احیاء بافت های فرسوده با همراهی مردم تحقق می یابد
مهندس علی اکبر اولیا عضو کمیسیون عمران مجلس
نوسازی و احیاء بافت‌های فرسوده تنها مستلزم هماهنگی فعالیت‌های دستگاههای دولتی، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، وزارت مسکن، وزارت کشور و مشارکت‌های مردمی می‌باشد.

علی اکبر اولیا عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بیان مطلب فوق به جایگاه مشارکت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و اذعان داشت: مشارکت‌های مردمی در احیاء بافت‌های فرسوده نقش محوری داشته و دولت یا شهرداری‌ها هر رویکردی که مبنی بر شناخت راه‌حلها و قوانین مربوط به احیاء بافت‌های فرسوده را در دست دارند باید با مردم و ساکنین این مناطق در میان گذاشته تا با مشارکت یکدیگر وضعیت این بافت‌های فرسوده را ساماندهی کنند.
وی افزود: باید در نظر داشت که با مشارکت مردم، ورود به بحث احیاء بافت‌های فرسوده و اثربخشی و کارایی این موضوع بیشتر می‌شود.
اولیاء خاطر نشان کرد: اعتقا دارم که می‌توان با کنار هم گذاشتن ایده‌ها، مدل‌هایی کاملا موفق و کارآمد برای حل مشکلات مردم در بافت‌های فرسوده ارایه کرد.
به گفته وی، برای ایجاد تحول فنی،‌ اقتصادی، اجتماعی و ... سازمانها و نهادهای مربوطه باید برنامه‌ها و راه‌حل‌هایی را که کمترین مشکل را برای ساکنین بافت فرسوده ایجاد می‌کند ارایه داده تا روند احیاء این مناطق با سرعت بیشتری انجام گیرد.
همچنین تامین منابع مالی نقش بسزایی در سرعت بخشیدن به احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری دارد و انتشار اوراق مشارکت یکی از راه‌های مهم در این بخش محسوب می‌شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مصوبات در برنامه چهارم توسعه که به تسریع احیاء بافت‌های فرسوده اشاره شده، تنها کمتر از ۱۰ درصد برنامه مورد نظر اجرایی شده است گفت: هماهنگی ساکنین این مناطق، ترس مالکان این بافتها از منازل خود و عدم توانایی مالی ساکنین بافت‌های فرسوده از جمله عوامل اصلی به تاخیر افتادن این پروژه و برنامه شده است که این امر مدیریت خاصی را طلب می‌کند که با توجه به برجسته شدن حرکت دولت به سمت احیای بافت‌های فرسوده در برنامه پنجم توسعه روند رو به رشد و بهبود را پیش بینی می کنیم.
وی تصریح کرد: متولی اصلی بازسازی بافت‌های فرسوده در مرحله نخست وزارت مسکن می باشد اما تجربه ثابت کرده است که فقط بدون همکاری شهرداری شهرداری‌ها، استانداری‌ها و وزارت کشور بحث نوسازی بافت‌های فرسوده به سرانجام نمی‌رسد.
بنابراین آنچه که تعیین کننده است، هماهنگی دستگاه‌های دولتی، و الگوگیری از راه‌حل‌های موفق پیشین به همراه مشارکت هر چه بیشتر سیستم بانکی است.
وی در پایان اظهار داشت: یکی از خطرات و تهدیدهای ما در بخش بافت‌های فرسوده وجود حوادث غیرمترقبه احتمالی است که در صورت بروز سبب ایجاد خسارات بسیاری می‌شود به همین خاطر در این راستا برای جلوگیری از هر گونه خسارات مالی باید برنامه ریزی‌های جدی صورت گیرد تا اختلالی در روند فعالیت نوسازی بافت‌های فرسوده ایجاد نشود.