رهام وزیری
بانک‌ها امروزه به محور اصلی توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری در جهان تبدیل شده‌اند. به گونه‌ای که بدون بانک‌های کارآمد و روزآمد عملا رسیدن به شکوفایی اقتصادی غیرممکن است.

بانک به عنوان یک زیرساخت اقتصادی غیرقابل انکار مطرح است و در این شرایط است که بانک‌ها خود نیز در رقابتی پایان‌ناپذیر، ناگزیر از گسترش شیوه‌های نوین بانکداری هستند.
در این میان چهار بانک آمریکایی سیتی‌گروپ، بانک آمریکا، گلدمن ساکس و مریل لینچ به دلیل استفاده از شیوه‌های بانکداری و جلب مشتری توانسته‌اند خود را به عنوان بزرگ‌ترین بانک‌های تجاری جهان مطرح‌ کنند.


سیتی‌گروپ


موسسه مالی و اعتباری سیتی‌گروپ که بانک آن با نام تجاری «سیتی» در جهان فعالیت می‌کند بزرگ‌ترین بانک تجاری جهان است.
سیتی‌گروپ مجموعه‌ای از خدمات مالی و بانکی را ارائه می‌کند که مهم‌ترین آنها مدیریت سرمایه در بازارهای مالی جهانی، اعطای وام‌های اعتباری، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و پرداخت وام‌های نرمال است.
پرداخت وام‌های اعتباری یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های فعالیت سیتی‌گروپ است.
وام‌های اعتباری به وام‌هایی گفته می‌شود که با نرخ بهره بالاتر به افرادی که از اعتبار بانکی کمتری برخوردار هستند پرداخت می‌شود.
سیتی‌گروپ در سال 1812 میلادی در نیویورک بنیان نهاده شد و هم‌اکنون نیز دفتر مرکزی آن در همین شهر قرار دارد.
ارزش دارایی‌های این بانک تا سپتامبر ۲۰۰۷ مبلغ ۲تریلیون و ۴۰۰میلیارد دلار گزارش شده است.
مجموع درآمد این شرکت از محل فعالیت‌های بانکی 146میلیارد و 700میلیون دلار بوده است که مبلغ 21میلیارد و 538میلیون دلار آن را سود خالص تشکیل می‌دهد.
سیتی‌گروپ در حال حاضر نزدیک به ۳۳۲هزار کارمند در سراسر جهان دارد. براساس آخرین گزارش هیات‌مدیره سیتی‌گروپ این بانک هم‌اکنون بیش از ۲۰۰میلیون شماره حساب فعال به نام مشتریان خود در یکصد کشور جهان دارد.
جالب آنکه اعراب سهامداران اصلی این بانک هستند. اصلی‌ترین سهامدار سیتی‌گروپ دولت ابوظبی است که با پرداخت 5/7میلیارد دلار 9/4درصد از سهام این شرکت را یکجا خریداری کرد.
سهامدار دوم سیتی‌گروپ نیز ولیدابن طلال، شاهزاده عربستان سعودی است که ۶/۳درصد از سیتی‌گروپ را در اختیار دارد.
ویکرام پندیت، اقتصاددان آمریکایی هم‌اکنون مدیرعامل سیتی‌گروپ است. او پس از آن به این سمت رسید که چارلز پرینس، مدیرعامل سابق سیتی‌گروپ به دنبال زیان مالی از پست خود استعفا کرد.
به دنبال افزایش بحران وام‌های اعتباری در پی رکود بخش مسکن در ایالات متحده سیتی‌گروپ در ۹ماه ابتدای امسال ۱۱میلیارد دلار زیان دید.
به اعتقاد هیات‌مدیره عملکرد ضعیف مدیرعامل در پرداخت وام‌های اعتباری بدون بازارسنجی موجب به وجود آمدن این زیان شده است.
سیتی‌گروپ از پیشگامان بانکداری الکترونیک و بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات کارت اعتباری در ایالات متحده است.
سیتی‌گروپ نخستین بانک تجاری جهان است که پرداخت و انتقال وجه از هر حسابی به حسابی دیگر را آغاز کرد.
این انتقال شامل انتقال پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک ثالث نیز می‌شود.
این خدمت بانکی در زمان خود یک انقلاب در ارائه خدمات بانکی به حساب می‌آمد.
پیش از این برخی بانک‌های تجاری این روش را به صورت محدود به کار می‌بردند، اما سیتی‌گروپ این خدمت را در اختیار عموم مردم قرار داد.


