مرکز ارتباط بانک ملت، پلی برای ارتباط با مشتریان

با هدف ارتقا اطلاع‌رسانی،‌ راهنمایی، مشاوره و پاسخگویی به مشتریان،‌ مرکز ارتباط ملت در بانک ملت در نخستین روزهای اردیبهشت ماه‌امسال راه‌اندازی شد. این مرکز ارتباط (Contactcenter) به عنوان یک سازمان مجازی (Virtual) به سیستم VOIP(Voice-over-Internet protocol)مجهز است. مشتریان بانک ملت می‌توانند با شماره تلفن ۱۵۵۶ که دارای ۶۰خط دیجیتال و ۶خط آنولوگ است با این مرکز تماس گرفته و کلیه نیازهای اطلاعاتی خود را از این طریق تامین نمایند. در آینده تعداد خطوط دیجیتال این مرکز به ۱۵۰ خط افزایش می‌یابد. سیستم VOIP این مرکز به مدیران بانک ملت این امکان را می‌دهد تا کلیه تماس‌های تلفنی مشتریان با بخش‌های مختلف بانک را تحت نظر داشته باشند و در صورت عدم پاسخگویی کارکنان بانک و نارضایتی مشتریان،‌ موضوع از طریق ضبط مکالمات قابل پیگیری است.

این مرکز کانون فعالیت‌های مربوط به مشتری بوده که ارتباط مشتری با بانک را از بسترهای مختلف نظیر تلفن گویا،‌نمابر، E-mail، Chat، Webpages، SMS و ... فراهم و مدیریت می‌کند. در‌حال‌حاضر شماره تلفن ۱۵۵۶ بدون کد در اختیار شهروندان تهرانی و شماره تلفن ۸۲۴۸۸ (تا ۱۰ روز آینده) با کد ۰۲۱در اختیار شهروندان شهرستانی قرار دارد تا در صورت نیاز از این طریق با این مرکز تماس برقرار کنند شماره ۲۰۰۰۳۰نیز برای ارسال SMS به این مرکز در نظر گرفته شده است.

محدوده خدمات قابل ارائه از طریق مرکز ارتباط عبارت است از خدمات اطلاع رسانی نظیر اطلاعات شعب و ادارات، زمان کار شعب و ادارات، قرعه کشی و اسامی برندگان،‌محل ATMها، POSها و ...

خدمات تراکنشی این مرکز نیز شامل اطلاعات حساب از جمله، ارسال مبلغ موجودی از طرق مختلف،‌ ارسال تراکنش‌ها در بازده تعیین شده توسط مشتری، اعلام وضعیت چک، ارسال تراکنش‌های جدید حساب به SMSو و Email، ارسال مبلغ و تاریخ پرداخت قسط و تعداد اقساط باقیمانده و غیره است.

عملیات بانکی نیز شامل انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر، پرداخت کلیه قبوض، خرید سهام و غیره میباشد. خدمات مشتری این مرکز نیز شامل خدمات مشورتی، پیگیری رفع سوالات و شکایات مشتری، پیشنهادات، درخواست تسهیلات، اعلام مشکلات کارت‌های اعتباری و دستگاه‌های ATM، مفقودی یا به سرقت رفتن ملت‌کارت و سایر کارت‌های موجود، افتتاح حساب جدید، ارائه سرویس‌های مختلف از طریق پست الکترونیک، امکان پرداخت قبوض مختلف از طریق رسانه‌های مختلف می‌باشد.

دکتر علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت در مراسم افتتاح این مراسم گفت: ارتباط بانک‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ با مشتریان ارتباطی وسیع است که باید از سازماندهی مطلوبی برخوردار باشد. به گفته دیواندری، به همین منظور بانک ملت تصمیم گرفته است تا با متمرکز کردن سامانه اطلاع‌رسانی خود، اطلاع‌رسانی در بانک را به نحو احسن مدیریت کند.

مدیرعامل بانک ملت، خاطرنشان کرد: تعداد مشتریان بانک‌ها از هر بنگاه اقتصادی دیگری بیشتر است و بدون استفاده از ابزار مدرن و امکانات رایانه‌ای، مدیریت ارتباط با مشتریان امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی با راه‌اندازی مرکز ارتباط ملت در این بانک، یک سازمان مجازی ایجاد شده تا حلقه واسط بین مشتریان و کارکنان باشد.

دکتر دیواندری گفت: مزیت این مرکز ارتباطی این است که یک سیستم چند رسانه‌ای است و از طریق اینترانت بانک ملت به ویژه در مورد خودپردازها از طریق SMS، E-mail و voicemail امکان ارتباط مشتریان با بانک فراهم شده است. به گفته وی این مرکز، یک سیستم یکپارچه مدیریت دانش در بانک ملت است.

به گفته مدیرعامل بانک ملت، راه‌اندازی این مرکز آغاز جریانی است که پاسخگویی را تسهیل می‌کند، سطح خدمات را ارتقا می‌دهد و مکانی برای دانش‌محور کردن فعالیت‌های بانکی است.

مجید سعادتی، مدیر روابط عمومی بانک ملت نیز در آغاز مراسم افتتاح مرکز ارتباط ملت با تشکر از کلیه دست‌اندر کاران راه‌اندازی این مرکز گفت: فعالیت کسانی که این مرکز را راه‌اندازی کرده‌اند شبانه‌روزی بوده است. اما ادامه فعالیت آن نیز به همکاری و همدلی کارکنان بخش‌های مختلف نیاز دارد.

علیرضا طجرلو، مسوول طرح مرکز ارتباط ملت نیز ضمن تشریح بخش‌های مختلف این مرکز و قابلیت‌های آن برای جمع‌آوری اطلاعات و بازخورد خدمات بانکی گفت: صنعت مرکز ارتباط در دنیا شناخته شده است.

اما پیش از این، این مراکز فقط به مرکز تماس تلفنی منحصر می‌شد در حالی که هم اکنون نسل چهارم این مرکز نیز راه‌اندازی شده است که آن از ابزارهای نوین ارتباطی استفاده شده است.

به گفته وی کلیه مکالمات مشتریان و کارکنان از طریق این مرکز قابل ثبت است. وی به سیستم مونیتورینگ ATM‌های بانک ملت نیز در این سیستم اشاره کرد و گفت: کلیه خودپردازهای بانک ملت در سراسر کشور پس از این در این مرکز تحت نظر قرار می‌گیرند و از طریق SMS و تماس تلفنی اشکالات خودپردازها به مسوولان شعبه مربوطه و یا شرکت طرف قرارداد ارسال می‌شود تا در کمترین زمان جهت رفع اشکال اقدام شود.

قابل ذکر است اهداف تاسیس مرکز تماس ملت، کاهش مراجعات مشتریان به شعب و ادارات بانک، توجه به اصل مهم مشتری‌مداری و تطابق خدمات‌رسانی با نیازهای مشتریان و خدمات نوین بانکی عنوان شده است.