«افزون پلاست کاشان» محصولات خود را به 45 کشور دنیا صادر کرد
شرکت صنایع تولیدی افزون پلاست
محمودرضا مقصودی - مدیرعامل
محمدرضا مقصودی - رییس هیات‌مدیره
عبدالرضا مقصودی - نایب‌رییس هیات‌مدیره
عزیراله مقصودی، احمدرضا مقصودی، خانم طاهره زمزم مجرد - اعضای هیات‌مدیره
این شرکت در سال ۱۳۸۳ با افتتاح کارخانه در زمینی به مساحت ۱۱۰۰۰ متر مربع در شهر کاشان و با مدیریت جمعی از افراد خبره و متخصص با بیش از ۳۰ سال تجربه در صنعت پلاستیک و ملامین، فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات خانگی پلاستیک و ملامین با کیفیت بالا اعم از محصولات پلاستیک تزریقی و بادی و ساخت ماشین‌آلات صنایع پلاستیک و ملامین آغاز نمود. هدف عمده مدیران این شرکت از احداث این واحد صنعتی، حفظ و گسترش عرصه فعالیت‌های شرکت در امر صادرات محصولات پلاستیک و کسب بازارهای جدید صادراتی بوده است و هم اکنون بخش اعظمی از تولیدات این شرکت به بازار کشورهایی همچون امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، عراق، عربستان سعودی، کویت، افغانستان، موزامبیک، نیجریه، آنگولا و بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌گردد.

اشاره: شرکت صنایع تولیدی افزون پلاست در سال 1381 با هدف تولید برای صادرات به ثبت رسید. راه‌اندازی و ساخت‌وساز تا اواخر سال 1383 به طول انجامید و این شرکت در دی ماه 1383 به بهره‌برداری رسید. این شرکت با دستیابی به آخرین فناوری روز و با به کارگیری نیروی متخصص، برنامه‌ریزی دقیق و شفاف، هماهنگی و پایداری در مقابل مشکلات به تولید با کیفیت برتر مطابق با استانداردهای بین‌المللی دست یافت و با باور و ایمان به اینکه تولیدکننده ایرانی می‌تواند صادرکننده برتر باشد، با اوج گرفتن در امر صادرات، ظرف کمتر از دو سال به صادرات بیش از 5/5میلیون دلار دست یافت و به عنوان صادر کننده نمونه ملی کشور معرفی گردید.
فعالیت‌های تولیدی افزون‌پلاست به شرح زیر است:
1 -تولید انواع لوازم خانگی از قبیل انواع سبد و چهارپایه و صندلی و سایر قطعات پلاستیکی تزریقی که در سالن تزریق کارخانه تولید می‌گردد.
۲ - تولید انواع کلمن و گالن‌های مختلف با شمارگان مختلف که در سالن بادی کارخانه تولید می‌شود.
3 - تولید انواع یخدان و بلوک‌های سقفی از جنس پلی‌استایرن انبساطی که در سالن فوم کارخانه تولید می‌شود.
۴ -تولید انواع ظروف ملامین که در سالن تولید ملامین کارخانه انجام می‌شود.
5 - تولید کلیه قالب‌های ملامین و پلاستیک مورد نیاز کارخانه در بخش قالبسازی کارخانه.
۶ - تولید انواع ماشین‌آلات تزریقی- بادی و ملامین مورد نیاز کارخانه در بخش ماشین‌سازی کارخانه.
7 - پیشنهاد ایجاد شهر پلاستیک در کاشان با نام شرکت پتروپلاست کیمیای کاشان که مورد موافقت استاندار محترم استان اصفهان و فرماندار محترم کاشان و ریاست‌محترم سازمان صنایع استان اصفهان قرار گرفته و در حال اخذ موافقت اصولی از صنایع می‌باشیم که در آینده نزدیک با سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی احداث و فعالیت آن آغاز خواهد شد.
فعالیت‌های صادراتی شرکت در سال ۱۳۸۵ این چنین بوده است:
1 - صادرات انواع قطعات و لوازم خانگی پلاستیکی.
