گلاب زهرا را قطره قطره مصرف کنید تا بازار سیاه پیدا نکند

گلاب زهرا نامی ست بلند که آوازه آن با شهرت دره زیبا و خیال انگیز لاله زار کرمان عجین گشته و قطره قطره آن حاصل سی سال تکاپوی مستمر گلکاران این خطه و کارکنان مجموعه پویا و مثال زدنی گلاب زهراست. آری در بلندای سه هزار متری از سطح دریا و در اقلیمی نیمه خشک و بادخیز و در ظل آفتاب، مردمانی سختکوش به پرورش گل محمدی، این عطیه الهی، مشغولند که شهرت گلاب آن به عنوان بهترین گلاب جهان، دیر گاهی است که عالمگیر شده است و گلاب زهرا در سایه ی همت این مردم و نیت خیر بانیان در مدتی به کوتاهی سه دهه توانسته به عنوان یکی از مجهزترین واحدهای تولید گلاب و عرقیات گیاهی ، این مسیر پر پیچ و خم را بپیماید.

امروزه در سراسر جهان به ویژه در ممالک پیشرفته جنبشی جدید در عرصه کشاورزی رخ نموده است که حاصل نگاهی نو به طبیعت، انسان و زنجیره غذایی است و این رویکرد را کشاورزی ارگانیک نام نهاده اند .بشر امروز راه حل را در کشاورزی یافته که همانا کشاورزی مبتنی بر طبیعت است و در آن از آفت کش ، علف کش و سموم و کود های شیمیایی مطلقاً استفاده نمی شود.

شاید بسیاری از ما ندانیم که شرکت گلاب زهرا پیشگام این نوع کشاورزی در ایران است و سالهاست که صدها هکتار گل محمدی در منطقه لاله زار و صاحب آباد بردسیر به روش ارگانیک مدیریت می شوند و این شرکت تنها شرکت ایرانی است که دارای گواهینامه ارگانیک از انجمن خاک انگلستان ، یکی از معتبرترین نهادها ی بین المللی در زمینه کشاورزی ارگانیک ، می باشدو همه ساله مزارع و کارخانجات گلابگیری این شرکت توسط کارشناسان انجمن خاک بازدید می شود و کاری چنین سترگ مرهون همت بلند زوجی خیر است که عمر خویش را در راه خدمت به هزاران نفر مردم سخت کوش منطقه لاله زار گذراندند و بدین سان کاری عظیم به ثمر رسید . مرحوم همایون صنعتی و همسرشان خانم شهین دخت صنعتی نخستین قدمها را در این مسیر با مرارت تمام و مشکلات فراوان بر دوش کشیدند و میراثی ماندگار در دره عطرآگین لاله زار و دامنه های بارخیز کوه هزار به یادگار نهادند.گلاب زهرا امروز یکی از بزرگترین واحدهای تولید گلاب ، روغن گل محمدی و عرقیات گیاهی در ایران است که بیش از بیست نوع محصول تولید می کند و هزاران خانواده از قبل آن امرار معاش می کنند. عنوان صادر کننده نمونه استان برگ زرین دیگری است که بر شمار افتخارات گلاب زهرا افزوده شده است و اسباب مباهات و افتخار در صنعت استان کرمان است و پس از گذشت سالها در سایه ی تلاش بی وقفه مردم منطقه و کارکنان و به پشتوانه نیت خیر بانیان و سرمایه معنوی شرکت درختی چنین تنومند اینک بارور شده و هزاران تن از ثمر آن بهره می برند.

در طول سه دهه فعالیت این شرکت ، مردم منطقه لاله زار همانند خانواده ای واحد گرد هم امده اند و در فضای تعاون و همیاری سطح زیر کشت این گیاه سود آور هر سال افزایش یافته است و در سایه این همکاری و به پشتوانه نیت خیر بانیان آن به مجموعه ای بدل شده است که نظیر آن را کمتر می توان یافت. گلاب زهرا نخستین بار کشاورزی بیودینامیک که مرحله پیشرفته کشاورزی ارگانیک است را در سطح منطقه ترویج کرده است و برنامه های جانبی برای گذار به این مرحله تدوین شده و در حال اجراست.

سخن آخر اینکه در اواخر بهار که فصل گلابگیری فرا می رسد فضای دلنشین و مناظری بدیع در سرتاسر این منطقه زرخیز شکل می گیرد و عطر گل محمدی این گیاه قانع و پر برکت در این خطه می پیچد تا یادآور دغدغه های زوجی بلند همت یعنی آقای همایون صنعتی و خانم شهین دخت صنعتی باشد که زیباترین هدیه الهی را به مردمان این سرزمین هدیه کردند و سرانجام خود در کنار گلستانهای عطرآگین و در خاک برکت خیز لاله زار آرام گرفتند.