این روزها ساخت‌وسازها در شهر سمت‌وسوی دیگری پیدا کرده و به‌رغم رکودی که در‌سه‌سال قبل از امسال حاکم بوده نوسازی بافت فرسوده رونق پیدا کرده‌است. آمارها هم رونق ساخت وساز در بافت‌های فرسوده را تصدیق می‌کنند. بر اساس آخرین برآوردی که سازمان نوسازی شهرداری تهران انجام داده، امسال میزان نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد کرده است. در واقع پارسال در مجموع ۶ هزار و ۲۰۸ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی شد، اما امسال تعداد این خانه‌ها در ۷ ماه اول سال به ۱۲ هزار و ۲۵۵ واحد رسید.این در حالی است که در خارج از بافت فرسوده تعداد واحدهای نوسازی شده ۷۲ درصد( یعنی حدود ۳۰ درصد کمتر از مناطق دارای بافت فرسوده) رشد کرده است. از نظر تعداد پروانه‌های ساختمانی و مساحت پروژه‌های نوسازی شده نیز به ترتیب ۱۰۱ و ۹۱ درصد رشد مشاهده شده‌است که این ارقام در نقاط خارج از بافت‌های فرسوده ۷۰ و ۴۷ درصد گزارش شده اند. به طور کلی در ۷ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۲ هزار پروانه ساخت برای نوسازی بافت‌های فرسوده صادر شد و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع نیز زیر پروژه‌های نوسازی رفت.

مسوولان شهرداری علت رشد سریع نوسازی در بافت‌های فرسوده را ارائه تسهیلات ویژه به این مناطق می‌دانند و همچنین به تسهیلاتی از قبیل تخفیف ۱۰۰ درصدی در صدور پروانه ساخت، ارائه وام ودیعه اسکان موقت برای مالکانی که ناچار به ترک خانه خود برای نوسازی هستند و برخی تسهیلات دیگر اشاره می‌کنند که این تسهیلات موجب شده تا مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده کشور افزایش محسوسی یابد.

طرح نوسازی بافت‌های فرسوده که از سال ۱۳۸۴ به طور جدی در تهران آغاز شده حالا به نظر می‌رسد که به نتایج مطلوبی رسیده است، به‌طوری‌که امسال نسبت به سال گذشته میزان نوسازی خانه‌های فرسوده پایتخت به ۲ برابر افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند: به دلایل متعدد فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرها اهمیت فراوانی دارد‌. این امر در شهر تهران نمود بیشتری دارد و ضرورت وجود نهادی که متولی این امر باشد بیشتر احساس می‌شود‌. بر این اساس در سال ۱۳۴۵ لزوم نوسازی بافت‌های فرسوده به قانون شهرداری‌ها الحاق شد، بالاخره در سال ۸۴ در سطح شهر تهران شناسایی و پروژه‌های نوسازی یکی پس از دیگری آغاز شد.

اتمام نوسازی۲۰ هزار خانه تا پایان سال

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این مورد از نوسازی ۲۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال خبر داد و گفت: قرار بود تا پایان سال ۱۵ هزار واحد در تهران نوسازی شود، اما از آنجایی که ۳۵ درصد از برنامه جلوتر هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰ هزار واحد مسکونی در تهران نوسازی شود.

به گفته فریدون درویش‌زاده، در ۷ ماهه اول امسال در بافت فرسوده ۲ هزار و ۴۹۴ پروانه نوسازی صادر شده‌است، این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته هزار و ۲۲۷ پروانه نوسازی صادر شده بود و امسال رشد ۱۰۱ درصدی داشته‌‌ایم.