۲ - صادرات انواع گل ملامین و ظروف ملامین.
3 - صادرات انواع قالب‌های پلاستیک و ملامین.
پیشنهادها و ارزیابی‌های انتقادی
1 -عدم اختصاص سرمایه در گردش مورد نیاز صادرکنندگان در بخش تولید.
۲ - بالا بودن کارمزد تسهیلات بانک‌ها در بخش تولید و صادرات.
3 - عدم همکاری شرکت‌های پتروشیمی در ارائه مواد مورد نیاز این کارخانه و صادرات مواد خام با ارزش پایین به خارج که این امر باعث صدور مواد به قیمت کیلویی یک دلار به جای صادرات کالای ساخته شده حداقل به قیمت کیلویی 5/2دلار می‌شود که خود نشان‌دهنده ضرر بالای کشور در روند صادرات کالا است.
۴ - عدم هماهنگی ارگان‌های مرتبط مانند وزارت صنایع و بازرگانی و گمرک و سایر سازمان‌های دولتی در امر صادرات که این امر باعث کندی امور صادرات و همچنین زمان‌بر بودن مراحل اداری می‌شود.
5 - شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال‌های گذشته 10درصد از ارزش مواد خریداری شده‌ای را که به صورت کالای ساخته شده، صادر می‌گردید، به عنوان جایزه صادراتی به صادرکنندگان پرداخت می‌نمود.
ولی متاسفانه پرداخت این جایزه از سال ۱۳۸۵ متوقف شده است.

پیشنهادهای شرکت در راستای
تولید و صادرات
۱ - صادرات باید در مملکت به عنوان یک حرکت ملی و مقدس تلقی شده تولیدکنندگان و تاجران مورد احترام و حمایت کامل دولت قرار گیرند.
2 - دولت باید فقط به عنوان حامی و ناظر و نه به عنوان مانع وارد عمل شود.
۳ - هر صادرکننده و تولیدکننده از طریق اتحادیه‌های صادراتی مورد شناسایی قرار گرفته و در صورت تایید اتحادیه مشمول خدمات صادراتی شود.
4 - تولیدکننده‌ای که 50درصد محصولات خود را صادرکند، به عنوان تولیدکننده، صادرکننده، شناخته شود و هزینه بیمه، برق، آب و تلفن در مورد واحدهای تولیدی او با 70درصد تخفیف محاسبه شود.
۵ - کارمزد بانکی اگر نمی‌تواند تغییر یابد و ۵/۲درصد بالای لایبر باشد مزایای تسهیلات دریافتی ۱۰درصد از بودجه‌های دولتی به بانک عامل اختیار دهند که تخفیف کارمزد در نظر گرفته و به حساب آن منظور گردد.
6 - 100درصد سرمایه در گردش واحدهای نمونه تولیدی صادراتی و 50درصد واحدهای تولیدی صادراتی بدون وثیقه تامین شود.
۷ - دولت باید صادرکنندگان و تولید کنندگان اصلی را که بدون هیچ راهنما مشغول به کار هستند، حمایت کند و آنها را به بانک‌ها معرفی نماید تا تامین مالی شوند و مقررات سخت وثیقه و غیره شامل آنها نشود.
8 - واحدهای صنعتی‌ای که صادرات ندارند باید به سرعت از عرصه صنعت کشور حذف شده و واحدهای صنعتی باید خود را تجهیز به ماشین‌آلات پیشرفته نمایند تا در بازارهای جهانی حضور یابند.
۹ - به کلیه نهادها مخصوصا بانک‌ها ابلاغ شود که در صورت تایید شدن واحدهای نمونه صادراتی تولیدی، کمال همکاری را با آنها داشته باشند و حسن اعتماد را در آنان ایجاد نموده و به آنان اطمینان کنند.
10 - با توجه به باز شدن بازار جهانی و عضویت ایران در WTO صادرات باید به عنوان بزرگ‌ترین حرکت اقتصادی مملکت در نظر گرفته شود و تمام نیروی انسانی و فکری کشور برای آن بسیج شود.
