کارآفرینی در حوزه گردشگری، فرصتی که می توان ازدست نداد

علی مشیرزاده یکی از ایرانیان کارآفرین و موفقی است که ظرف این سال ها در حوزه گردشگری و کارآفرینی بین‌المللی خوش درخشیده است. وی علاوه برایران، درکشورهای ترکیه، گرجستان، امارات و ... نیز تجربه کارآفرینی داشته است. با او به عنوان یکی ازایرانیان موفق به گفتگو نشستیم که حاصل آن را می‌خوانید. در سال های اخیر درجامعه امروز ایران به مقوله کارآفرینی بیش از پیش توجه شده است. به نظر شما موانع کارآفرینی در ایران کدامند؟

در ایران پتانسیل های کاری زیادی وجود دارد و از همه مهم تر مردم ایران هستند که طی سالیان متمادی با وجود تمام مشکلات و سختی ها دست از کار و تلاش بر نداشته اند . مردم ما در شرایط مختلف اقتصادی به کارآفرینی و خلاقیت و ایجاد پتانسیل های کاری مختلف پرداخته اند و امروز کارآفرینی در جامعه ما به یک ارزش فرهنگی تبدیل شده است. به نظر من کشور ما با داشتن این پتانسیل ها و حمایت دولت ، در آینده ای نه چندان دوربه یکی از پیشرفته ترین کشور های خاورمیانه تبدیل خواهد شد . یکی از مهم ترین موانع کار آفرینی عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه و تبلیغات نادرست رسانه های خارجی است که ناشی از بی اطلاعی درباره ایران است. تلاش ما در راستای اطلاع رسانی صحیح است تا بتوانیم از طریق رسانه پرشین مجیک که نشریه فارسی زبان یا بهتر بگویم دوزبانه است، اطلاعات لازم و صحیح را در اختیارکار آفرینان و سرمایه گذاران خارجی قرار دهیم و در بخش دیگر هم پتانسیل های گردشگری و توریستی را برای خوانندگان خارجی معرفی کنیم.

به عنوان یک کارآفرین بین‌المللی، وضعیت کارآفرینی در حوزه گردشگری در جامعه امروز ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروزه سفر به عنوان یکی از نیازهای زندگی مدرن در جهان مطرح است و این نیاز، رشد و توسعه صنعت گردشگری را به همراه دارد. ایران نیز با اینکه دیر وارد این چرخه اقتصادی شده اما خارج ازاین چرخه اقتصادی و فرهنگی نیست. ما با وجود تمام مشکلات و شرایط سخت به خصوص در بخش توریسم، سعی کرده ایم این صنعت را با تکنولوژی روز دنیا پیش ببریم و به عنوان گروه سفیران از تاثیراتی که بر توریسم ایران تا امروز داشته ایم، راضی هستیم.

به عنوان یک فعال حوزه گردشگری، در این حوزه چه ظرفیت‌های پنهانی وجود دارد که در صورت توجه به آن، کارآفرینی حداکثری _ نه حد اقلی - پدید می‌آید؟

ظرفیت ها و پتانسیل های فرهنگی ، تاریخی و طبیعی بالقوه بالایی که در کشور ما وجود دارد، امکان جذب گردشگران داخلی و خارجی را افزایش می دهد. اما نکته قابل تامل ارائه صحیح و دقیق امکانات و تسهیلات و توجه هرچه بیشتر به نیازهای توریست است که باید از طرف مسئولان مورد توجه قرار گیرد تا پتانسیل های یاد شده بالفعل گردد.

کشورهای توسعه یافته با چه مشوق‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی مقوله کارآفرینی را در جامعه محقق ساخته‌اند؟

همانطور که اشاره کردم، تکنولوژی در بخش کاری توریسم از ضروریات است و به همین علت ما با برقراری سیستم آنلاین توانسته ایم بین شعباتمان در کشورهای ایران ،ترکیه ، گرجستان و دبی رابطه برقرار کنیم و تمام خدمات مربوط یه توریسم و گردشگری و حتی بیمه مسافرتی را به راحتی به طور آنلاین ارائه دهیم ودر این راه موفق بوده ایم. باید توجه کنیم کشورهایی که روابط بین اللملی را همیشه به روز نگه می دارند و ازتکنولوژی به بهترین نحو استفاده می کنند، از نظر اقتصادی در وضعیت بهتری قرار دارند. پیام ما برای کسانی که تصمیم به کارآفرینی دارند این است که تکنولوژی در این زمینه اهمیت بسیاری دارد و دقت کردن به این نکات و برنامه ریزی درست براساس زمان مناسب، باعث دستیابی به موفقیت می شود.

به عنوان فردی که در حوزه گردشگری در داخل و خارج از کشور فعال هستید، مدل توسعه گردشگری در کشورهایی که در آن کارآفرینی کرده‌اید( ترکیه، گرجستان، امارات و احیاناً کشورهای دیگر...) را دارای چه نقاط قوتی می‌دانید که می‌تواند مورد توجه سیاستگذاران و دست اندرکاران کشور قرار بگیرد؟

کشورهای در حال توسعه مثل ترکیه و دبی که در صنعت توریسم موفق هستند به عواملی همچون زیرساخت های درست ، برنامه ریزی های بلند مدت در حوزه گردشگری و توریسم ، توجه به نیاز توریست های کشورهای مختلف ، فراهم کردن امکانات رفاهی و گردشگری، برنامه ریزی برای ارائه خدمات و توجه به کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن بسیار توجه کرده اند بطوری که از کوچک ترین موضوع، پتانسیل توریستی به وجود می آورند. تبلیغات نیز یکی از مهم ترین رکن های جلب توریست و گردشگر برای هر کشوری است.