بانک آمریکا


بانک آمریکا دومین بانک تجاری جهانی پس از سیتی‌گروپ است. برخلاف سیتی‌گروپ و دیگر موسسات مالی آمریکا، بانک آمریکا تنها به ارائه خدمات بانکی و پرداخت وام می‌پردازد و وارد فعالیت‌های دیگر از قبیل سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه برای مشتریان خود نشده است.
از این رو برخی فهرست‌ها بانک آمریکا را به دلیل تمرکز بر بانکداری، بزرگ‌ترین بانک تجاری جهان می‌شناسند.
بانک آمریکا در سال 1874 میلادی در شهر شارلوت تاون ایالات متحده تاسیس شد.
بانک آمریکا بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات کارت‌های اعتباری در جهان به حساب می‌آید و از این رو می‌توان آن را پرچمدار بانکداری الکترونیک در جهان نام گذاشت. «آمریکارد» اولین کارت اعتباری بانکی با شکل و شمایل امروزی آن بود. این کارت اعتباری در سال ۱۹۷۷میلادی تغییر نام پیدا کرد و امروزه ما آن را آن را با نام معتبر «ویزا کارت» می‌شناسیم. این کارت اعتباری تقریبا در تمامی کشورهایی که از سیستم بانکی مدرن و متصل به شبکه جهانی بانکداری برخوردار هستند فعال است.
اصلی‌ترین فعالیت بانک آمریکا پرداخت وام و قراردادهای مشارکتی در بخش مسکن است. شرکت‌های ساختمانی و صاحبان صنایع کوچک اصلی‌ترین مشتریان بانک آمریکا را تشکیل می‌دهند که اغلب با قراردادهای مشارکتی با بانک آمریکا مربوط شده‌اند. ارائه خدمات مالی بین‌المللی به تجار و بازرگانان یکی دیگر از شاخه‌های اصلی فعالیت بانک آمریکا است. ارزش دارایی این بانک‌ تا پایان سال 2006 میلادی 571میلیارد و 732میلیون دلار گزارش شده است.
بر اساس اوراق قانونی بانک آمریکا مجموع درآمد این بانک در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۱۷میلیارد و یکصد میلیون دلار بوده است که از این مبلغ ۲۱میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار آن را سود خالص شرکت تشکیل می‌دهد. بانک آمریکا ۲۰۳هزار و ۴۲۵کارمند دارد که در ۸۲ کشور جهان مشغول ارائه خدمات به مشتریان هستند. کنت‌دی‌لوییز مدیرعامل و رییس بانک آمریکا است. مجله نبکر در یکی از شماره‌های خود عملکرد این مدیر را در ماجرای بحران وام‌های اعتباری ستایش کرد. هوشیاری این مدیر باعث شد تا بانک آمریکا به ورطه این بحران در نیفتد، هر چند بانک آمریکا نیز از زیان دور نمانده است.
ادغام ویزاکارت با مستر کارت و تشکیل بزرگ‌ترین شبکه کارت‌های اعتباری در جهان از برنامه‌هایی اصلی بانک آمریکا است که از سوی مدیران آن پیگیری می‌شود. در حقیقت با این ادغام شبکه کارت‌های اعتباری اروپا و ایالات متحده به صورت یکپارچه در خواهند آمد. بانک آمریکا در حال حاضر بخشی از سهام مستر کارت را در اختیار دارد.

گلدمن ساکس


موسسه مالی و اعتباری گلدمن ساکس سومین بانک بزرگ ایالات متحده به حساب می‌آید. همچنین این بانک بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری در جهان است. تقریبا عمده فعالیت این بانک به سرمایه‌گذاری در بازار سهام اختصاص دارد. در دنیای بانکداری معروف است که کارمندان گلدمن ساکس خواب ندارند. صبح در وال‌استریت، ظهر در یورونکست و شب‌ها سرمایه این بانک در بورس توکیو به جریان می‌افتد. این بانک سرمایه‌گذاری مدیریت و ارائه مشاوره به سرمایه بسیاری از کمپانی‌های بزرگ جهان را بر عهده دارد. همچنین سرمایه بسیاری از دولت‌ها نیز در اختیار این شرکت است و آن را در بازارهای مالی به جریان می‌اندازد. بانک گلدمن ساکس در سال ۱۸۶۹ در نیویورک تاسیس شد. مجموعه‌ای از مجرب‌ترین اقتصاددان‌ها و مدیران ریسک در این شرکت مشغول به فعالیت هستند تا ریسک سرمایه‌گذاری‌ها را به کمترین میزان برسانند. در جریان بحران وام‌های اعتباری که امسال بازار وام‌های مسکن و همچنین بازار سهام را فرا گرفته است تنها بانکی که توانست خود را از این بحران دور نگاه دارد گلدمن ساکس بود. از این رو مجله فورچون در فهرست برترین مدیران اقتصادی سال ۲۰۰۷ از لوید بلنکفین مدیرعامل این گروه بانکی به عنوان برترین مدیر بانکی جهان یاد کرد. علاوه بر فعالیت‌های بانکی ارائه خدمات بیمه‌ای یکی دیگر از فعالیت‌های گلدمن ساکس است. ارائه خدمات بیمه اتکایی در ایالات متحده از فعالیت‌های عمده گلدمن ساکس در بخش بیمه است.
گلدمن ساکس از قدیم الایام روابط نزدیکی با دولت فدرال داشته است. هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری کنونی ایالات متحده پیش از اختیار گرفتن این پست، مدیرعامل گلدمن ساکس بود. بر اساس اسناد رسمی مجموع درآمد گلدمن ساکس در سال مالی گذشته 46میلیارد دلار بوده است. از این مبلغ، 11میلیارد و 400میلیون دلار سود خالص شرکت را تشکیل می‌دهد. گلدمن ساکس 34هزار و 809کارمند دارد که در شعب این بانک در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند. یکی از فعالیت‌های جانبی گلدمن ساکس ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه ادغام شرکت‌ها است. همچنین این بانک مشاور سرمایه‌گذاری بانک جهانی نیز به حساب می‌آید.