حدی بوده که گاه حجم بالای موارد درخواستی، «تماد» را مجبور به رد پیشنهاد خرید برخی از مشتریان کرده است.

دستیابی به ۹میلیون دلار صادرات در سال ۱۳۸۵ گواهی است بر عملکرد شرکت تولید مواد اولیه داروپخش در بخش صادرات.

امروز شرکت تماد انواع محصولات نارکوتیک و غیرنارکوتیک خود را به ارزش متوسط حدود ۱۰میلیون دلار به اکثر کشورها نظیر: کانادا، انگلستان، آلمان، سوئیس، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، هنگ‌کنگ، مالزی، تایلند، سنگاپور، روسیه، آفریقای جنوبی، اردن، عراق و... صادر می‌کند.

دورخیز «تماد» برای تصاحب بازارهای «جهان»

فرآیند سال‌ها تلاش، استفاده از مجرب‌ترین متخصصان دارویی، بهره‌مندی از سیستم‌های جدید مدیریتی و... مجموعه خلاقی است به نام «تماد» که اینک به افتخار عنوان «بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه دارویی ایران و خاورمیانه» نایل آمده است.

این تلاش‌ها تاکنون بارها باعث کسب عناوین مختلف ملی و بین‌المللی برای «تماد» بوده است. دریافت گواهی صادرکننده نمونه در سال‌‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۳ نمونه‌ای از کلکسیون افتخارات رنگارنگ این شرکت می‌باشد.

جایگاه رفیع تماد با تامین «۱۰درصد» از کل مواد اولیه نارکوتیک «جهان» برگ زرینی است در کارنامه این شرکت و نشانی از توانمندی متخصصان کشورمان و بهانه دیگری برای سربلندی ایران و ایرانی.

«داروی ایرانی، مصرف جهانی» شعار تک‌تک پرسنل و نشانه‌ ایمان کاری ما است.

همانگونه که در عمل آن را ثابت کرده‌ایم.

گزیده‌ای از دیدگاه‌های مدیرعامل تماد

قبل از انقلاب اسلامی عده زیادی از پزشکان و متخصصان امر در دانشگاه‌های معتبر اروپایی و آمریکایی تحصیل کرده‌اند. این امر به‌طور طبیعی در ذهن پزشکان ما این موضوع را حک نموده است که در صورت امکان داروهای باکیفیت بسیار بالا که همانا داروهای آمریکایی و اروپایی است را به داروهای ایرانی ترجیح دهند و از آنجا که بیمار حرف پزشک را دربست می‌پذیرد این تفاوت‌گذاری در سطح جامعه دیده می‌شود.

داروهای ایرانی در دو دهه اخیر مواجه با دو روش نگرش متفاوت با یکدیگر بوده است. بعد از انقلاب، طرح ژنریک دارو مطرح و اعمال شد. از این‌رو برند و نام تجاری منتفی و یک سیستم کیفی مساوی برای همه داروها مدنظر قرار گرفت. در این روش پایین و بالا بودن عوامل مدیریتی و استانداردهای بالای کارخانه‌ها نقشی نداشت و می‌توان به دولتی شدن سیاست تولید دارو اشاره نمود. این امر باعث شد که داروی ایرانی لطمه ببیند. در ده سال اخیر سیاست وزارت بهداشت به سوی داروهای برند و با نام تجاری تمایل پیدا کرد و شرکت‌های تولیدکننده دارو مجاز به عرضه داروهای با طرح تجاری خود شدند. این کار باعث می‌شود که داروهای با کیفیت بهتر به مصرف‌کننده معرفی شود و مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد.تاثیر این سیاست بسیار موثر خواهد بود به خصوص با آزادسازی ورود داروهای ساخته شده انتخاب اصلح برای مصرف‌کننده ایرانی به وجود آمد و از طرفی این امر باعث ارتقای کیفیت داروهای ایرانی نیز می‌‌شود.

رویکرد مدیریت در شرکت تماد را به طور خلاصه می‌توان مدیریتی «تهاجمی» دانست. شرایط داخلی و بین‌المللی، به سرعت در حال تغییر است. حرکت‌های «تهاجمی» چین و هند در صنعت دارو طی سال اخیر که به عنوان یک تهدید بزرگ برای صنعت داروسازی کشور محسوب می‌شود از یک طرف و همچنین رقابت داخلی در تولید مواداولیه دارویی از سویی دیگر کار را بسیار دشوار کرده است. در چنین فضای تجاری، شرکت تماد نیز ناچار است سیاست اصلی خود را «تهاجمی» تعریف کند. در همین راستا بایستی کمربندها را محکم کرد تا جایگاه شرکت را کماکان، به عنوان یک مرکز تولیدی «مطرح و موفق» حفظ نماییم. برنامه توسعه بازار صادراتی و حفظ بازار داخلی همراه با توسعه آن، همچنین تولید محصولات جدید با رویکرد بهینه‌سازی فرآیند تولید و کاهش هزینه‌ها و تکیه بر تحقیقات، خط مشی‌های اصلی مدیریت را تشکیل می‌دهد.