۱۱ - با توجه به حیاتی بودن تولید و صادرات در دنیای امروز و بازارهای جهانی، واحدی در مرکز توسعه تجارت ایران به نام واحد عملیاتی و ضربتی و صادرات برای کلیه صادرکنندگان و تولید کنندگان خوشنام صادراتی ایجاد شود که اعضای این واحد متشکل از یک نماینده تام‌الاختیار مجلس، نماینده تام‌الاختیار بانک مرکزی جهت هماهنگی کلیه بانک‌ها و همین طور نماینده تام‌الاختیار بانک توسعه صادرات نمایندگان تام‌الاختیار از گمرک ایران، وزارت بازرگانی، وزارت راه‌و‌ترابری، وزارت کار، وزارت نیرو، وزارت تعاون، وزارت رفاه و همین طور تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی و صادراتی باشد که از میان برجسته‌ترین تولید‌کنندگان و صادرکنندگان کشور انتخاب شوند به طوری که هر ماه جلسه تخصصی تشکیل دهند و تصمیمات و مصوبات این مجمع قابل قبول برای مجلس و هیات‌دولت باشد و به کلیه ارگان‌ها پس از تایید ریاست‌جمهوری ابلاغ شود. اگر شرایط مذکور به طور کامل اجرا شود به هیچ عنوان به جایزه صادراتی نیاز نیست چراکه در حال حاضر جایزه صادراتی نه‌تنها امتیازی برای صادرکننده نیست بلکه مشکلات زیادی را برای صادرکننده و تولید‌کننده ایجاد می‌کند، هر صادرکننده ۵درصد هزینه می‌کند تا ۳درصد جایزه موعود را پس از مشقات زیاد دریافت نماید.
12 - هزینه حمل‌و‌نقل تا بنادر کشور پس از ارائه بارنامه برای صادرات تا 70درصد تخفیف یابد.
۱۳ - هزینه حمل‌و‌نقل تا مقصد تا ۷۰درصد از سوی دولت پرداخت شود.
14 - در نمایشگاه‌های تخصصی دنیا، غرفه واحدهای تولیدی و صادراتی نمونه به صورت مجانی و غرفه واحدهای تولیدی دیگر تا سقف 50درصد کل هزینه توسط دولت پوشش داده شود.
۱۵ - ورود مواد اولیه برای واحدهای تولیدی صادراتی بدون تعرفه گمرکی و هزینه‌های جانبی صورت گیرد و مستقیما و بدون تشریقات گمرکی وارد واحدهای تولدی صادراتی گردد و از احراز هرگونه مجوز معاف باشند.
16 -با توجه به دولتی‌بودن بیشتر واحدهای تولید‌کننده مواد اولیه و انحصاری بودن آنها مانند پتروشیمی، لازم است محصولات آنها اول به صادرکنندگانی که درخواست مواد اولیه دارند، تحویل گردد و سپس مازاد تولید این‌گونه محصولات صادر گردد در مقابل به واحدهای صنایع پایین‌دستی به ترتیب اولویت و به صورت شرایطی، تسهیلات بدون‌بهره با حداقل زمان 6ماه پیش‌پرداخت مواد اولیه اختصاص داده شود تا علاوه بر اشتغال‌زایی، ارزش افزوده حاصل از تولید محصولات بیشتر شود.
کلیه واحدهای تولیدی که بالاتر از ۶۰درصد محصولات خود را صادر می‌کنند مشمول قانون کار و نیز مقررات تجاری نباشند تا بتوانند نیروهای خود را با توجه به ارزیابی و ارزش‌سنجی به صورت شناور و عرضه و تقاضا در محیط به کار گیرند.
دلیل قاطع اینجانب این است که در این صورت ما با نیروی کیفی کار و تولید همراه می‌شویم نیروهایی که بعضا ارزش کار آنها تا 2برابر نیروهای معمولی خواهد بود. بنابراین کیفیت چندبرابر خواهد شد و درآمد نیز به تبع افزایش خواهد یافت و این نیروها خود حامی سرمایه و حامی محیط‌کار خود خواهند بود.