واکنش بوش به توفان چاوز احتمالا بی‌تاثیر است

مطبوعات آمریکا درباره سفر جوج بوش به برزیل، اوروگوئه، کلمبیا، گواتمالا و مکزیک گزارش می‌دهند که در تلاش برای مقابله با نفوذ رو به رشد هوگو چاوز انجام گرفته است. آنها این تلاش را ناچیز و بسیار دیر ارزیابی می‌کنند. جورج بوش دقیقا قبل از اینکه عازم بازدید شش روزه از آمریکای لاتین شود سعی کرد تا شعارهای پوپولیستی دشمن قسم خورده خود هوگو چاوز را خنثی کند.

واشنگتن پست می‌نویسد بوش گفت: «من می‌خواهم به ده‌ها میلیون نفر در قاره آمریکا سخن بگویم که در فقر گرفتار هستند و از وعده‌های قرن جدید دور نگه داشته شده‌اند. پیام من به این دوستان این است که شما دوستی به نام ایالات‌متحده آمریکا دارید. ما به سرنوشت اسفناک شما اهمیت می‌دهیم.»

اما اگر فکر می‌کنید اعتبار بوش در کشور خودش کاهش یافته، این بی‌اعتباری در جنوب قاره آمریکا بدتر است خصوصا هنگامی که بحث عدالت اجتماعی پیش می‌آید.»

تردیدی در این باره نکنید، تلاش بوش به ترغیب مردم آمریکای لاتین که او حامی فقرا است با توجه به کارنامه شش ساله‌اش، کاملا محکوم است.

بوش ابتدا به برزیل رفت و سپس به اوروگوئه، کلمبیا، گواتمالا و مکزیک سفر کرد. در متن سخنرانی او در اتاق بازرگانی اسپانیایی زبان آمریکا پنج بار عبارت «عدالت اجتماعی» بکار رفت.

بوش حتی خود را در کنار نیروهای انقلابی قرار داد. بوش با حالت دلگرم‌کننده‌ای از دو رهبر آزادیبخش، سیمون بولیوار و جورج واشنگتن، نام برد و گفت «ماموریت ما تکمیل انقلابی است که آنها در شمال و جنوب این قاره شروع کردند. میلیون‌ها نفر در قاره ما که هر روز گرفتار فقر و گرسنگی بیشتر می‌شوند حق دارند شکیبایی خود را از دست بدهند. طبقه کارگر نیاز به تغییر دارد.»

هدف بوش از این سفر شروع عملیاتی برای رقابت با چاوز جهت تصرف قلب‌ها و اذهان مردم منطقه است. پس از شش سال توجه به جاهای دیگر جهان، بوش در دو سال آخر ریاست جمهوری خود می‌خواهد همسایگان را متقاعد سازد که ما به شما اهمیت می‌دهیم. اما تحلیگران می‌گویند او با شکاف عظیمی بین رویا و واقعیت مواجه است.

بوش تاکید کرد سیاست‌های اقتصادی امریکا و توافقات تجارت آزاد نتوانست میلیون‌ها نفر از مردم آمریکای لاتین را از فقر بیرون آورد.

او که در سخنرانی خود از کلمات اسپانیایی هم استفاده می‌کرد یکسری تلاش‌های معمولی برای کمک به فقرا را اعلام کرد مثل برنامه اعزام تیم‌های پزشکی نظامیان آمریکا به منطقه.

ارتور والنزولا، یکی از مقامات پیشین دولت کلینتون که رییس برنامه آمریکای لاتین در دانشگاه جورج واشنگتن است گفت: «بدبختانه در طی ۴۰ سال بررسی منطقه، به ندرت لحظه‌ای مثل امروز وجود داشته که بی‌اعتمادی به آمریکا و رد کردن موقعیت آمریکا در جهان تا این حد شدید باشد.»

لوس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: «تاکید بر توجه به نابرابری‌، نشانه تغییر موضع رییس‌جمهور است که به خاطر تاکید بر تجارت آزاد و دموکراسی و نادیده گرفتن مصیبت‌های اجتماعی که در منطقه ادامه یافته است درمانده شده است.»

بوش در واقع قصد خود از ارائه روایت متفاوتی از تصویر کاملا هنرمندانه چاوز به عنوان مبارز اجتماعی را آشکار ساخت. نیویورک تایمز می‌نویسد، اما بوش برای عمل به وعده‌های خود چه مهمات و تجهیزاتی دارد؟ تقریبا هیچ. وعده‌های حمایت و کمک آمریکا در مقایسه با آنچه چاوز با ثروت نفت خویش عرضه می‌کند رنگ می‌بازد.

چاوز که احساس کرده سفر بوش حمله‌ای به نفوذ او است با یک مانور واکنش نشان داد.

هنگامی ‌که بوش در اوروگوئه بود چاوز تظاهرات ضد‌بوش را در بوئنس آیرس آرژانتین طراحی کرد، جایی که روابط دوستانه‌ای با رییس‌جمهور نستور کیرچنر دارد.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: بوش به آمریکای لاتین سفر می‌کند تا تصویر پوپولیسم اقتصادی چاوز نظامی‌گرا را برای خود بگیرد. اما رییس‌جمهور تضعیف شده آمریکا باید بیشتر سفر خود را به دفاع در برابر اتهاماتی بپردازد که سیاست‌های اقتصادی اجرا شده برای منطقه، حق و حقوق مردم را پایمال کرد.‌